جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فلسطین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گزینه جنجالی ترامپ رئیس سیا شد

سنای آمریکا صلاحیت «جینا هاسپل» برای ریاست بر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را تایید کرد.پنجاه و یک عضو حاضر در سنا به ریاست هاسپل بر سیا رای موافق و 43 سناتور دیگر به آن رای مخالف دادند.هاسپل اولین زنی است که به ریاست سنا انتخاب می شود. وی 33 سال است که در سیا فعالیت می کند.روند تایید صلاحیت وی با جنجال های زیادی همراه بود. هاسپل به دلیل نقش داشتن در برخی روش های خشن شکنجه از جمله احساس غرق مصنوعی با مخالفت هایی روبرو بود.او در سال 2002 ریاست یک زندان مخفی سیا در تایلند را بر عهده داشت و در آنجا از روش های خشن شکنجه استفاده می کرد.سناتور جان مک کین که به دلیل سرطان مغز در واشنگتن حضور نداشت، از همکاران خود در سنا خواسته بود که به هاسپل رای ندهند..هاسپل جانشین مایک پمپئو شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش رکس تیلرسون را برکنار و پمپئو را که رئیس سیا بود جانشین وی کرد.ترامپ همچنین هاسپل را به عنوان جانشین پمپئو معرفی کرد. هاسپل معاون پمپئو بود.

 

وزارت کشور نقشه پامپئو علیه کازرون را افشا کرد

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای درباره حوادث اخیر شهرستان کازرون از مردم آگاه و متدین این شهر خواست با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی‌ خود مراقب دسیسه‌های معاندان و سایت‌های ضدانقلاب و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، با اعلام تأسف از حوادث چهارشنبه‌شب در شهرستان کازرون، معتقدیم؛ این حوادث، بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که یکی از سرسخت‌ترین حامیان تشدید فشارها علیه ایران و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای تهران و گروه 1+5 بوده است، امروز جمعه مدعی حمایت از مردم ایران شد.پامپئو در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه، به برخی ناآرامی‌ها در شهر کازرون اشاره کرد و بر حمایت آمریکا از ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد.وزیر خارجه آمریکا که اکثر متحدان اصلی این کشور در منطقه غرب آسیا را نظام‌های دیکتاتوری تشکیل می‌دهند، در این بیانیه، نظام ایران را «سرکوب‌گر» خوانده است.اظهارات مداخله‌جویانه و گستاخانه وزیر خارجه دولت ترامپ به بهانه ناآرامی‌هایی بود که در شهر کازرون به وقوع پیوست.

 

داعش به بزرگترین تورنمنت جهان رحم نکرد

گروه تروریستی داعش در پوسترهای جدید به اجرای حملاتی در جام جهانی روسیه متعهد شده و مسی و رونالدو را به کشتن تهدید کرد.در این تصاویر ساختگی، چهره این دو سوپراستار دیده می‌شود که روی زمین دراز کشیده‌اند و دو تروریست چاقو به دست در حال بریدن سر آنان هستند. در بالای این تصویر که تلگرام حامی گروه داعش منتشر کرد، نوشته‌ای هشدارآمیز تحت عنوان "زمین از خون شما پر خواهد شد" به چشم می‌خورد.در پوستر دیگری یک شبه‌نظامی با مواد انفجاری به چشم می‌خورد که در یک استادیوم است. در پیام آن آمده است: "فیفا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه-پیروزی از آن ماست."این جدیدترین تهدید آنلاین گروه تکفیری داعش در آستانه تورنمنت فوتبال جهانی روسیه است. مسی،‌ ستاره بارسلونا پیشتر در سال گذشته هم هدف تهدیدات مشابه قرار گرفت.

 

پاریس از بزرگترین ترور تاریخ،فرار کرد

ژرار کولومب، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که دو برادر مصری‌تبار به اتهام تدارک عملیات تروریستی در پاریس دستگیر شده‌اند.ژرار کولومب اظهار داشت: قرار بوده که این دو نفر عملیات خود را  یا با مواد منفجره  یا استفاده از ماده سمی ریسین انجام دهند.کولومب در پاسخ به این پرسش که مقامات امنیتی چگونه از این عملیات آگاه شده‌اند، گفت: «ما همواره فعالیت‌های تعداد زیادی مظنون در شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنیم.»وزیر کشور فرانسه در ادامه توضیح داد که این دو نفر از طریق تلگرام اقدام به فراگیری نحوه‌ی ساختن ماده سمی ریسین کرده‌اند.حمله‌های تروریستی در فرانسه به‌مراتب بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است. در آخرین اقدام تروریستی در این کشور، یک مرد 30 ساله با چاقو یک نفر را کشت و 5 نفر را زخمی کرد. فرد مهاجم به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد.از سال 2015 تاکنون در فرانسه 240 نفر بر اثر عملیات تروریستی کشته شده‌اند.به گفته‌ی ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور، نیروهای امنیتی در سه سال گذشته 51 علمیات تروریستی را خنثی کرده‌اند.

 

ژنو بعد از سکوت،کمیته تشکیل داد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که در ژنو سوییس برگزار شد، 29 کشور عضو به این مصوبه رای آری، 14 کشور رای ممتنع و 2 کشور آمریکا و استرالیا رای خیر دادند.ماموریت این کمیسیون بررسی ارتکاب جنایات جنگی به وسیله رژیم صهیونیستی در برخورد با تظاهرات فلسطینیان در مرز غزه و سرزمین های اشغالی می باشد.زید رعد حسین کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز و پیش از رای گیری با انتقاد شدید از کشتار ده ها فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در هفته اخیر، گفت: 'اسرائیل' مردم غزه را از تولد تا مرگ در قفس و مناطق ویرانه حبس کرده است.وی با بیان اینکه پاسخ اسرائیل به تظاهرات مردم غزه کاملا نابرابر بود، تاکید کرد که این رژیم به طور هدفمند و کاملا برنامه ریزی شده 1.9 میلیون نفر از مردم غزه را از اولین حقوق انسانی خود محروم کرده است.نظامیان صهیونیست راهپیمایی مردم غزه در هفتادمین سالگرد 'روز نکبت' (پایه ریزی رژیم صهیونیستی در فلسطین) را در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی به خاک خون کشیدند؛ در جریان این خشونت ها، 62 نفر شهید و حدود سه هزار تن زخمی شدند.

 

تل آویو،بازی را در بیانیه سران باخت

نشست سران کشورهای همکاری اسلامی با صدور بیانیه نهایی 30 ماده ای پایان یافت و سران کشورهای اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی شدند. در این بیانیه ارگان های اصلی سازمان ملل شامل شورای امنیت،دبیری کل، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر،کمیساریای عالی حقوق بشر ودیده‌بانان ویژه فورا برای تشکیل یک کمیته بررسی برای رسیدگی به موارد مذکور فراخوانده شدند. سران کشورهای اصلی همچنین در این بیانیه به اهمیت همکاری در یک چارچوب مشخص با اتحادیه عرب، اروپا و آفریقا و سایر نهادهای بین المللی و منطقه ای تاکید کردندسازمان همکاری اسلامی بار دیگر شناسایی غیرقانونی قدس به عنوان پایتخت نیروی «اشغالگر» اسرائیل توسط رئیس جمهوری آمریکا را بی اعتبار خوانده و آن را حمله به حقوق تاریخی، ملی، طبیعی و قانونی مردم فلسطین دانستند. در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت کردند.سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور یافتند. ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

 

رسانه سعودی از دوحه-تهران شکایت کرد

روزنامه الکترونیکی سبق عربستان در واکنش به تماس تلفنی روز پنجشنبه «شیخ تمیم بن حمدآل ثانی» امیر قطر با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از توسعه روابط دوحه – تهران نوشت: امیر قطر از مواضع ایران درمنطقه حمایت به عمل آورد.سبق از رسانه های نزدیک به خاندان آل سعود محسوب می شود و ناظرین امور مواضع آن را دیدگاه های دولت ریاض می دانند.نشریه سعودی نوشت: روابط قطر و تهران درحالی گرم است که آمریکا بارها قطر را به حمایت مالی از گروه هایی مانند حزب الله لبنان متهم کرده و خواستار قطع ارتباط دو کشور شده است. حجت الاسلام حسن روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران محاصره دولت و ملت قطر را اقدامی نادرست و ناعادلانه دانسته و از توسعه مناسبات و همکاری‌ها با قطر به عنوان کشوری دوست و همسایه‌ استقبال می کند.

 

سائرون و حکمت،پدرانه برای عراق تصمیم اساسی گرفتند

در پی موفقیت حزب ساوئرون وابسته به سید مقتدی صدر در به دست آوردن اکثریت کرسی های پارلمان عراق، سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق و سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر در نجف اشرف باهم دیدار کردند و پس از آن در نشستی خبری تاکید کردند دولت آینده عراق باید جایگاهی پدرانه و مستقل داشته باشد.وی افزود: کاهش نسبی تعداد رای دهندگان در انتخابات دارای این پیام بود که ملت عراق خواهان تغییر و مشاهده چهره های جدید و خدمتکار به مردم هستند.رئیس ائتلاف ملی عراق در مورد مرحله آینده عراق نیز گفت: تردیدی نیست که حزب سائرون و حکمت که نمایندگان دو فراکسیون اساسی هستند می توانند با مشورت و رایزنی با سایر احزاب و فراکسیون ها دولتی قدرتمند بر اساس اراده مردمی و برآمده از خود مردم تشکیل دهند.سید عمار حکیم تاکید کرد: ما بنا داریم از خندق طایفه گرایی عبور کنیم و دولتی ملی تشکیل دهیم وی افزود: از تمام کسانی که در انتخابات شرکت کردند و رای دادند و به افراد فاسد رای ندادند و از اصلاحات و مرجعیت و عراق حمایت کردند متشکرم.رهبر جریان صدر ادامه داد: ما مرحله ای جدید برای سازندگی عراق در پیش داریم و بنا داریم دولتی دموکراتیک تشکیل دهیم که در جایگاهی پدرانه برای تمام عراق باشد.

 

دمشق به ساخت ایران رای مثبت داد

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا )، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و هیات همراهش که به سوریه سفر کرده اند با عماد خمیس، نخست وزیر سوریه دیدار و دو طرف در این دیدار، تقویت روابط اقتصادی و فعال سازی توافقنامه های امضا شده و امضا کردن توافقنامه های جدید در راستای گسترش همکاری تجاری و سرمایه گذاری در حوزه های حمل ونقل، گمرک، بانک ها و پول، بیمه و بازسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.نخست وزیر سوریه با اشاره به روابط سیاسی قوی میان دو کشور، بر آمادگی دولت سوریه برای ارائه امکانات مناسب در مرحله آینده تاکید کرد. همچنین در این دیدار که سامر خلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز حضور داشت در رابطه با اجرایی کردن توافقات تجارت آزادو فعال کردن تجارت خارجی ، مناطق آزاد و امکان سرمایه گذاری مشترک در منطقه آزاد در شهر صنعتی حسیاء با وزیر و راه و شهرسازی کشورمان بحث و تبادل نظر کرد.در این دیدار دبیر کل ریاست کابینه سوریه، رئیس اداره برنامه ریزی و همکاری بین المللی، سفیر سوریه در تهران و سفیر ایران در سوریه نیز حضور داشتند.

 

تهران به مافیای مسقط هشدار داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط، با هشدار به برخی سودجویان ،تاکید کرد: تمامی ایرانی‌ها براساس تسهیلات جدید سلطنت عمان، امکان دریافت روادید در فرودگاه مسقط را دارند.حجت الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی اعلام کرد: امکان تهیه روادید برای تمامی ایرانی ها در فرودگاه مسقط وجود دارد و اتباع ایرانی نیازی به تهیه روادید یا وثیقه، پیش از سفر به عمان را ندارند.این دیپلمات ارشد ایرانی در عمان افزود: در حالی که از 10 روز پیش با موافقت دولت عمان، تمامی ایرانی ها امکان اخذ روادید در فرودگاه مسقط را دارند، برخی به دلیل بی اطلاعی در چرخه تهیه روادید یا وثیقه سفر، گرفتار واسطه ها شده اند.وی تاکید کرد: در حال حاضر برای سفر اتباع ایرانی به ویژه بازرگانان به عمان نه نیاز به تودیع وثیقه و نه اخذ روادید «از مبدا» هست و دریافت هر گونه هزینه ای بابت این امور تخلف محسوب می شود. این شرایط مشمول تمامی ایرانیانی می شود که با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند.

 

ترامپ ادعای نخ نما شده را باز هم تکرار کرد

رییس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما و بی‌ اساس علیه کشورمان مدعی شد پس از هر مشکلی در خاورمیانه ایران قرار دارد.دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پیش از دیدار با دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا آمریکا خواهان نقش پررنگ‌تر ناتو در سوریه است، ادعا کرد: من فکر می‌کنم که من با خروج از توافق هسته‌ای با ایران که یک توافق وحشتناک برای آمریکا و جهان بود به سوریه کمک کردم. از نظر من سوریه به زودی با ثبات خواهد شد. شما شاهد اتفاق آن خواهید بود.دونالد ترامپ که پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5  سرانجام خروج خود را از این توافق اعلام کرد در حالی مدعی نقش بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه است که سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ طلبانه آمریکا با همراهی متحدانش در منطقه عامل اصلی تمامی اختلافات و مشکلات خاورمیانه است، اما مقامات این کشور همواره تلاش می‌کنند با فرافکنی و متهم کردن ایران بر واقعیت نقش مخرب و بی‌ثبات کننده خود در این منطقه سرپوش بگذارد.

 

اروپا سد سازی علیه سیل تحریم ها را آغاز کرد

کمیسیون اروپا از آغاز فرآیند مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.کمیسیون اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روند تجدید مقررات مسدودکننده را آغاز کرده است که از تجارت اروپایی‌ها در ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران محافظت می‌کند. کمیسیون اروپا در اطلاعیه‌ خود اعلام کرد که روند رسمی مقررات مسدودکننده را با به‌روزرسانی فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرده است.این اقدام اتحادیه اروپا مانع از آن می‌شود که شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا همکاری کنند و هیچ حکم قانونی که مجازات آمریکا را به اجرا در می‌آورد به رسمیت نمی‌شناسد. این مقررات اولین بار در سال 1996 زمانی که آمریکا تلاش می‌کرد شرکت‌های خارجی را به دلیل تجارت با کوبا مجازات کند تصویب شد اما هیچگاه به طور رسمی به مرحله اجرا در نیامد.مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که این مقررات مسدودکننده را احیا کرده‌اند تا بر تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از یک بازده زمانی 90 و 180 روزه که شامل تحریم‌های نفتی و داد و ستد با بانک مرکزی ایران می‌شود، غلبه کنند.به گزارش رویترز، اروپا به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران و یکی از شرکای تجاری بزرگ این کشور پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و رفع تحریم‌های این کشور صدها میلیارد یورو در جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است از این رو صادرات نفت و دیگر محصولات انرژی ایران به اروپا در سال 2016 در مقایسه با سال گذشته آن رشدی 344 درصدی داشته و به 5.5 میلیارد یورو رسید.سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در ایران به ویژه از سوی آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز از سال 2016 به بیش از 20 میلیارد یورو در زمینه‌های مختلف هوافضا تا انرژی رسیده است.

 

بوئینگ،کوبا را سیاه پوش کرد

رسانه‌های کوبا گزارش داده‌اند یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی «خوزه مارتی» در کوبا خبر می‌دهند. وبگاه ای‌بی‌سی نیوز گزارش داده این هواپیما ۱۰۴ مسافر و چند خدمه داشته و عازم شهر «اولگین» در شرق کوبا بوده است. گفته می‌شود سه نفر از سرنشینان هواپیما زنده پیدا شده‌اند، اما وضعیت آنها وخیم است.گزارش‌های ضد و نقیضی از شمار تلفات در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ کوبا مخابره می‌شود. برخی گزارش‌ها شمار تلفات را ۱۰۴ کشته و برخی دیگر ۱۰۷ نفر اعلام می‌کنند.

 

رسانه های مجازی از قدس جعلی حمایت کردند

در پی فراخوان جنبش عدالتخواه دانشجویی برای تخریب سفارت غیرقانونی آمریکا در قدس شریف و انعکاس آن در صفحات مجازی این اتحادیه دانشجویی، توئیتر صفحه جنبش عدالتخواه دانشجویی را معلق کرد.بنابراین گزارش، سعید نجیبی عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در این رابطه گفت: بعد از اطلاعیه این اتحادیه برای تخریب سفارت غیرقانونی آمریکا در قدس شریف صفحه توئیتر ما مورد حملات هکرهای صهیونیست و فعالین حامی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت.وی افزود: به همین علت مدیران توییتر با درخواست این افراد، صفحه اختصاصی جنبش عدالتخواه دانشجویی را به علت فراخوان اهدای هدیه به تخریب کننده سفارت مجعول آمریکا در قدس شریف، معلق کرد.نجیبی ادامه داد: همچنین اینستاگرام هم پستی که در این رابطه بود را از صفحه شخصی این اتحادیه حذف کرد.وی گفت: فراخوان هدیه 100 هزار دلاری جنبش عدالتخواه دانشجویی به تخریب کننده سفارت مجعول آمریکا در قدس شریف، بازتاب زیادی در رسانه‌های انگلیسی و عربی داشته و مورد استقبال فعالین مبارزه با رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است.

 

مجلس،دوتابعیتی ها را نقره داغ کرد

نایب‌رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مدیران دوتابعیتی از ارسال نام ۱۰۰ مدیر دوتابعیتی تصمیم‌ساز در مسائل کشور به دادستانی خبر داد.حسینعلی حاجی‌دلیگانی نایب‌رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مدیران دوتابعیتی از ارسال اسامی 100 مدیر دوتابعیتی به دادستانی‌کل کشور خبر داد و گفت: اسامی 100 مدیر دوتابعیتی که در ذیل گزارش تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی نیز ذکر شده، جهت بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم در قالب گزارشی به دادستان‌کل کشور تقدیم شده است.وی اسامی یکصد مدیر دوتابعیتی را که اسامی‌شان تقدیم دادستان‌کل کشور شده است شامل مدیران در حوزه تصمیم‌‌گیری و تصمیم‌‌سازی دانست و اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده و در نوبت رسیدگی و قرائت در صحن پارلمان قرار دارد.نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از اینکه گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در صحن پارلمان قرائت شود جهت رسیدگی و روشن شدن بیشتر موضوع، گزارش به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

 

آسمان حماه،دود باران شد

منابع خبری از وقوع چند انفار پیاپی در حماه سوریه خبر دادند، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که این انفجارها در اطراف فرودگاه نظامی این شهر رخ داده است.شبکه سومریه نیوز به نقل از کاربران شبکه های اجتماعی اعلام کرد حداقل 4 انفجار در فرودگاه حماه رخ داده است.یک منبع امنیتی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: آتش سوزی در یکی از انبارهای مهمات در فرودگاه حماه روی داد که باعث بروز چهار انفجار متوالی شد.وی افزود: علل این آتش سوزی درحال بررسی است، به احتمال زیاد، آتش سوزی ناشی از حرارت شدید بوده استوی تصریح کرد: آتش همچنان شعله می کشد و خوروهای آتشنشان در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.خبرنگار تلویزیون سوریه گزارش داد که انفجارهای جدیدی در فرودگاه حماه رخ داده است، جزئیات بیشتری از این انفجار ها تا این لحظه منتشر نشده است.

 

ائتلاف عربی آمریکایی،مقاومت را نشانه گرفت

پایگاه اینترنتی روزنامه "الاخبار" با اشاره به این مطلب در یادداشتی به قلم "هثیم الموسوی" نوشت: تصمیم مشترک آمریکا و عربستان برای درج نام اعضای حزب الله و در رأس آنان سید حسن نصرالله در فهرست تروریسم به مثابه نخستین واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی لبنان بود. در این میان نام تازه ای به چشم نمی خورد اما آنچه که تازگی دارد زمان اعلام این فهرست است. این تصمیم بیشتر مثل این است که بخواهند پیامی با این مضمون به کسانی بدهند که قصد تشکیل کابینه بعدی را دارند: دوره چشم پوشی کردن سرآمده است و باید اولویت مقابله با حزب الله باشد نه همکاری با آن.به موازات تحرکات داخلی مربوط به تشکیل کابینه جدید لبنان، آمریکا و در پی آن عربستان سعودی با درج نام شماری از مسئولان ارشد حزب الله و در رأس آنان سید حسن نصرالله در فهرست تروریسم، وارد خط تنش آفرینی در اوضاع سیاسی لبنان شدند.وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای که به اسم مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم، با عضویت آمریکا، عربستان، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات، صادر کرد در تصمیم اتخاذ شده درباره اعضای حزب الله تاکید کرد هیچ تفاوتی بین جناح سیاسی و نظامی این حزب قائل نیست.

 

تهمت پراکنی ترامپ به توییتر رسید

رئیس جمهور آمریکا در توییتی عجیب علیه ایران مدعی شده که تهران در زمان برجام به هر طریق ممکن به دنبال تصرف خاورمیانه بوده است.دونالد ترامپ در ادامه ادعای خود خاطرنشان کرده، چنین چیزی دیگر اتفاق نخواهد افتاد.ترامپ نوشته، به یاد داشته باشید که آن‌ها چه رفتار بدی داشتند.رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته با تکرار اتهام ها علیه ایران، خروج واشنگتن از توافق هسته ای موسوم به برجام را اعلام کرده بود.این اقدام با محکومیت گسترده داخلی و خارجی مواجه شد و تحلیلگران آن را نشانه حرکت واشنگتن به سوی انزوا و شکاف هر چه بیشتر میان کاخ سفید و متحدانش دانستند.در همین حال واشنگتن پست در واکنش به تصمیم ترامپ برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران، این اقدام را حمله بزرگ به حاکمیت ملی دیگران به خصوص اروپا تعبیر کرد.حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرده که حفظ برجام بدون آمریکا امکان پذیر اما بدون حضور و تامین منافع ایران غیرممکن است. وی با تاکید بر نقش مهم اتحادیه اروپایی گفته که منافع تهران در برجام باید به طور دقیق و صریح، تضمین شود و تا زمانی که منافع ایران تامین و تضمین باشد، به آن پایبند خواهد بود.

 

خزانه داری سیاه باز هم برای تهران دیوار کشید

خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های تازه‌ای علیه چند فرد و شرکت ایرانی اعلام کرد.خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که «یک شبکه گسترده انتقال ارز» وابسته به ایران را با همکاری امارات متحده عربی مختل کرده است.بر اساس این بیانیه، 6 فرد و 3 شرکت ایرانی به بهانه مبارزه با تروریسم به فهرست تحریم‌شدگان از سوی آمریکا افزوده شده‌اند.اسامی این افراد و شرکت‌ها عبارت است از:

مقداد امینی،محمدحسن خدایی،سعید نجف‌پور،مسعود نیکبخت،فواد صالحی،محمدرضا خدمتی ولدزاقرد،شرکت جهان ارس کیش،تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا،صرافی راشد

خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در حوزه قضایی آمریکا را بلوکه کرده و اتباع آمریکا از مراودات مالی با آن‌ها منع شده‌اند. این بیانیه به اتباع خارجی هم هشدار داده که در صورت کمک دانسته به نقل و انتقال پول توسط این افراد و شرکت ها، ممکن است در معرض تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند.در حدود دو سالی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد، آمریکا با وجود اعلام پایبندی ظاهری به این توافق هم بارها تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرده بود.

 

القدس نمازجمعه بزرگ در قدس را گزارش کرد

هزاران فلسطینی علیرغم تدابیر سختگیرانه امنیتی صهیونیست‌ها، خود را به مسجدالاقصی رساندند تا نماز اولین جمعه رمضان را در این مسجد اقامه کنند.بر اساس گزارش «القدس‌العربی» ، اداره اوقاف قدس اعلام کرد 120 هزار نفر امروز نماز جمعه خود را در قدس اقامه کردند.بنابر گزارشها، رژیم صهیونیستی به مردان فلسطینی زیر 40 سال اجازه ورود به مسجدالاقصی را نداد اما زنان برای ورود به این مکان شریف منعی نداشتند.نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت گسترده در خیابان‌های قدس مستقر شده بودند و نمازگزاران برای ورود به مسجدالاقصی تحت بازرسی بدنی قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha