سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن طاهری ، استاد حوزه علمیه همدان

استاد حوزه علمیه همدان گفت: خودداری از خوردن و آشامیدن برای و همچنین پرهیز از گناهان لسانی، سبب افزایش پرهیزگاری می شود و تمرینی است برای زمان های دشواری.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حسن طاهری، استاد حوزه علمیه همدان، شب گذشته در مسجد مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره)، بیان داشت: تقوا به معنای مبارزه با نفس است و روزه نوعی تمرین تقوا و پرهزکاری به شمار می رود.

وی تصریح کرد: نفس آدمی مدام انسان را به گناه امر می کند و در روایات نفس به حیوانی درنده تشبیه شده که نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، تا به انسان و دیگران آسیب وارد نسازد.

استاد حوزه علمیه همدان ادامه داد: خدای تعالی با قرار دادن ماه مبارک رمضان و حرام کردن اعمال حلال بر انسان درس بندگی و پرهیزکاری را آموزش می دهد و نفس آدمی در این ماه حرام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کارهای مبطل روزه به دو قسم تقسیم می شوند نخست مسائل مادی که اصل روزه را باطل می کنند، همچون خوردن و آشامیدن و دوم گناهانی همچون غیبت و تهمت که اثر معنوی روزه را از بین می برند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری ابراز داشت: خودداری از خوردن و آشامیدن برای و همچنین پرهیز از گناهان لسانی، سبب افزایش پرهیزگاری می شود و تمرینی است برای زمان های دشواری.

وی در ادامه افزود: نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید ماه مبارک رمضان دست و پای شیاطین زنجیر می شود و علت این مساله این است که شیطان نمی تواند فرد متقی را گمراه کند.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) در مبارزه با نفس خاطرنشان کرد: حضرت یوسف(ع) در اوج جوانی به نفس اماره «نه» گفت و به آن مرحله الهی دست یافت.

وی در پایان گفت: همه پیامبران الهی آمده اند تا به انسان ها درس تقوا و پرهیزگاری بدهند، زیرا تقوا و پرهیزگاری انسان ها را به سعادت اخروی می رساند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha