پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجره

حوزه/ روزه داری در ماه رمضان در میان طلاب و حجره های مدارس علمیه، حال و هوای دیگری دارد...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، رمضان ماه زیبایی هاست، اما این ماه در زندگی طلبگی و حجره های مدارس علمیه، زیبایی دو صد چندانی پیدا می کند، از سحرگاهش گرفته تا لحظه افطار...

 اولین برنامه برای استقبال از ماه مبارک رمضان، غبارروبی است که طلاب مدرسه علمیه با همکاری یکدیگر، با پاکسازی و غبارروبی حجره ها و نمازخانه و مدرسه علمیه، محیط ظاهری را برای ماه میهمانی خدا آماده می کنند، برخی طلاب با روزه داری در روزهای پایانی ماه شعبان، به پیشواز ماه رمضان می روند...

اذان تا اذان

اذان تا اذان فرصتی بسیار ارزشمند و غنیمتی بسیار گرانبهاست که بندگان خدا با اجابت دعوت حق و گام نهادن در مسیر نور و معرفت پله های تکامل و اوج را طی می کنند، طلبه ها هم در شب های ماه مبارک رمضان سعی می کنند از این فرصت ها کمال بهره را ببرند.

بیشتر طلبه ها که ماه رمضان در حجره هستند شب های ماه رمضان به نجوا با معبود می نشینند و با قرآن و دعا انیس شده و شب های رمضان را با نور معرفت و انس با خدای خود سپری می کنند.

برخی طلاب، ساعاتی قبل از وقت شرعی اذان صبح از خواب بلند می شوند،  سحری را میل کرده و آماده اقامه نماز شب و سپس نماز صبح می شوند.

جلسات جزء خوانی قرآن کریم را در حجره یا مسجد محله دنبال کرده و اگر فرصتی بود در فضای مجازی به تفسیر قرآن و پاسخ به شبهات می پردازند؛ برخی طلاب نیز در ماه رمضان به بیان مباحث تربیتی و آموزشی و بیان عقاید و احکام در مساجد برای نوجوانان می پردازند.

برخی طلاب هنرمند نیز در شب های ماه رمضان بعد از افطار، با حضور در برخی مراسم فرهنگی و هنری، در پارک شهر، برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی را برای نوجوانان و جوانان اجرا می کنند.

شب های این ماه مبارک فرصت مغتنمی برای طلاب است تا به عبادت و مطالعه با نگاه معنوی به علم بپردازند.

لحظه های زیبای افطاری

سفره افطار طلاب نیز یکی از زیبایی های ماه مبارک رمضان است، دقایقی پیش از افطار، سفره افطاری با کمک همدیگر پهن می شود، یکی از طلبه های خوش صدا، خود را برای گفتن اذان آماده می کند، در برخی مدارس هم که محوطه و حیاط سرسبز و زیبا و دلگشایی دارند، سفره افطاری را در فضای بیرون پهن می کنند، افطاری ساده از ویژگی های این میهمانی هر روزه در ماه رمضان است...

هر از گاهی نیز برخی از اساتید حوزه علمیه و یا ائمه جمعه و جماعات میهمان ویژه این سفره افطاری می شوند، برخی مدارس علمیه نیز دست به ابتکار زده و خانواده های طلاب را یک شب ماه رمضان به افطاری دعوت می کنند.

تبلیغ متاهلی در ماه رمضان

برخی طلاب، طرحی را در محافل خانوادگی پایه گذاری می کنند که در واقع کتابخوانی جمعی است و سعی می کنند در ماه رمضان این طرح را اجرا کنند.

اما در ماه رمضان همه اسباب تبلیغ متأهلی فراهم است، برای بسیاری از طلبه ها ماه رمضان یعنی اعزام به تبلیغ به اتفاق خانواده، مخصوصا اگر به یکی از روستاهای دوره افتاده کشور اعزام شود خاطرات ماندگاری از ماه رمضان برای اعضای خانواده بویژه فرزندان ثبت می شود.

وقتی در ماه رمضان با فرهنگ مردمی از این سرزمین آشنا می شوی، وقتی روستاییانی را می بینی که با زبان روزه در زمین های کشاورزی و باغ مشغول کار هستند، تازه می فهمی روزه گرفتن در شرایط سخت یعنی چه.

ختم قرآن به نیت امام زمان(عج)

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در شرح کوتاهی بر دعاهای ماه مبارک رمضان می نویسد: در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می کردند، ولی طلبه ها چون درس دارند، حداقل یک ختم قرآن به نیت امام زمان(عج) داشته باشند، یا به نیت پدر و مادر و امواتت حداقل یک بار قرآن را ختم کنند.

رسول خدا(ص) می فرمایند: «همانا این دل ها زنگار می گیرد، همان طوری که آهن زنگار می گیرد و همانا جلای دل ها، به خواندن قرآن است».

 

گزارش: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha