سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
انتقادات از عدم حضور زنان محجبه در وزارت خارجه مصر

حوزه/ درحالی که به صورت رسمی منعی از حضور زنان محجبه در وزارت خارجه در کشور مصر وجود ندارد، در عمل، مقامات مصری از استخدام زنان تحصیل کرده محجبه در سمت های اداری خودداری می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از المانیتور، نبود زنان محجبه در ساختار اداری وزارت خارجه دولت مصر انتقاداتی را در جامعه این کشور به همراه داشته است.

با نزدیک شدن به زمان امتحان سراسری ورودی مربوط به استخدام کارکنان وزارتخانه امور خارجه مصر که برای ماه جولای برنامه ریزی شده است، به بحث گسترده ای پیرامون چشم انداز شغلی برای زنان محجبه در این وزارتخانه دامن زده شده، در این میان، بسیاری از مقامات مصری با دیدگاه تبعیض آمیز، بر این باور هستند که زنان باحجاب صرف نظر از قابلیت ها و توانمندی هایشان، و نمرات عالی در این امتحانات، برای پست های وزارتخانه مناسب نیستند.

درحالی که دولت های سابق مصر از حضور زنان بی حجاب در وزارت خارجه استفاده می کردند، این  مسئله همواره مورد انتقاد بسیاری از فعالان بوده است. در مارس 2012 هنگامی که اخوان المسلمین مجلس ملی و مجلس شورای مصر را به دست گرفتند، خبرنگاران از دیدن حضور یک زن محجبه در وزارتخانه به شگفت آمدند. محمد کامل امر وزیر خارجه آن زمان در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اعلام کرده بود که هیچ قانونی نسبت به منع حضور زنان محجبه در فعالیت  های سیاسی در مصر وجود ندارد. تا اینکه در اکتبر 2012 کلاس فارغ التحصیلی دوره های آموزشی دیپلمات های جدید تنها شامل سه زن محجبه بود که سبب شد بحث های زیادی در رابطه با بی مقدار بودن حجاب در روند انتخاب کاندیداهای مشاغل وزارت خارجه بار دیگر مطرح شوند.

با وجود انتقادات وزارت خارجه مصر تغییری در روند کنونی ایجاد نکرده و در آخرین مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان این وزارتخانه حتی یک دانشجوی محجبه نیز به چشم نمی خورد. و به نظر می رسد وزارت خارجه مصر نیز همان روند تلویزیون و رادیوی دولتی را در پیش گرفته و زنان باحجاب را دور از انظار عمومی نگه می دارد.

تبعیض بزرگ علیه زنان محجبه در مصر

این درحالی است که درصد بالایی از زنان مصری مذهبی و محجبه هستند و حذف کردن زنان باحجاب را از استخدام در وزارتخانه یک تبعیض بزرگ در نظر می گیرند.

اروا ریدا، فارغ التحصیل 26 دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره  در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: می دانم که با وجود حجابم هرگز به یک مقام دیپلماتیک در مصر دست نخواهم یافت. در سال های تحصیلم روایت های شوکه کننده ای درباره زنان محجبه که برای یافتن مقامی به وزارت خارجه مراجعه کرده بودند می شنیدم. آن ها توسط داوران مورد استهزا قرار گرفته اند و برخی از آن ها حتی از اتاق مصاحبه بیرون انداخته شده اند!

شروق جمال دانشجوی محجبه دیگر در این دانشگاه می گوید: وقتی مسئله مطرح می شود شگفت زده می شوم وقتی مردم می گویند زنان محجبه استخدام می شوند. حقیقت این است که هیچ یک از آن ها به خاطر حجابشان کاری که در حد توانمندی هایشان باشد پیدا نمی کنند.

وی افزود: زنان محجبه با وجود اینکه امیدی به یافتن شغل در مناصب سیاسی ندارند اما این مسئله باعث نشده دست از تلاش بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha