جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احکام روزه

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائاتی پیرامون «ترمیم یا کشیدن دندان فرد روزه‌دار» و «روزه زن باردار و شیرده با ترس از ضرر» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائاتی پیرامون «ترمیم یا کشیدن دندان فرد روزه‌دار» و «روزه زن باردار و شیرده با ترس از ضرر» پاسخ گفتند که پاسخ آن تقدیم حضور علاقه مندان می گردد.

* ترمیم یا کشیدن دندان فرد روزه‌دار

سوال: آیا کارهای دندانپزشکی از قبیل کشیدن دندان، عصب کشی، بی‌حسی، پر کردن، روزه را باطل می‌‌کند؟

پاسخ: اگر چیزی وارد حلق نشود، روزه صحیح است.

 * روزه زن باردار و شیرده با ترس از ضرر

سوال: زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او واجب است یا فقط قضای آن را باید به‌جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مدّ طعام به عنوان فدیه بپردازد و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha