سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله بهجت

حوزه/ آیا ما که در اسلحه سازى و تجهیزات نظامى از کفار عقبیم، باید در دعا هم مؤخّر باشیم؟! در روایات آمده است: «أَلُّدعآءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ» و در بعضى دعاها داریم: «أَلّلهُمُّ، إِنَّکَ أَقْرَبُ مَنْ دُعِىَ؛ خدایا، تو نزدیکترین کسى هستى که مى توان از او چیزى خواست»؛ یعنى خدا قریب و مجیب است».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هفته نامه «افق حوزه» در ویژه نامه ای به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمدتقی بهجت به انتشار سیره اخلاقی، علمی، عملی و سلوکی این سالک الی الله پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور شما علاقمندان می گردد.

* اهمیت و فضیلت توسل و دعا در ماه مبارک رمضان از منظر آیتالله العظمی بهجت قدس سره

بی شک یکی از مناسبت های مهمی که در دنیای اسلام هر ساله تکرار می شود و از جمله مناسباتی است که به فرقه خاصی از مسلمانان تعلق ندارد، ماه مبارک رمضان است؛ ماهی که در بین مسلمین به ماه خدا و میهمانی او مشهور است. ماهی که پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «[ماه رمضان] ماهی که اول آن رحمت، میانه اش مغفرت و آخر آن اجابت و آزادی از دوزخ است. آنچه در ادامه می خوانید برش هایی از نصایح اخلاقی و رهنمودهای آیت الله العظمی بهجت درباره اهمیت دعا و چگونگی دعا در ماه مبارک رمضان است.

* لذت طعام را صائمین مى دانند

در حدیث قدسى آمده است: «أَلصَّوْمُ لى وَ أَنَا أَجْزى بِهِ» روزه براى من است و من خود پاداش آن را مى دهم. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص75) یعنى خداوند متعال ثواب آن را بدون واسطه مى دهد، علاوه بر ثواب هایى که در کتاب و سنت ذکر شده است: «فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّآ أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ» پس هیچ کس نمى داند که چه چشم روشنى هایى براى آنان مخفى شده است. یعنى قابل وصف و توصیف نیست.

در روایت است که: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ» روزه دار دو خوشحالى دارد: «یکى هنگام افطار، و دیگرى هنگام دیدار پروردگار». (کافى، ج4، ص65) البته این در صورتى است که در فطور و سحرى، نخوردن در روز را تدارک نکند.

دوازده روز از رمضان گذشته بود، روزه دارى در مسجد کوفه مى گفت: تا به حال گرسنه نشده ام، صوم هم براى او جوع آور نیست! با اینکه بعضى طالب چلومرغ و غذاهاى لذیذند.

درباره مقدار خوردن در روایات آمده است: «وقتى که گرسنه شدى، بخور.» (فقه الرضا، ص340) اگر انسان گرسنه باشد، نان خالى هم براى او لذیذ است، لذت طعام را صائمین مى دانند.

* مطلوبیت ذاتی محاسبه

«ما باید اهل محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینى و فلان روز یزیدى هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدى هستیم یا حسینى. سرانجام ممکن است روزى به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم».

* اهمیت دعا و شرط استجابت آن

«آیا ما که در اسلحه سازى و تجهیزات نظامى از کفار عقبیم، باید در دعا هم مؤخّر باشیم؟! در روایات آمده است: «أَلُّدعآءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ» و در بعضى دعاها داریم: «أَلّلهُمُّ، إِنَّکَ أَقْرَبُ مَنْ دُعِىَ؛ خدایا، تو نزدیکترین کسى هستى که مى توان از او چیزى خواست»؛ یعنى خدا قریب و مجیب است».

«استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرایط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجه اش را ببینیم، بلکه گاهى استجابت بعد از دعاى خاص خالص و مُخلَص مى شود که جزو اخیر علت تامه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha