شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سخنان ضدایرانی جو عراق را متشنج کرد

ضیاء الاسدی، رئیس دفتر سیاسی مقتدی صدر مدعی شد: نگرانی خود را از اینکه دخالت های داخلی و خارجی قدرتمندی از جمله ایران در تشکیل دولت به وجود بیاید پنهان نمی کنیم.الاسدی اظهار داشت: تلاش هایی برای ایجاد ائتلاف برای جلوگیری از هرگونه حضور ایران در موضوع تشکیل دولت وجود دارد.وی ادعا کرد: نگرانی خود را از اینکه دخالت های داخلی و خارجی قدرتمندی از جمله ایران در تشکیل دولت به وجود بیاید پنهان نمی کنیم.او ادامه داد: در صورتی که تهران برای اثرگذاری بر تشکیل دولت تلاش کند، جریان صدر به جای تظاهرات، فشارهای خود را از طریق مجاری قانونی و دمکراتیک انجام خواهد داد.رئیس دفتر سیاسی مقتدی صدر اضافه کرد: ما اکنون به دنبال تشکیل دولتی بدون حضور ایران و نیز به دور از ائتلاف با هادی العامری و نوری المالکی هستیم.بر اساس نتایج اولیه انتخابات عراق، ائتلاف سائرون (مقتدی صدر) بیشترین کرسی های پارلمان 329 عضوی را به دست آورده و ائتلاف های الفتح (العامری)، النصر (العبادی)، دولت قانون (المالکی) و الحکمه (عمار حکیم) در رتبه های بعدی قرار دارند. با این وجود، هیچ یک از این ائتلاف ها نتوانسته اند بیش از 50 درصد کرسی ها را به دست آورند. از این رو، ائتلاف های جدید، تکلیف دولت آتی عراق را مشخص خواهد کرد.

 

مجلس میزبان اسناد میلیونی تاریخ شد

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد،رئیس مرکز امور نخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه بیان داشت: حجم بسیار بزرگی از کتاب ها  شناخته شده است، اما حجم بسیار عظیمی از اسناد معاصر ایران و قریب به 14 میلیون برگ سند وجود دارد که این ها هویت و تاریخ ایران، روحانیت انقلاب مشروطه را به خوبی نمایش می دهند.رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، گفت: این کتابخانه جایی است که اگر دین داران به داد آن نرسند، ممکن است مانند تیغ دو دم برعکس عمل کند،چون ضمن وجود اسناد بسیار نورانی از تاریخ مشعشع دین و روحانیت، اسنادی هم وجود دارد اگر درکنار سایر اسناد تفسیر و تحلیل نشود ما را دچار مشکل می کند.وی ابراز داشت: در بخش اسناد در مخطوطات تقریبا 98 درصد آثار دیجیتالی شده است،  اما در اسناد، حداکثر چیزی حدود 3 میلیون برگ سند از اسناد کتابخانه دیجیتال شده است.وی عنوان کرد: قریب 160 هزار قطعه عکس روحانیت به عنوان بزرگترین گنجینه عکس روحانیت که منتهی به سال های 1350 و 1360 می شود، جمع آوری شده است که امیدواریم بتوان با مساعدت همه این چنین گنجینه هایی را احیا نماییم.

 

شیخ زهیر به نکبت بزرگ اعتراف کرد

شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی لبنان در پیامی نسبت به کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در هفتادمین سالروز نکبت واکنش نشان داد و گفت: آنچه امروز در فلسطین می گذرد با همه انتظارات آمریکا و رژیم صهیونیستی و دولت های مزدور عربی مغایرت دارد.وی گفت: همه جانفشانی ها و تقدیم شهدا در راه فلسطین ارزشمند است زیرا مسجد الاقصی شایستگی تقدیم خون و جان را دارد.شیخ زهیر الجعید در بخش پایانی سخنان خود بیان داشت: امت های عربی و اسلامی هم اکنون در نکبت بزرگی بسر می برند چرا که بسیاری از حاکمان آنها به مزدور مبدل شده و در حال خیانت به مساله فلسطین هستند.گفتنی است پانزدهم ماه مه، روز پس از تشکیل دولت صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، به عنوان سالروز بیرون رانده شدن صدها هزار فلسطینی از سرزمین خود، «یوم النكبة» یا «ذكرى النكبة» خوانده می‌شود.هر ساله در این روز در سراسر کرانه باختری و نوار غزه راهپیمایی‌هایی در اعتراض به اخراج فلسطینیان از سرزمین‌های خود و تاکید بر حق بازگشت آنان انجام می‌شود.روز دوشنبه همزمان با برگزاری جشن صهیونیست‌ها برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، هزاران فلسطینی در نقاط مختلف کرانه باختری و مرز نوار غزه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که نظامیان صهیونیست نیز به سمت آنها تیراندازی کرده و دستکم 61 نفر را شهید و بیش از ۲۷۰۰ نفر را زخمی کردند.

 

شرط مقتدی برای نخست‌وزیری مجدد لو رفت

دفتر صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد حیدرالعبادی نخست وزیر با رهبر جریان صدر تلفنی گفت‌وگو کرد و برگزاری انتخابات در فضاهای دموکراتیک امن و همچنین پیروزی ائتلاف «سائرون الوطنی»(ائتلافی که صدر رهبری آن را برعهده دارد) و کسب جایگاه نخست در میان فهرست‌های انتخاباتی رقیب در انتخابات پارلمانی 2018 را به وی تبریک گفت.مقتدی صدر هم بر اساس این بیانیه گفته است این پیروزی، موفقیت ملت عراق و یک دستاورد ملی است.صلاح العبیدی سخنگوی رهبر جریان صدر گفته بود جریان حامی ائتلاف سائرون که پیروز شده، اصراری بر معرفی نامزدی خاص برای تصدی نخست‌وزیری ندارد. بر اساس این گزارش، وی به وجود تنها یک شرط برای موافقت با نامزدی حیدرالعبادی برای نخست‌وزیری دولت آینده اشاره کرده است.العبیدی در یک مصاحبه تلویزیونی که بغداد الیوم منتشر کرد، گفته است در صورتی که العبادی تعهداتی بر اساس جدول‌های مشخص‌شده بدهد، مشکلی با نامزدی وی برای تصدی نخست‌وزیری وجود ندارد. وی افزود ائتلاف سائرون از یک نامزد غیر حزبی برای تصدی نخست‌وزیری دولت آینده حمایت می‌کند و خواهان معرفی وزیران تکنوکراتی است که وابسته به احزاب نباشند و مناصب خود را به دور از فشارهای فراکسیون‌های خود به پیش ببرند.

 

ربانی به فرجام برجام واکنش تندی نشان داد

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی، اصل انقلاب را یک نعمت و معجزه الهی خواند و گفت: واقعاً به طرق ظاهری نمی‌بایست ما پیروز می‌شدیم اما عنایت و لطف خدا شامل حال ما شد و معجزه‌ای اتفاق افتاد؛ پس نگهداری این معجزه الهی با ما است. رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در فراز دیگر صحبت، به خروج آمریکا از برجام پرداخت و آن را نمونه روشن تخلف بزرگ بین‌المللی و قانون‌شکنی دانست و با اظهار شگفتی از کسانی که سخن دشمن را تکرار می‌کنند گفت: در این چند روزه بعضی از روزنامه‌ها و بعضی از رسانه‌ها می‌نویسند «ما باید از خودمان بپرسیم که چرا آمریکا از برجام بیرون رفته»!؟ گویا ما مقصریم! این قدر وقیح! چطور این‌ها شرم نمی‌کنند؟ البته یکی از خصائص استکبار این است که خیلی پر رو هستند! دیکتاتور هستند و ادای آزادمنشی و آزادی درمی‌آورند. جانی هستند و ادای حقوق بشری در می‌آورند! در قضیه برجام، آمریکایی‌ها مقصر هستند، اما ما باید جواب بدهیم!؟ آدم باورش نمی‌شود برخی این گونه تعابیر و این گونه بحث‌ها را مطرح می‌کنند.وی به تأکید امام خمینی بر اسلام اشاره کرد و گفت: امام در نامه‌ به آقای منتظری نوشتند «اگر همه جهانیان مخالفت کنند من برای خدا در مقابل همه جهانیان می‌ایستم». امام راست می‌گفت. الان هم هجمههاها‌ها وسیع است اما برخی به جای این که دشمن را زیر سؤال ببرند، دشمن را محکوم کنند، حرف دشمن را تکرار می‌کنند! البته بعضی ابتدا دشمن را محکوم می‌کنند و بعد هم همان حرف‌ها را می‌زنند! که بله آمریکا کار بدی کرده چنین کرده اما ترامپ یک دیوانه است و ما باید عاقل باشیم! بعد نتیجه می‌گیرند ما باید تسلیم شویم! می‌گویند او دیوانه است و نمی‌شود با دیوانه سر به سر گذاشت! این حرف‌ها اثر می‌گذارد و به ظاهر، منطق خوبی هم دارد! این است که بیداری ما، روشن بودن ما و فهم ما را لازم دارد و بعد انتقال این روشنگری‌ها به زیرمجموعه‌ها را می‌طلبد.

 

طه محمدی از انتقال شوم انتقاد کرد

آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان، در جلسه درس خارج امروز خود ضمن محکومیت انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و کشتار مردم مظلوم فلسطین، گفت: تک تک مردم متدین و پیروان اهل بیت(ع) باید بدانند که جنگ آمریکا با جمهوری اسلامی جنگ حق و باطل است که از اول تا آخر دنیا جنگ بین حق و باطل جریان داشته و دارد.نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این وعده قرآنی است که با ورود حق، باطل با تمام دستاوردهای ننگین خودش باید نابود شود و از بین رود.آیت الله طه محمدی گفت: حماقت ترامپ طوری است که دنیا آمریکا را مسخره می کند، در حالی یک روز این کشور پدر خوانده کره زمین بود، اما امروز نه در داخل آمریکا و نه در خارج کشور خودشان عظمتی غیر از جنبه های ایذایی ندارند.وی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را اوج کینه توزی و دشمنی علیه اسلام و مسلمین  دانست و گفت: دشمنان فکر می کنند با این کار جبهه مقاومت و جبهه حق را شکست خواهند داد، در حالی که این طور نیست.

 

آیت الله نوری همدانی بهترین نوید فتح را به مسلمین داد

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کردند و گفتند: قطعاً این کار آمریکا عمر رژیم صهیونیستی را به پایان خواهد برد.معظم‌له، آمریکا را کشوری مستکبر و ظالم و استعمار گر دانست و افزودند: بهترین تعبیر برای آمریکا همانست که امام راحل فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است انتقال پایتخت این کشور به سرزمین غصب شده بیت المقدس از همان خوی استکباری و شیطان صفتی آمریکا ست ولی رئیس جمهور آمریکا و صهیونیست ها بدانند مسلمانان به زودی قدس شریف را آزاد خواهند کرداین مرجع تقلید در ادامه هر گونه اعتماد به آمریکا را بعد از این، خیانت دانسته و بیان داشتند: آمریکا می خواهد مردم ایران هم مثل بعضی از کشورهای عربی زیر سیتره او باشند و این آرزو را به گور خواهد برد، مردم ایران انقلاب کردند تا عزت خود را حفظ کنند و قلدرانی مثل آمریکا را بر روی جای خود بنشانند.معظم له به مسئولان تذکر دادند دیگر دلخوش به اروپا و آمریکا نباشید، با قدرت ایمان و توکل به خدا و اعتماد به نیروی داخلی و داشتن وحدت و تبعیت از ولایت فقیه همت خود را بکار بگیرید و مشکلات را حل کنید، امروز اگر مسئولان با روحیه جهادی کار کنند مطمئن باشید مشکلات حل خواهد شد.

 

رستم نژاد بنای مسجد را گذاشت

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: مسجد از ماده سجد گرفته شده و به معنای محل سجده و عبادت است.وی با تاکید بر اینکه عبادتگاه مسلمین را خداوند به نام مسجد نامگذاری کرد، افزود: بهترین حالت انسان در عبادت، هنگامی است که سر انسان به سجده رفته و بر روی خاک گذاشته می شود از این رو خداوند عبادتگاه را به نام مسجد نامگذاری کرده است.معاون آموزش حوزه های علمیه، مسجد را محل خطبه خوانی و عبادت پیامبر(ص) دانست و  تصریح کرد: در طول تاریخ بسیاری از امور اجتماعی در مساجد برگزار می شد و نام مسجد و مشتقات آن حدود 28 بار در قرآن کریم ذکر شده است، درواقع گاهی لفظ مسجد در آنان به کار برده نشده، اما محتوای آن به معنای مسجد بوده است.حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به حوادث اخیر پیرامون مسجد الاقصی خاطرنشان کرد: بنیانگذار مسجد الاقصی حضرت سلیمان بوده است، درواقع تعبیر قرآن کریم از مسجد الاقصی نیز همین مسجد کنونی است.معاون آموزش حوزه های علمیه تاکید کرد: بنیان گذار مسجد الحرام حضرت آدم است، هنگامی که حضرت ابراهیم، هاجر و اسماعیل را به بیابان بی آب و علف می آورد از آیات قرآن بر می آید که پایه های مسجد الحرام از قبل وجود داشته و بعد از آن به دست حضرت ابراهیم تجدید بنا شده است.

 

بنیاد محقق طباطباعی «مُختارات مِن مَخْطوطاتِ تُرکیا» را عرضه کرد

در کتابخانه و بنیاد محقق طباطبایی از کتاب «مُختارات مِن مَخْطوطاتِ تُرکیا» رو نمایی شد. مدیر بنیاد محقق طباطبایی تصریح کرد: کتاب خانه این بنیاد در ابتدا کار خود را با 9 هزار جلد آغاز کرد؛ اما اکنون داراى بیش از بیست هزار جلد كتاب چاپى، بیشتر به زبان عربى و فارسى، در زمینه‌هاى مختلف علوم، مانند علوم قرآن و تفسیر، تاریخ، تراجم و رجال، حدیث، فقه، اصول، ادبیات، كتابشناسى و فهارس نسخ خطى است.وی افزود: از مجموعه‌های مهم در کتب چاپی کتابخانه، فهارس نسخ خطی کتابخانه‌های جهان است که به همت محقق طباطبائی تهیه شده است و مجموعه‌ای ارزشمند است، کتابهای چاپ عکسی، مباحث مربوط به نسخ خطی و کتابشناسی‌ها نیز از مجموعه‌های قابل توجه این مخزن است.حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی عنوان کرد: مختارات من مخطوطات ترکیا؛ تألیف سیدعبدالعزیز طباطبایی و به کوشش سیدمحمدحسین حکیم گرد آوری شده است.

 

روحانیت مجلسی پاکستان،سکوت مرگ بار سازمان ملل را مسموم خواند

حجت الاسلام سید علی رضوی دبیر مجلس وحدت مسلمین ایالت گلگیت بلتستان پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت: 16 می 1948 میلادی روز تاسیس رژیم صهونیستی است و از آن رو تا اکنون هزاران نفر از زن و کودک و جوان مسلمانان ساکن سرزمین انبیاء (ع) فلسطین توسط اسرائیل کشته شدند و سکوت مرگ بار سازمان بین الملل دراین فاجعه بسیار نگران کننده است.وی افزود: در یک روز 7 صد هزار نفر از فلسطینی به لعت اذیت و آزار توسط جنایتکار بزرگ دنیا یعنی اسرائیل از فلسطین هجرت کردند و سازمان های مدعی حقوق بشر و سازمان بین الملل جرات نکردند علیه این جنایتکار حرف بزنند و در نتیجه رژیم صهیونیستی آنقدر جرات پیدا کرد که در کشور های سوریه، مصر و لبنان هم فعالیت تروریستی کند.وی در ادامه گفت: شرارت های آمریکا و عربستان مانند بعضی از کشورهای اسلامی در پاکستان هم جاری است و تنها راه حل پیشرفت کشور، آزادی از دست آمریکا است، ما از دولت خواستاریم که در نگذارید آمریکا در سیاست پاکستان مداخله کند و طبق سیاست و نظریه های قائد اعظم محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان با اسرائیل مخالف بوده  و از مردم فلسطین در همه میدانها حمایت کنید.

 

حجت الاسلام فاطمی،حزب و جناح ائمه جمعه را تبیین کرد

حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب، در مراسم معرفی امام جمعه جدید شهرستان آبیک گفت: نماز جمعه ناب‌ترین سنگر دفاع از انقلاب اسلامی است و این نماز عبادی وسیاسی متعلق به جناح و تفکر خاص نیست و جایگاه امام جمعه در جامعه به عنوان پدر معنوی است.وی با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام موسوی امام جمعه پیشین شهر آبیک فردی انقلابی، محبوب و ساده‌زیست به معنای واقعی کلمه بود، افزود: امام جمعه جدید شهر آبیک هم فردی ساده‌زیست، پرکار، پویا و موفق هستند.مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قزوین افزود: با اشاره به آیه 59 سوره مبارکه انعام و آیه 41 سوره مبارکه حج , طبق این آیات الهی قدرت و مکنت و کرسی به اذن خدای متعال به مسؤولان داده شده و باید نماز را اقامه کنند که سید نمازها، نماز جمعه است که باید گفت ائمه جمعه به جز خدای متعال وامدار هیچ کسی نیستند.

 

شیخ زاریا به کادونا رسید

یک عضو جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد: نیروهای نظامی نیجریه شیخ ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به دادگاه ایالتی کادونا انتقال دادند.وی تصریح کرد: دولت نیجریه با همکاری نظامیان این کشور به محل نگهداری شیخ زکزکی حمله و او و همسرش را به اتهام واهی قتل به دادگاه ایالتی کادونا منتقل کرده و قصد در محاکمه ایشان دارند.این عضو جنبش اسلامی نیجریه اضافه کرد: شیخ زکزکی در تماس تلفنی چند روز پیش با محمد زکزکی یکی از فرزندان خود خاطرنشان کرده بود که اخیر یک نماینده از دادگاه ایالتی کادونا احضاریه‌ای مبنی بر متهم بودن ایشان در قتل به محل بازداشت رهبر جنبش اسلامی نیجریه آورده است که این احضاریه توسط شیخ زکزکی رد شده است.وی اظهار داشت: شیخ زکزکی در این تماس تلفنی تاکید کرده بود که دولت قصد دارد با فشار عربستان ایشان را به شهادت برساند.این دادگاه نمایشی در شرایطی برپا می شود که به رغم رای دیوان عالی نیجریه برای آزادی شیخ زکزکی از بازداشت غیرقانونی، وی ماه‌ها بدون هیچ گونه محاکمه‌ای در بازداشت بود.

 

مفتی لبنان،فتوای جهاد صادر کرد

محمد رشید قبانی مفتی لبنان برای آزادسازی فلسطین اشغالی، حکم جهاد صادر کرد.مفتی اهل تسنن لبنان در کنفرانس خبری به واجب بودن آزادسازی فلسطین فتوا داد و تصریح کرد من بر فتوای دینی شرعی مبنی بر اینکه فلسطین یک سرزمین عربی اسلامی است که یهودیان صهیونیست آن در سال 1948 میلادی اشغال کرده اند دوباره تأکید می کنم.وی گفت: فلسطین یک سرزمین عربی است که صهیونیستها آن را اشغال کرده اند و آزادسازی آن یک واجب شرعی برای ملت آن و همه مسلمانان است.شیخ رشید قبانی افزود: فلسطینیان یا اعراب یا مسلمانان حرام است که سازش کنند یا با اشغالگران آشتی کنند. هیچ کشور عربی بر فلسطین حق مالکیت ندارد تا بر اساس آن حتی از یک وجب از خاک فلسطین چشم پوشی کند.

 

سید عمار حکیم جنایات معامله قرن را محکوم کرد

حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق در پیامی، جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان که به شهادت و جراحت هزاران تن از آنان انجامید را به شدت محکوم کرد.در این پیام آمده است: تحولات خطرناک در فلسطین اشغالی که به شهادت ده ها و جراحت صدها تن انجامید را با نگرانی پیگیری کرده و این جنایت ها را به شدت محکوم می کنیم.سید عمار حکیم تأکید کرد که ملت مظلوم فلسطین نسبت به سرزمین و آینده و هویت خود حق دارند.این روحانی عراقی افزود: جامعه جهانی و سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت باید مواضع قاطعی در قبال تجاوزهای انسانی علیه ملت فلسطین و کشتار آنان توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی اتخاذ کنند.وی اظهار داشت: سازمان های انسانی و حقوقی و فعالان دینی و سیاسی و دانشگاهی جهان و کشورهای عربی و اسلامی باید نقش فعالی در تبیین واقعیت های حوادث خونین ایفا کرده و به محکومیت شدید این جنایت ها بپردازند.سید عمار حکیم ادامه داد: این سازمان ها همچنین باید به یاری ملت مسلمان فلسطین و مساله عادلانه آنها برسند.گفتنی است پانزدهم ماه مه، روز پس از تشکیل دولت صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، به عنوان سالروز بیرون رانده شدن صدها هزار فلسطینی از سرزمین خود، «یوم النكبة» یا «ذكرى النكبة» خوانده می‌شود.هر ساله در این روز در سراسر کرانه باختری و نوار غزه راهپیمایی‌هایی در اعتراض به اخراج فلسطینیان از سرزمین‌های خود و تاکید بر حق بازگشت آنان انجام می‌شود.روز دوشنبه همزمان با برگزاری جشن صهیونیست‌ها برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، هزاران فلسطینی در نقاط مختلف کرانه باختری و مرز نوار غزه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که نظامیان صهیونیست نیز به سمت آنها تیراندازی کرده و دستکم 61 نفر را شهید و بیش از 2700 نفر را زخمی کردند.

 

دفتر مرجع عراق،تکلیف هلال مبارک را مشخص کرد

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی اعلام کرد: انتظار می‌رود به هنگام غروب آفتاب روز چهارشنبه، هلال ماه رمضان رؤیت شود، به‌طوری که روز پنجشنبه در عراق و کشورهای خاورمیانه نخستین روز ماه رمضان خواهد بود.بر این اساس، آستان عباسی در گزارشی اعلام کرد: دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی پیش‌بینی کرده که هلال ماه رمضان به هنگام غروب آفتاب در عصر روز چهارشنبه 29 شعبان سال 1439 در افق شهر نجف دیده شود و این رؤیت به مدت یک ساعت و یک دقیقه ممکن خواهد بود.به این ترتیب آغاز ماه رمضان سال 1439 هجری در عراق و خاورمیانه، پنجشنبه 27 اردیبهشت خواهد بود.یادآور می‌شود، ماه رمضان نهمین ماه از سال هجری است که در آن مسلمانان از خوردن و آشامیدن از طلوع خورشید تا غروب آن دست می‌کشند، تعداد روزهای این ماه مانند سایر ماه‌ها بین 29 تا 30 روز است.

 

پاپ در مقابل جنایات هولناک به هشدار اکتفا کرد

پاپ فرانسیس،‌ رهبر مسیحیان کاتولیک جهان همچنین خواهان روی آوردن به مذاکرات و گفت‌وگو برای ایجاد عدالت و صلح در خاورمیانه شد.او در سخنرانی ده‌ها هزار نفر از مستعمین در میدان سنت پیتر واتیکان گفت: من مراتب عمیق درد و رنج خود را از بابت کشته و زخمی شدن مردم اعلام کردم و دعا و همبستگی خودم را نثار همه کسانی می‌کنم که دچار این درد و رنج می‌شوند.پاپ فرانسیس تاکید کرد: من تکرار می‌کنم که استفاده از خشونت هرگز به صلح منجر نخواهد شد و جنگ زاینده جنگ است و خشونت زاینده خشونت است.این اظهارات پاپ فرانسیس در حالی مطرح شده که در جریان حملات اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان در مرز نوار غزه بیش از 60 فلسطینی شهید شدند.رهبر مسیحیان کاتولیک جهان که در سال 2014 به اراضی فلسطینی و اشغالی سفر کرده بود از دو طرف و همچنین جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش‌هایشان را چند برابر کنند به این هدف که رویکرد گفت‌وگو، عدالت و صلح غلبه پیدا کند.

 

مفتی عربستانی در قرآن هم جانب فهد را گرفت

"عبدالعزیز بن عبدالله بن باز" که  یکی از مفتیان وهابی اهل عربستان سعودی و از جمله هواداران اصلی اندیشه سلفی‌گری می باشد در فتوای جدیدی در برنامه «فتاوی علی الهواء» درباره نسخه‌هایی از قرآن که در مساجد عربستان وجود دارد و چاپ مراکز دیگر هستند گفت:استفاده از قرآن چاپ ‌شده در مجمع «ملک فهد» و خواندن آن، نسبت به نسخه‌های دیگر ارجحیت دارد زیرا در آن لفظ جلاله «الله» ضمیر‌ «هو»، لفظ «الرب» و نه دیگر اسامی خداوند، به رنگ قرمز چاپ شده است،مفتی وهابی سعودی با این ادعا که قرآن‌های چاپ ‌شده از سوی مراکز دیگر دارای اشتباه هستند تأکید کرد که تنها از قرآن چاپ مجمع قرآنی «ملک فهد» مدینه در مساجد استفاده شود.مفتی سعودی با این ادعا که نسخه‌های قرآن چاپ ‌شده از سوی مراکز دیگر، اشتباهات کوچک و بزرگ دارند، لذا از وزارت اوقاف و امور اسلامی و ارشاد عربستان خواست که همه نسخه‌های قرآن موجود در مساجد را به جز نسخه‌های چاپ شده از سوی مرکز ملک فهد جمع‌آوری کنند.این مفتی وهابی افزود: بقیه قرآن ها به استثناء قرآن "ملک فهد" دارای خطاهای جدی یا جزئی هستند. ولی امتیازی که قرآن ملک فهد دارد این است که آن قرآن دارای صحت کامل است و از بقیه چاپ ها مستغنی هستیم.

 

علمای لندن با آموزش و پرورش آشتی نکردند

نشست علمای لندن با شرکت ائمه جماعت و رؤسای مراکز اسلامی این کشور و با هدف بررسی و حل مشکلات مسلمانان ساکن در انگلستان برگزار شد.حجت الاسلام و المسلمین کشمیری در سخنان خود در این نشست به علمای انگلیس پیشنهاد کرد از وزارت آموزش انگلیس بخواهند دانش آموزان مسلمان را از یادگیری موادی که بر خلاف دین آنها است معاف کند و تاکید کرد وزارت آموزش به درخواست علما اعتنا خواهد کرد.وی افزود: علمای انگلستان باید به جوانان توجه بیشتری داشته باشند، زیرا این جوانان رفته رفته به خاطر تبلیغات منفی دشمنان از اسلام دور می شوند و علما باید با برگزاری نشست های ماهانه و با استناد به ادله عقلی بر بصیرت و آگاهی جوانان بیفزایند.نماینده آیت الله سیستانی همچنین به علمای انگلستان پیشنهاد کرد در زمینه اختلافات خانوادگی میان خانواده های مسلمانان وارد شوند و آنها را راهنمایی کنند و مانع طلاق و جدایی همسران بشوند و از سوی دیگر جوانان مجرد را نیز به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق کنند.

 

الازهر دستور توقف فوری کشتار عظیم را داد

احمد طیب شیخ الازهر مصر و رییس شورای امنای زکات و صدقات مصر دستور ارسال کاروان پزشکی و معیشتی برای تامین نیازهای درمانی و خدماتی مردم غزه را صادر کرد.احمد طیب همچنین با صدور پیامی با محکومیت شدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه و کشتار تظاهرکنندگان در راهپیمایی بازگشت خواستار دخالت فوری جامعه جهانی برای توقف این جنایات شد.در همین راستا عباس شومان معاون شیخ الازهر نیز در سخنانی مطبوعاتی با محکومیت اجرایی شدن تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس این اقدام را شهرک سازی آمریکایی در سرزمین عربی ـ اسلامی توصیف کرد.شیخ شومان با انتقاد از این تصمیم گفت: امروز را باید به روزهای سیاه تاریخ اختلاف‌های عربی ـ اسرائیلی اضافه کرد. تمامی کشورهای عربی و اسلامی موظف هستند که در بیانیه‌ای فوری و رسمی نسبت به رد این اقدام موضع گیری کنند.معاون شیخ الازهر با انتقاد از سخنان و موضع‌ گیری‌های بی‌ثمر اظهار داشت: برای یک عرب زبان لکه ننگی است که نام سفارت آمریکا یا رژیم اشغالگر اسرائیل را بر زبان بیاورد. امید است که جنایت‌های وحشیانه و کشتارهای ظالمانه مردم فلسطین خخواب غفلت را از جامعه اسلامی بزداید.

 

سائرون،صدر را در صدر قرار داد

مقتدا صدر رهبر جریان صدر اعلام کرد: «اصلاحات پیروز شد، پس برای جشن پیروزی بپا خیزید».وی از هواداران خود خواست تا خود را برای برگزاری جشن نتایج انتخابات پارلمانی آماده کنند.براساس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، لیست سائرون به ریاست مقتدی صدر رهبر جریان صدر در شش استان از 10 استان عراق در صدر قرار گرفته است.یک منبع امنیتی عراقی گفت که نیروهای امنیتی نیمه شب گذشته همه مسیرهای منتهی به میدان التحریر در مرکز بغداد را که شاهد برگزاری جشن ائتلاف سائرون بعد از اعلام نتایج انتخابات بود، بستند.این منبع تصریح کرد: هدف از این اقدام تامین امنیت جشن طرفداران ائتلاف سائرون بود.کمیسیون عالی انتخابات عراق روز دوشنبه نتایج انتخابات پارلمانی در 10 استان را اعلام کرد که ائتلاف سائرون در چند استان از جمله بغداد در صدر ایستاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha