جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 نشست تخصصی بایسته های طراحی نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی کشور

حوزه/ نشست تخصصی بایسته های طراحی نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی کشور، ساماندهی فعالیت های جبهه فرهنگی و موازی کاری نهادها و سازمان های فرهنگی (چالش های و راهکار های برون رفت)در قم برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، نشست تخصصی بایسته های طراحی نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی کشور، ساماندهی فعالیت های جبهه فرهنگی و موازی کاری نهادها و سازمان های فرهنگی(چالش های و راهکار های برون رفت) با هدف فراهم کردن فرصتی برای حضور، ارائه نظر و فعالیت دغدغه مندان معضل موازی کاری فرهنگی در کشور به همت گروه مطالعات تبلیغ و ارتباطات فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) در محل سالن همایش‌های پژوهشکده در قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسین هاشمیان مدیر گروه علمی مطالعات تبلیغ و ارتباطات فرهنگی پژوهشکده و دکتر مهدی ناظمی اردکانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ارائه نظرات علمی و فنی خود درباره موضوع مهم نشست پرداختند.

در ابتدای نشست حجت الاسلام  سید محمد حسین هاشمیان با ارائه یک نقشه ترسیم شده قابل درک از وضعیت فعلی نهادها و سازمان های فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران به آسیب ها، اشکالات و نقدهای وارد شده اشاره کرده و به صورت مختصر به بیان اهداف گروه علمی پژوهشکده در راستای تشخیص، توصیف و ارائه راهکار وضعیت فعلی نظام فرهنگی کشور پرداختند. ایشان خاطر نشان کردند که این نشست به عنوان اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی خواهد بود و در ادامه از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام حرکت علمی قابلی را نظاره گر خواهیم بود.

در ادامه دکتر مهدی ناظمی اردکانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در کشور کمتر به آن پرداخته شده و جای کار زیادی دارد مسئله مدیریت واحد فرهنگی است.

وی افزود: دشمنان سال‌ها است تلاش می‌‌کنند که از طریق جبهه فرهنگی به کشور ضربه وارد کنند و این جبهه سخت‌تر از جنگ نظامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز نظام ما به مرحله‌ای رسیده است که دشمنان امیدی به پیروزی در جنگ سخت ندارند و الّا تاکنون بارها از جبهه نظامی اقدام کرده بودند و به همین دلیل به جنگ نرم رو آورده‌اند.

وی ادامه داد: ما باید جنگ را حس کنیم تا بتوانیم مقابله کنیم و اگر این جنگ حس نشود، نمی‌توانیم مقابله کنیم، به نظر من جامعه ما هنوز به این حس نرسیده است و فعالیت‌ها در همین شرایط موجود انجام می‌شود و متاسفانه توفیقات نیز کم است و دشمن نیز به برخی اهداف خود دست پیدا می‌کند.

ناظمی گفت: در حوزه‌های علمیه باید بر مسئله مدیریت واحد فرهنگی پافشاری کنند تا این مسئله به نتیجه برسد و مطالبه مقام معظم رهبری در این زمینه پاسخ روشنی پیدا کند.

وی عنوان کرد: بخشی از افراد صاحب نظر می‌دانند که الگوی راهبردی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی چیست و این مسئله بسیار ارزشمند و با اهمیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ابتدا باید بدانیم که چه کارهایی باید انجام شود و ‌مرجله دوم نیز خواستن است و باید در همه دستگاه‌های فرهنگی این مسئله به خوبی تببین شود تا همه خواستار فعالیت‌های فرهنگی مناسب باشند.

وی بیان کرد: امروز در کشور ما منابع بسیار زیادی هزینه می‌شود، در حالی که کشور آلمان از نظر اقتصاد فرهنگی رتبه اول است و توفیقات بسیار زیادی به دست آورده، اما ایران با هزینه‌کرد در حد آلمان توفیق زیادی ندارد.

ناظمی با بیان اینکه ما در صنعت چاپ حتی به مرحله فوق لیسانس هم نرسیده‌ایم گفت: صنعت چاپ باید در خدمت فعالیت‌های فرهنگی باشد و این مسئله در کشور و در بسیاری از نهاد‌های کشور مورد اهمیت است.

وی با اشاره به برگزاری این نشست اظهار کرد: این برای نخستین بار است که نشستی با این موضوع در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و این بسیار ارزشمند و ارزنده است و امیدواریم این دغدغه گرم نگه‌داشته شود چراکه موضوع بسیار جدی، مهم و اساسی است و اگر ما در مقابل دشمن جبهه‌آرایی نکنیم بازنده خواهیم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سازمان‌هایی در کشور داریم که با روشی که از قبل از وجود داشته ادامه حیات مي‌دهند و نهاد‌هایی نیز در کشور داریم که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: نهاد‌، دستگاه‌ و سازمان‌ معانی و مفاهیم بسیار متفاوتی دارند، سازمان‌ها سلسله مراتب دارند و هرکس اختیاراتی دارد، سازمان‌ها مدیر می‌خواهند و مدیران نیز براساس اختیاراتی که دارند، عمل می‌کنند؛ همچنین منطق حاکم برسازمان‌ها، منطق قدرت است و رئیس سازمان کسی است که قدرت دارد و می‌تواند منابع را تخصیص کند.

ناظمی عنوان کرد: امروز در دنیا جنگ سازمان‌‌ها، مدیران و صاحبان قدرت است، منظور از قدرت تنها قدرت نظامی نیست؛ بدون تردید عمر سازمان‌ها به پایان می‌رسد و نهاد‌ها هستند که باید برخیزند، در آینده جنگ، جنگ رهبران خواهد بود یعنی کسانی که قدرتشان منطق‌شان است؛ بنابراین ما ادعا داریم که با قدرت منطق می خواهیم حرکت کنیم، اما از قدرت موشک‌ برای مقابله با دشمنانی که می‌‌خواند زورگویی کنند، استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: نهاد مظروفی است که باور و فرهنگ در آن قرار دارد و ما به دنبال این هستیم که باور و فرهنگ را به وسیله نهاد‌ها، نهادینه کنیم و انقلاب ما می‌خواهد سازمان‌ها را به نهاد و مدیران را به رهبران تبدیل کند؛ نکته مهم این است که ما باید به دنبال نهادسازی باشیم، بسیج مصداق کامل نهاد است و دشمن نیز تلاش می‌کند نهاد‌های ما را تبدیل به سازمان کند و اگر این اتفاق بییفند جریان انقلاب متوقف می‌شود و ما باید تلاش کنیم که سازمان‌ها را تبدیل به نهاد کنیم و این نکته بسیار مهم جدی و اصلی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید سازمان‌ها و دستگاه‌ها و نهاد‌ها فرهنگی را در تعامل با یکدیگر قرار دهیم گفت: بحثی که مدت‌های زیادی است با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است از بیانگر تفاوت سازمان و نهاد است؛ چراکه دانشگاه سازمان و حوزه‌های علمیه نهاد هستند و برای تعامل این دو باید تلاش کنیم تا نظام دانشگاه‌ها، نهاد شوند تا ظرف مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی باشند؛ اگر دانشگاه‌ها در ماهیت سازمانی خود بمانند با حوزه به وحدت نمی رسند.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که دستگاه‌ و نظام‌های فرهنگی باید نهادسازی شوند و همه نهاد‌ها نیز باید پیوند داشته باشند؛ در کشور ما ۴ نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که به مجموعه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی نظام فرهنگی گفته می‌شود و بدون تردید هر فردی نیز در یکی از این نهاد‌ها یا دستگاه‌ها عضویت دارد.

ناظمی خاطرنشان کرد: ما ۶۷ نهاد، سازمان و دستگاه‌ فرهنگی در کشور داریم که ۴۳۰ هزار واحد فرهنگی در زیر مجموعه این نهاد‌ها و دستگاه‌ها مشغول فعالیت هستند و همه اینها باید در تعامل با یکدیگر قرار گیرند و در جهت نظام فرهنگی کشور حرکت و منویات مقام معظم رهبری را محقق کنند.

وی ادامه داد: از تعداد ۶۷ نهاد و دستگاه‌ها، ۳۲ دستگاه بیشترین میزان فعالیت‌های فرهنگی را دارند و بدون تردید اگر این ۳۲ نهاد و سازمان هماهنگ شوند در نهایت ۴۳۰ هزار واحد فرهنگی کشور نیز هماهنگ می‌شوند و سامان پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به معانی مثبت و منفی موازی، گفت: تقسیم کار باید به‌گونه‌ای باشد که فعالیت‌هایی که به دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف محول می‌شود، مکمل یکدیگر باشند و یک هدف و جهت را دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha