سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائاتی پیرامون «حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده»، «روزه افراد ضعیف در مناطق گرمسیری» و «حکم روزه برای افراد دارای مشاغل سخت» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائاتی پیرامون «حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده»، «روزه افراد ضعیف در مناطق گرمسیری» و «حکم روزه برای افراد دارای مشاغل سخت» پاسخ گفتند که پاسخ آن تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده [وجوب روزه]

پرسش: وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟

پاسخ: دختران با تمام شدن نه سال قمری (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسی) بالغ میشوند، ولی چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند.

* روزه افراد ضعیف در مناطق گرمسیری [وجوب روزه]

پرسش: افرادی که در شهرهای زندگی می کنند که دارای آب و هوای خیلی گرمی است از آنجایی که روزه در تابستان در آن مناطق طاقت فرسا است و انسان را از فعالیت های روزمره باز میدارد، وظیفه ی آنها چیست؟

پاسخ: مردم معمولاً در فصل تابستان نیز روزه می گیرند و به کارهای زندگی (البته بصورت سبک تر) ادامه می دهند ولی چنانچه بعضی افراد ضعیف باشند و طاقت روزه پی در پی نداشته باشند می توانند یک در میان روزه بگیرند و در زمستان بقیه را قضا کنند.

* حکم روزه برای افراد دارای مشاغل سخت [وجوب روزه]

پرسش: وظیفه ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه چیست؟

پاسخ: سختی کار مجوز افطارروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت کاری خود را تغییر دهد و یا در ماه رمضان کارهای سبک تری انجام دهد. در غیر این صورت، تنها مجوز افطار این است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطارکند و برگردد و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha