سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: اگر دنیا را از دست دادید و ناراحت نشدید و اگر به دست آوردید، خوشحال نشدید، شهوت در شما نیست.، اما اگر از دست دادید و ناراحت شدید و اگر به دست آوردید و خوشحال شدید، شهوت دارید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع طلاب پیرامون بحث شهوت از سلسله جلسات اخلاق عملی، اظهار کرد: شهوت در امور آخرتی و دنیایی است، حال راه شناخت برای تشخیص شهوت چیست؟

وی بیان کرد: در سورۀ مبارکه حدید، آیۀ ۲۰ به این مطلب اشاره دارد، می‌فرماید: «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»؛ اگر دنیا را از دست دادید و ناراحت نشدید و اگر به دست آوردید، خوشحال نشدید، شهوت در شما نیست.، اما اگر از دست دادید و ناراحت شدید و اگر به دست آوردید و خوشحال شدید، شهوت دارید.

استاد حوزه ابراز کرد: فرودگاه شهوت گاهی در خواهش‌های نفس است و گاهی در خواهش‌های عقل، اغلب اوقات پیروزی با نفس است و نفس حاکم می‌شود و می‌گوید: «می‌خواهم».

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: نفس انسان یا دنیای حلال می‌خواهد یا دنیای حرام، اگر دنیای حلال خواست، چون برای نیاز جسم است، مشکلی ندارد ولیکن نباید شیفتگی باشد.

وی افزود: چرا نفس روی عقل حاکم است و اغلب اوقات پیروز می‌شود؟ در پاسخ باید گفته شود، چون شهوت‌های دنیایی حسی است و با چشم دیده می‌شود و نیاز به تفکر و تعقل ندارد، اما امور آخرتی غیر حسی است و با چشم دیده نمی‌شود.

آیت الله  مهدوی عنوان کرد: بخشی از ناملایمات انسان در هنگام انجام‌دادن وظیفۀ دنیوی و اُخروی است، به‌خصوص هنگام ادای واجب؛ یعنی انسان در انجام‌دادن کارهایی همچون جهاد، حج، اعتکاف و روزه باید سختی‌ها و ناملایمات بسیاری را تحمل کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha