پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سوئیفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بانک ها روی خودی ها اسلحه کشیدند

تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی در خبرگزاری تسنیم در انتقاد از شبکه بانکی کشور، بانک ها را رقیب و نه حامی تولید دانستند و به کنایه گفتند: «اسلحه را اشتباه گرفتی، تولید را نکُش»«دل پری از اوضاع تولید لوازم خانگی در کشور داشتند و با اعلام اینکه دولت هر ساله مشکلات متعددی را برای ما به وجود می آورد از رقیب سرسخت خود که همان سیستم بانکی است سخن گفتند. بانک ها به جای بال پرواز برای تولید رقیب آنها شده اند به نحوی که با ارائه سودهای بالای بانکی مردم را در سپرده گذاری تشویق می کنند در این شرایط صحبت از سود 21 یا 22 درصدی است دیگر کسی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش پر ریسک تولید نخواهند داشت.»این جملات بخشی از صحبت های دو تولیدکننده لوازم خانگی در میزگرد" حمایت از لوازم خانگی تولید داخل" است. این نشست که  با حضور حسین فتاحی مدیر عامل شرکت "امرسان" و  امیر نصراله زاده مدیر عامل "تاک نو گاز" به عنوان فعالین حوزه لوازم خانگی به همراه محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خبرگزاری تسنیم برگزار شده بود به تشریح مشکلات تولید و بازار لوازم خانگی در کشور پرداخت.فتاحی در این میزگرد بابیان اینکه قیمت مواد اولیه دست تولیدکننده نیست، گفت:"کسانی که می گویند تولید کنندگان گران می کند باید توجه داشته باشید که ما آهن و پتروشیمی نداریم و باید آنها را با قیمت های بالا خریداری کنیم".وی با گلایه از تداعی ذهنی برخی از مصرف کنندگان و حتی خبرنگاران مبنی بر اینکه ایرانی‌ها محصول ایرانی نمی‌خرند، افزود: شما از کجا می‌دانید؟ پس این‌همه تولید را چه‌کار می‌کنیم،  مگر در رودخانه می‌ریزیم؟ خب، مردم اعتماد داشته و خرید می‌کنند. 

 

سوئیفت به لبه پرتگاه رسید

به نقل از بلومبرگ، اروپا بیش از آمریکا در شبکه پرداخت های جهانی سوئیفت که در بروکسل مستقر است نفوذ دارد.این سیستم در دهه 1970 میلادی توسط گروهی از بانک های بین المللی تاسیس شد که خواهان استاندارد سازی شیوه اشتراک گذاری اطلاعات مبادلات بانکی بودند تا اجازه ندهند که هر کشوری یا حتی بانک های بزرگ استانداردهای خودشان را بر این حوزه تحمیل نمایند.روزانه بیش از 30 میلیون تراکنش مالی در میان 11 هزار بانک جهان از طریق این شبکه انجام می پذیرد. از آنجایی که مقر این شبکه در بروکسل قرار دارد، سوئیفت از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت می کند. در سال 2012، اتحادیه اروپایی تحریم هایی را علیه بانک های ایرانی به اجرا گذاشت و 30 بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران از این شبکه اخراج شدند. ارتباط بانک های ایرانی با سوئیفت در سال 2016 مجددا برقرار شد.اگر اتحادیه اروپا حاضر به اخراج مجدد ایران از سوئیفت نشود، آمریکا ممکن است سوئیفت را تحریم کند، اگر شبکه سوئیفت در نتیجه اقدامات آمریکا به سیستمی غیرقابل اتکا بدل شود، تقاضای عظیمی برای استفاده از سیستم های جایگزین مبادله اطلاعات مالی نظیر سیستم های ارائه شده توسط استارتاپ های فعال در بستر بلاکچین ایجاد خواهد شد.ایران و روسیه پیشتر به دنبال سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاکچین به عنوان جایگزینی برای سوئیفت بوده اند تا از این طریق تراکنش های دلاری را کنار بگذارند.

 

 

واردات چینی تهران در سال ۹۶ رکورد تاریخ را جابجا کرد

انتشار آمار رسمی تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۶ بیانگر آن است که در سال گذشته واردات ایران از چین به بالاترین رقم در طول تاریخ افزایش یافت.بر اساس گزارش گمرک، در سال ۱۳۹۶ ایران پذیرای ۱۳.۲ میلیارد دلار کالای چینی بوده که نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد و نسبت به میانگین یک دهه اخیر ۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است.   در سال ۱۳۹۵ واردات اجناس چینی به کشور ۱۰.۷ میلیارد دلار گزارش شده بود. مطابق آمارهای رسمی، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ میانگین واردات ایران از چین سالانه ۷ میلیارد دلار بود. واردات ۱۳.۲ میلیارد دلار اجناس چینی در سال ۱۳۹۶ بالاترین رکورد تاریخی در واردات از این کشور محسوب می‌شود. پیش از این رکورد واردات از چین مربوط به سال ۱۳۹۳ بود که ایران در آن سال ۱۲.۷ میلیارد دلار جنس  چینی وارد کرده بود.در هشت سال دولت‌های نهم و دهم، مجموع واردات اجناس چینی به کشور معادل ۴۰ میلیارد دلار بود اما در ۵ سال اخیر بیش از ۵۶ میلیارد دلار کالای چینی به کشور وارد شده است.

 

تاپ وزارت صنعت،بودجه فوق میلیاردی به جیب زد

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح موسوم به تاپ (توسعه و اشتغال پایدار) در قالب بودجه سال ۹۷ خبر داد.معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این راستا این تصمیم اتخاذشده که پایان‌نامه‌های این دانشجویان مبتنی بر نیاز جامعه و همچنین واحدهای اقتصادی باشد گفت: اجرای طرح «تاپ» که در قالب آن از ظرفیت دانشجویان و همچنین علم دانش آن‌ها در واحدهای اقتصادی استفاده می‌شود و به‌ نوعی زمینه برای اشتغال آن‌ها نیز فراهم می‌شود.وی با اشاره به اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه واحدهای اقتصادی کشور در قالب این طرح بیان داشت: درمجموع در قالب این طرح ۹۸ هزار واحد اقتصادی کشور دارای طرح «تحقیق و توسعه» می‌شوند.و همچنین از نگاه سنتی در اداره امور کشور انتقاد کرد.قبادیان از بین رفتن سوخت‌های فسیلی، اقتصاد بسته، افزایش گازهای گلخانه‌ای و ... را از دلایل نداشتن نگاه توسعه محور در کشور برشمرد و گفت: اجرای طرح «تاپ» برای تغییر این روند در دستور کار قرارگرفته است.وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده انرژی‌های تجدید پذیر در کشور بیان کرد: کار توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در بنگاه‌های اقتصادی و تجاری کشور در دستور کار قرارگرفته است.

 

اروپا،برجام 1-5 را به تهران مخابره کرد

بیژن زنگنه پس از دیدار «میگل آریاس کانته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، پیام این اتحادیه در حفاظت از برجام و همچنین اراده سیاسی سران اروپا را به تهران منتقل کرد.زنگنه خاطر نشان کرد: این دیدار، یک تلاش مشترک برای یافتن راه های تحقق مسایلی مانند نفت، پتروشیمی و فرآورده های نفتی است که با آن مواجه هستیم.وی اضافه کرد: بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، طرفین ایرانی و اروپایی باید وارد موضوع های جزئی و تلاش برای عملیاتی و اجرایی کردن توافق ها شوند.زنگنه درباره تاثیرگذاری تحریم های آمریکا بر تصمیم های اوپک نیز گفت: اوپک بر اساس اجماع اعضای این سازمان، تصمیم گیری می کند.وی تصریح کرد: باور داریم اگر اتحادیه اروپا به ما کمک کند و به اظهارات خود پایبند باشد، سطح صادرات نفت ایران تغییر نخواهد کرد.مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسه های متعدد برحفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود دربرابر تحریم های آمریکا تاکید و سران اتحادیه اروپا نیز در صوفیه بلغارستان اعلام کردند که به حمایت از فعالیت شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند. کمیسیون اروپا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.کمیسیون اروپا در این بیانیه اعلام کرده، می خواهد این تمهیدات را پیش از 15 مردادماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریم های آمریکا اجرا کند.

 

حمل و نقل،لنگر مرسک را از بنادر جمع کرد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به "توقف فعالیت شرکت کشتیرانی مرسک در بنادر ایران" و آنچه "تهدید برگشت تحریم‌ها پیش روی فعالان صنعت دریایی و بندری" خوانده می‌شود، آن را فضا سازی رسانه ای عنوان کرد و گفت: کل فعالیت حمل و نقل این شرکت کشتیرانی دربنادر ایران کمتر از ۲و نیم درصد خدمات عملیات بندری را شامل می شود.محمد علی حسن زاده افزود: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان می دهد در حال حاضر، جا به جایی کانیتنر به /از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکت های لاینری(خطوط مستقیم کشتیرانی) ، فیدری (شرکت های کوچک کشتیرانی)، باکس اپراتورها (شرکت هایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و  SOC (شرکت هایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام می شود که نشان دهنده تنوع ارائه کنندگان حمل و نقل کالاهای کانتینری است. تردد کشتی های شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیت در ۶ سال گذشته و پس از امضای برجام، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشته اند.عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد: طی یک سال و نیم گذشته، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهیدر رجایی بیشتر به صورت «باکس اپراتور» بوده نه خط کشتیرانی.

 

روزهای بد بیت کوین به سقوط آزاد رسید

ارزش بیت کوین در هفته گذشته با کاهش محسوسی مواجه شد و چنان چه این روند ادامه یابد طی روزهای آتی ارزش بیت کوین به زیر ۹۰۰۰ دلار خواهد رسید.به نقل از ایندیپندنت، از اواسط دسامبر سال گذشته نوسانات بیت کوین تشدید شده است و پس از ثبت رکورد ۱۹۸۵۰ دلاری، این ارز مجازی سقوطی آزاد را تجربه کرده است و پس از آن که دولت ها و بانک های مرکزی خواهان تشدید قوانین نظارتی بر بیت کوین شدند بهای این ارز شدیدا کاهش یافته است.در ماه مارس بیت کوین به زیر ۱۰ هزار دلار کاهش یافت و پیش از آغاز مجدد روند افزایشی، تا سطح ۶۵۰۰ دلار هم پایین آمد. از دیگر دلایل کاهش ارزش بیت کوین می توان به تصمیم شرکت هایی چون گوگل و فیس بوک به ممنوعیت تبلیغ آن اشاره کرد.ارزش بیت کوین در معاملات دیروز نیز ۲ درصد کاهش یافت تا در یک هفته گذشته ارزش آن ۶ درصد کاهش یافته باشد. روند صعودی سال گذشته باعث جلب نظر بسیاری از فعالان بازار به ارزهای مجازی شد با این حال این ترس وجود دارد که قیمت بیت کوین حبابی است که به زودی خواهد ترکید. بسیاری از کارشناسان بازار سهام به سرمایه گذاران توصیه کردند سرمایه خود را در بیت کوین سرمایه گذاری نکنند چرا که بیت کوین مرتبط به هیچ دولت و بانک مرکزی نیست.

 

ترازوی ارزی، اتاق بازرگانی را غافلگیر کرد

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه در بدترین شرایط امسال 100 میلیارد دلار صادراتی نفتی خواهیم داشت،بیان داشت: با حدود 100 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تا پایان سال، درآمد ارزی ما به حدود 200 میلیارد دلار می‌رسد، بنابراین 3 برابر نیاز ارزی درآمد از درآمد ارزی برخورداریم. آل اسحاق افزود: اکنون روابط دنیا با ما با زمان جنگ بسیار متفاوت است، در زمان جنگ همه دست علیه ما دست به یکی بودند، اما اکنون شرایط متفاوت است.وی با بیان اینکه آمریکا، آمریکا سابق نیست گفت: اکنون وضعیت ما به لحاظ اقتصادی خوب است و به لحاظ دانش و فناوری هم در سطح خوبی قرار داریم.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در این شرایط باید در بین تمام ارکان نظام یک اتحاد و همدلی وجود داشته باشد و باید با ایجاد امید دربین مردم ناامیدی دشمنان را رقم بزنیم.وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: اگر در شرایطی قرار بگیرم که اروپا در مورد برجام با آمریکا همراه شود، باید بازخورد ما هم با آنها متفاوت باشدو برای این شرایط باید مجریان سیاست‌ها هم عضو شوند و باید کسانی که با سیاست‌های جدید آشنا و معتقد هستند به میدان بیایند. وی با بیان اینکه از زمانی که تاریخ در جهان نوشته شده است 24 ساعتی نبوده که کشوری به نام ایران وجود نداشته باشد،  افزود: با دست در دست هم دادن و درک شرایط توسط نخبگان، سیاسیون و مردم  از این شرایط هم گذر خواهیم کرد.

 

بنادر علیه مرسک واکسینه شدند

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به گفته مدیر اجرایی شرکت مرسک مبنی بر توقف همکاری با ایران، گفت: مرسک از گذشته تاکنون چندان در ایران فعال نبود و بودن یا نبودن لاینر مرسک، تأثیر چندانی در عملکرد بنادر ایران ندارد.هادی حق‌شناس اظهار داشت: پس از برجام، 21 خط کشتیرانی به بنادر ایران بازگشتند که این علاوه بر خطوط کشتیرانی قبلی بود که در بنادر ما فعال بودند.‌وی ادامه داد: مرسک تقریباً کمترین فعالیت را در بنادر ایران داشت و بخش عمده فعالیت بنادر ایران و جابه‌جایی کالاها توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد:بودن یا نبودن مرسک تأثیر چندانی بر بنادر ایران ندارد.معاون دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ادامه داد: برخی خطوط کشتیرانی در جهان «لاینر» هستند،یعنی طبق جدول برنامه‌ریزی وارد بنادر مختلف دنیا می‌شوند که از جمله آنها‌ مرسک است،‌ اگر مرسک نباشد، بقیه خطوط کشتیرانی هستند که بار ایران را حمل کنند ضمن اینکه بخش عمده بار ایران چه قبل از تحریم‌های ظالمانه چه در دوران تحریم و چه در زمان فعلی،همواره توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی‌، اگر دوخط کشتیرانی یاد شده قصد داشته باشند به بنادر ایران تردد نکنند، تصمیمی است که براساس اختیارات خود اتخاذ خواهندکرد،این از اختیارات خطوط کشتیرانی است که به بنادر کدام کشور تردد کنند، به هر حال تحریم‌های یک جانبه آمریکا طبیعتاً هر شرکتی را می‌تواند متاثر کند.«مرسک» قرارداد سالانه 4 میلیارد دلاری با پنتاگون برای حمل بارهای نظامی و غیرنظامی آنها دارد، در همین راستا در تحریم‌های قبلی ایران نیز بلافاصله پس از تحریم بنادر ایران، در اقدامی یکجانبه‌ به دستور آمریکا، بنادر ایران را ترک کرد‌.

 

چابهار،میانجی برای دهلی-کابل شد

اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط در امر ترانزیت‌ برگزار شد.بهروز آقایی، مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت از طریق بندر چابهار بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هرفرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت می‌کند.وی با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل و نقل زمینی 50 درصد، هزینه دریایی 34 درصد، هزینه‌های بندر چابهار 7 درصد و هزینه‌ای بنادر مبدأ 9 درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور‌های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان 400 میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برنامه‌ریزی شود.در پایان این نشست پیشنهاداتی از قبیل رقابت‌پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می‌کند، ارائه شد.

 

تهران برای حشره گرانبها،جشن جهانی گرفت

نخستین جشن روز جهانی زنبور عسل در ایران همزمان با جهان با هدف اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت زنبور عسل و صنعت زنبورداری، در تهران برگزار می‌شود.به نقل از روابط عمومی اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران، عفت رئیسی سرحدی مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با اعلام این خبر گفت: پس از تصویب پیشنهاد رسمی کشور اسلونی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد،یکشنبه ۳۰ اردیبهشت مصادف با ۲۰ ماه می،رویدادهای متنوعی برای آگاهی‌بخشی ازاهمیت زنبورعسل، حمایت از صنعت زنبورداری، تأثیرات مهم گرده‌افشانی زنبور عسل در توسعه پایدار کشاورزی و تأمین غذا برگزار می‌شود.رئیسی با اشاره به اهمیت تصویب این پیشنهاد به اتفاق آرای مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: این موضوع به همراهی ویژه جامعه بین‌المللی نشان از آگاهی نسبت به اهمیت زنبور و نقش محسوس و کلیدی آن در گرده‌افشانی و تأمین غذای بشریت است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران اظهار امیدواری کرد، تا این موضوع سرآغاز حمایت از روند دشوار محافظت زنبورها و گرده‌افشانی آنها در راستای توسعه بخش کشاورزی باشد.یکی از مکانیسم‌های توسعه و افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی، فعالیت زنبورها در مزارع کشاورزی است که طی چند سال گذشته به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم مختلف و محدود شدن صنعت زنبورداری تا حدی کاهش یافته است.

 

PGNIG  گام دوم ضد برجامی را برداشت

شرکت گازی PGNIG لهستان اعلام کرد:‌ فعالیت خود در یک پروژه گازی در ایران را به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق درآورده است.به نقل از رویترز، معاون شرکت گازی PGNIG لهستان اعلام کرد: این شرکت ادامه اجرای یک پروژه گازی در ایران را به دلیل نگرانی از جریمه شدن ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران به حالت تعلیق درآورده است.ماکیچ وزنیاک ادامه داد: کار زیادی از دست ما در مورد قراردادی که با ایران داریم برنمی‌آید. هر لحظه ممکن است تحریم‌های علیه ایران مجدداً اجرایی شده و هیچ کس دوست ندارد خطر ادامه فعالیت در بازار ایران را قبول کند.وی گفت: ما می‌توانیم زمانی که برای حفاری منابع نفتی درایران کار می‌کنیم خطر را بپذیریم،اماتوان ریسک‌پذیری در حوزه سیاسی را نداریم.وزنیاک گفت:‌ پروژه‌ای که در ایران در دست داشتیم شامل ارائه کمک‌های تخصصی فنی در حوزه استخراج گاز بود.

 

دهلی خلاف جهت واشنگتن ،شنا ی نفتی کرد

به نقل از رویترز، آمارهای منابع کشتیرانی و صنعتی نشان می دهد، هند در آستانه خروج آمریکا از برجام، خرید نفت خود از ایران را در ماه آوریل به بالاترین رقم از اکتبر 2016 یعنی 640 هزار بشکه در روز افزایش داده است.میزان کل خرید نفت هند در ماه آوریل با 2.5 درصد افزایش نسبت به یک سال پیش به 4.51 میلیون بشکه در روز رسیده است.خرید نفت هند از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه مارس 49 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. هند پس از چین دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می رود.پس از آنکه ایران موافقت کرد که تخفیف های قابل توجهی در زمینه هزینه حمل به پالایشگاه های هندی بدهد، مشتریان هندی خرید نفت خود از ایران را افزایش داده اند.بر اساس اعلام وزارت نفت ایران، این کشور در ماه آوریل مجموعا 2.6 میلیون بشکه نفت صادر کرده که بیشترین رقم از زمان لغو تحریم ها در ژانویه 016 بوده است.به گفته منابع آگاه، در 4 ماهه نخست سال 2018، خرید نفت هند از ایران با حدود 2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 552 هزار بشکه رسید.به دلیل اختلاف ایران و هند بر سر واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب، دهلی نو در سال مالی 18-2017 خرید نفت خود از ایران را 16 درصد کاهش داده بود. این گزارش حاکی است، ایران در ماه گذشته پس از عراق و عربستان همچنان سومین تامین کننده بزرگ نفت هند بوده است.

 

ارز کنسولی هم به دلار پشت کرد

سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در سراسر عراق، با حذف دلار، ارز محلی دینار را مبنای پرداخت هزینه خدمات کنسولی از جمله هزینه صدور روادید کردند.نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در عراق در اطلاعیه‌های جداگانه اعلام کردند از روز سه‌شنبه اول خرداد ماه سال جاری هزینه تمام خدمات کنسولی تنها از طریق دینار عراقی یا یورو قابل پرداخت است و دلار پذیرفته نمی‌شود. این تصمیم در پی حذف دلار از عملیات بانکی نمایندگی‌های ایران اتخاذ شده است. برهمین اساس شهروندان عراقی از این پس برای دریافت روادید و انجام خدمات کنسولگری باید هزینه‌های مرتبط را با دینار عراقی پرداخت کنند.

 

روحانی پیام خانه سبز را ابلاغ کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، دو قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجراء به وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «نیرو» ابلاغ کرد. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور "قانون تفسیر بند (الف) تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب ۱۳۸۰/۷/۱۴" را جهت اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و "قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان راجع به احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های جریانی بر روی رودخانه ارس" را به وزارت نیرو ابلاغ کرد.

 

وال استریت با زیان بسته شد

جمعه شب، سهام بانکی و سازندگان تراشه کامپیوتری، باعث شدند کار شاخص اس‌اندپی۵۰۰ به منطقه منفی کشیده شود و یک هفته معاملات پرنوسان در نهایت به ضرردهی ختم شود. به گزارش رویترز، جمعه شب، سهام بانکی و سازندگان تراشه کامپیوتری، باعث شدند کار شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به منطقه منفی کشیده شود و یک هفته معاملات پرنوسان در نهایت به ضرردهی ختم شود. این هفته مذاکرات تجاری با چین، افزایش سود اوراق قرضه دولتی آمریکا و افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاران را روی لبه پرتگاه نگاه داشته بود.هر سه شاخص مهم سهام آمریکا، هفته خود را با ضرر به پایان رساندند.چین اظهارات برخی از مقامات آمریکا، مبنی بر اینکه این کشور بسته‌ای را برای حذف ۲۰۰ میلیارد دلار از مازاد تجاری خود با آمریکا، پیشنهاد داده است، را رد کرد، اما در آخرین مورد از سری پیام‌های مثبت و منفی‌ای که از این اجلاس سطح بالا منتشر شده است، اعلام کرد که این مذاکرات سازنده هستند.سهام بوئینگ با امید به کاهش کسری تجاری آمریکا با چین، ۱.۹ درصد جهش کرد. یک منبع آمریکایی گفت که درصورتی که دونالد ترامپ با طرح پیشنهادی چینی‌ها برای کاهش شکاف تجاری، موافقت کند، این شرکت هواپیماسازی یکی از ذی‌نفع‌های اصلی خواهد بود.

 

تهران ترجیحا به اوراسیا رای مثبت داد

به نقل از شاتا، تیگران سرگسیان رئیس هیات کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این باره گفت: فعلا توافقنامه موقت به امضا رسیده است، اما در طول سه سال آینده کشور‌ها باید به یک توافق جامع برسند. در توافق نهایی برای طیف گسترده‌ای از کالا‌های وارداتی، کاهش یا حذف عوارض گمرکی در نظر گرفته شده است.سرگیسان تصریح کرد: میزان نرخ عوارض واردات ایران برای کالا‌های صنعتی به طور متوسط ۷ درصد کاهش می‌یابد و برای کشور‌های اتحادیه ۳.۵ درصد، برای کالا‌های کشاورزی ایران به میزان ۱۹ درصد و برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۵ درصد کاهش می‌یابد.وزیر اقتصاد قزاقستان «تیمور سلیمانوف» نیز در این خصوص گفت: ظرفیت بازار ایران برای محصولات مورد علاقه صادراتی قزاقستان ۸ میلیارد دلار است و در حال حاضر حجم مبادلات تجاری اتحاد اقتصادی اورآسیا با ایران ۲.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.همچنین معاون اول نخست وزیر بلاروس در جریان مراسم امضای سند توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری تصریح کرد: این توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری که امروز در آستانه میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضاء شد، به تحقق استراتژی صادراتی بلاروس کمک خواهد کرد.به گفته وی، تجارت بین بلاروس و ایران از سال ۱۹۹۳ به صورت فعال در حال توسعه و رشد است. حجم معاملات دوجانبه بین بلاروس و ایران در سال ۲۰۱۷ سه برابر شده است. این توافقنامه توسط محمد شریعتمداری «وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان»، تیگران سرکیسیان «رییس کمیسیون اقتصادی اوراسیا»، واسیلی ماتیوشفسکی «معاون اول نخست وزیر بلاروس»، تیگران آوینیان «معاون نخست وزیر ارمنستان»، عسکر مامین «معاون اول نخست وزیر قزاقستان»، زمیربیک عسکروف «معاون نخست وزیر قزاقستان» و دیمیتری کوزاک «معاون نخست وزیر روسیه» به امضا رسید.

قزاز ها،آستانه فروم را برای تهران باز کردند

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری که به قزاقستان سفر کرده بود، در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصاد (آستانه فروم) با «بخیت جان ساگینتایف» نخست وزیر قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.وزیر صنعت معدن و تجارت، با اشاره به آمادگی متخصصان ایرانی برای همکاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی، خواستار رسیدگی برای مشکل روادید اتباع ایرانی شد.در این دیدار نخست وزیر قزاقستان نیز با اشاره به سابقه تاریخی و همسایگی ایران خواستار استفاده از ظرفیت‌های ایران در همکاری‌های حمل و نقلی، کشاورزی و انرژی شد.تیمور سلیمان‌اف افزود: مطلعیم ایران از سابقه توان علمی و تحقیقاتی فراوانی برخوردار است و دو کشور ایران و قزاقستان می‌توانند در زمینه فعالیت‌های علمی و آموزشی همکاری‌های خوبی را در پیش گیرند.اجلاس بین المللی اقتصاد (آستانه فروم) که از مهمترین رویدادهای اقتصادی است در پایتخت قزاقستان آغاز شد؛ در حاشیه این اجلاس موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط معاونان نخست وزیران این اتحادیه و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران امضا شد.

 

سکه در تاریخ دچار تلاطم شد

در جریان معاملات بازار آزاد تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۵ هزار تومانی، به یک میلیون و ۹۶۱ هزار تومان و سکه طرح قدیم با ۲۰ هزار تومان افزایش با یک میلیون و ۸۹۷ هزار تومان معامله شد.همچنین هر ربع سکه ۳۰۰۰ تومان افزایش و سکه یک گرمی ۵۰۰۰ تومان افزایش را شاهد بود که بر این اساس قیمت نیم سکه ۹۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۵۷ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۹۳ دلار و ۱۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۸۳ هزار و ۶۵۰ تومان است.

 

گردشگری حلال،قاهره را از لیست خط زد

شاخص جهانی گردشگری اسلامی از خروج مصر از 10 کشور مورد علاقه گردشگران مسلمان جهان خبر داد.بر اساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی گردشگری اسلامی، مالزی در رتبه نخست در بین کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی قرار دارد.اندونزی، امارات، ترکیه و عربستان به ترتیب در رتبه دوم تا پنجم قرار دارند.طبق گزارش شاخص جهانی گردشگری اسلامی، مصر از لیست ده کشور نخست گردشگری حلال خارج شده است و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر اوضاع امنیتی مصر و حملات تروریستی در این کشور بوده‌است.کارشناسان بخش گردشگری مصر معتقدند که قوانین این کشور به طور کامل با صنعت گردشگری حلال مطابقت ندارد.همچنین این دسته از کارشناسان از مؤسسات گردشگری مصر خواستند که مالزی، اندونزی و ترکیه را در گردشگری حلال الگوی خود قرار دهند.

 

پکن و واشنگتن بر سر سفره آشتی نشستند

چین و آمریکا به "اتفاق نظری تجاری" دست یافتند، اما جزئیات زیادی از توافق منتشر نشده است.در این بیانیه بر توافق برای اتخاذ اقدامات موثر به منظور کاهش کسری تجاری آمریکا با چین اشاره شده است. علاوه بر این برای افزایش معنادار صادرات آمریکا در بخش انرژی و کشاورزی توافق شده است.در بخش دیگری از این بیانیه به گفتگوی میان هر دو هیئت برای توسعه تجارت در زمینه کالا‌های تولیدی و خدمات اشاره شده است. هر دو طرف همچنین بر اهمیت حفاظت از حق مالکیت معنوی تاکید کرده و برای تقویت همکاری میان طرفین توافق کردند.پیش از این مقام‌های آمریکایی آگاه به مذاکرات تجاری با چین اعلام کرده بودند که پکن به دونالد ترامپ بسته‌ای را برای خرید کالا‌های آمریکایی و اتخاذ سایر تدابیر تجاری پیشنهاد داده است تا مازاد تجاری ۲۰۰ میلیارد دلاری با واشنگتن را کاهش دهد.بر اساس این گزارش پیشنهاد مذکور ظاهرا در جریان مذاکرات تجاری آمریکا و چین که طی روز‌های گذشته در واشنگتن برگزار شده، از سوی مقام‌های چینی ارائه شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha