سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ مصحف قدیمی و نفیس قرآن منسوب به امیرمؤمنان(ع) در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، مصحف قدیمی و نفیس قرآن منسوب به امیرمؤمنان(ع) در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی شد.

در این مراسم سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن درباره این مصحف، بیان داشت: یکی از مباحث مهم در عرصه قرآن کتابت قرآن است و برای شناخت از شیوه نگارش قرآن کریم در قرون نخست باید مصحف های کهن را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: تحقیق درباره مصحف های کهن اطلاعات دقیق تر و معتبرتری در اختیار ما قرار می دهد که خوشبختانه در کشور ما قریب به 200 مصحف کهن در کتابخانه های وجود دارد که می تواند ما را در تحقیق و نگارش مصحف های نفیس و قدیمی کمک کند.

سرابی با بیان این که مصحف رونمایی شده منسوب به حضرت امیرمؤمنان(ع) است، عنوان داشت: انتساب به حضرت امیر(ع)، کهن بودن و کامل و جامع بودن این مصحف ما را بر آن داشت که درباره آن تحقیق کنیم. شاید هیچ مصحفی همانند این مصحف کامل و دقیق نباشد.

وی خاطرنشان کرد: از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مرکز توسعه فعالیت های پژوهشی و آموزشی عالی وزارت علوم و شورای توسعه فرهنگ قرآن بابت کمک برای تهیه این مصحف تشکر می کنیم.

وی یادآور شد: وجود این قرآن به ما نشان می دهد که مسلمان چقدر در حفظ قرآن تلاش کرده اند. از جمهوری اسلامی ایران نیز به سبب حمایت های مادی و معنوی خود برای تهیه این مصحف کمال تقدیر و تشکر را داریم.

در بخش پایانی نیز حمید رضا مستفید، پژوهشگر و محقق قرآن اظهار داشت: این مصحف به حضرت امیر(ع) منسوب است؛ ولی این نسبت بیشتر تشریفاتی است و شاهدی بر این که حضرت علی(ع) آن را کتابت کرده اند وجود ندارد.

وی اضافه کرد: البته این مصحف برای قرن دوم است ولی به معنای این نیست که از مصاحف خلیفه سوم است، چون هیچ عینی و أثری از آن ها باقی نمانده، بلکه این مصحف از مصاحفی است که از روی آن مصاحف نوشته شد.

مستفید در پایان گفت: در کشور باید از این قبیل پژوهش ها پشتیبانی کافی صورت گیرد؛ چرا که شاهدیم مستشرقین در کشورهای غربی چنین کارهایی انجام می دهند.

در بخش دیگری از مراسم از تمبر یادبود بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha