سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 450391
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
امام حسین(ع)

حوزه/ كسى كه حسب و نسب درستى داشته و جوانمرد باشد، هرگز روى تو را زمين نمى اندازد و به هر شكلى كه باشد آبروى تو را حفظ و خواسته ات را برآورده مى كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «چهل داستان و چهل حديث» اثری از آقای عبدالله صالحی است که برای هر کدام از 14 معصوم در کتابی مستقل، به بیان داستان های گوناگون پرداخته که منتخبی از این داستان ها در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می گردد.

* خواهش از چه كسى؟

در يكى از روزها شخصى از انصار به حضور مبارك امام حسين (عليه السّلام) رسيد و خواسته و نياز خود را بدين مضمون روى كاغذى نوشت:

اى سرورم ! اى ابا عبداللّه ! من به فلان شخص مبلغ پانصد دينار بدهكار هستم و توان پرداخت آن را ندارم، چون تنگ دست بوده از لحاظ مالى سخت در مضيقه مى باشم.

پس از آن كه امام حسين عليه السّلام نامه او را قرائت نمود، يك هزار دينار تحويل وى داد و او را موعظه نمود و اظهار داشت: در تمام حالات سعى كن، خواهش و خواسته خود را فقط به يكى از سه شخص بگو و از او تقاضا كن :

1 - اين كه سعى كن خواسته ات را از كسى تقاضا نمايى كه مؤمن و مورد اطمينان باشد.

2 - با مروّت و جوانمرد باشد، كه حتّى الا مكان نااميدت نكند.

3 - داراى حسب و نسب شريفى باشد، كه تو را سبك نشمارد، بلكه برايت اهميّت و ارزش قائل شود.

امّا دين دار مؤمن، ايمانش سبب مى شود كه خواسته و خواهش تو را برآورده نمايد.

و امّا كسى كه حسب و نسب درستى داشته و جوانمرد باشد، هرگز روى تو را زمين نمى اندازد و به هر شكلى كه باشد آبروى تو را حفظ و خواسته ات را برآورده مى كند. (1)

همچنين آورده اند:

روز عاشورا، برخى از افراد بر پشت امام حسين عليه السّلام أثراتى را مشاهده كردند.

پس موضوع را براى فرزندش ، امام سجّاد زين العابدين عليه السّلام بازگو كردند و علّت آن را جويا شدند؟

حضرت سجّاد عليه السّلام پاسخ داد: اين أثرها به اين جهت است كه پدرم سلام اللّه عليه، كيسه هاى آرد، خرما و ... را بر پشت خود حمل مى نمود و درب منازل خانواده هاى بى سرپرست و تهى دستان و بيوه زنان و يتيمان مى برد و شخصاً تحويل آن ها مى داد. (2)

(1)- تحف العقول : ص 176، بحارالانوار، ج 78، ص 119

(2)- بحارالانوار: ج 44، ص 190، به نقل از مناقب ابن شهرآشوب

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha