سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ رئیس حوزه علمیه اصفهان با توصیه به اینکه همه باید به هر اندازه که ممکن باشد قرآن بخوانند و در آن تدبر کنند، تصریح کردند: هرکه نتواند با قرآن مانوس شود، قفل بدبختی بر دلش زده شده است و رستگار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی حسین مظاهری، ظهر امروز در سلسله جلسات اخلاقی ماه رمضان پیرامون قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن تجلی حق با همه اسما و صفات آشکار و نهان است خود قرآن خودش را تبیان لکل شیء معرفی می کند.

این مرجع عالی قدر در پاسخ به این سؤال که آیا قرآن کتاب فقه و اعتقادات است تصریح کردند: در قرآن بیش از ۶۰۰ آیه مربوط به احکام و رساله های عملیه است، اما قرآن کتاب فقه نیست همچنان که اعتقادات در قرآن ذکر شده و توحید، نبوت، امامت و معاد همه در قرآن اثبات شده است که برای خواص و عوام قابل فهم است، اما قرآن کتاب اعتقادات نیست.

ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا قرآن کتاب فلسفه و عرفان است، بیان کردند: قرآن بهترین عرفان و فلسفه را ذکر کرده، چنانکه صدرالمتالهین می گوید متخصص در مشاء شدم دیدم تاریک است متخصص اشراق شدم دیدم غرور آور است به قرآن روی آوردم راحت شدم، براین اساس بهترین فلاسفه افتخار می کنند شاگرد قرآن هستند اما قرآن کتاب فلسفه نیست.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه دادند: در قرآن آیات فراوانی مربوط به علوم روز است و طنطاوی ۷۰۰ آیه جمع کرده که قرآن علوم روز گفته است اما قرآن کتاب علم روز و علم طبیعی نیست.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه قرآن کتاب فقه، اعتقادات، فلسفه، عرفان و علوم طبیعی نیست، تاکید کرد: قرآن کتاب اخلاق است چنانچه خودش معرفی می کند که او کسی است که صفات رذیله را از دلها بکند و صفات خوب را جایگزین کند و بتواند آدم بسازد، بر این اساس قرآن کتاب اخلاق و انسان سازی است که انسان را به جایی برساند که جز خدا نبیند

ایشان با توصیه به اینکه همه باید به هر اندازه که ممکن باشد قرآن بخوانند و در آن تدبر کنند، افزودند: هرکه نتواند با قرآن مانوس شود، قفل بدبختی بر دلش زده شده است و رستگار نخواهد شد.

این مرجع عالی قدر با توصیه به ضرورت دوری از صفات رذیله، تصریح کردند: دوری از صفات رذیله مشکل است، اما باید به جایی برسیم که صفات رذیله مانند حسادت نداشته باشیم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه غیبت ها و تهمت ها و آبرو ریزی ها از حس ریاست طلبی سرچشمه می گیرد اذعان کردند: انسان باید برسد به جایی که ریاست طلبی نباشد.

معظم له با بیان اینکه در سوره شمس خدا ۱۱ قسم یاد کرده، بیان کردند: خداوند بعد از ۱۱ قسم گفته رستگاری فقط از آن کسی است که صفات رذیله نداشته باشد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه صفات رذیله در قوم صالح باعث شد مقابل خدا بایستند و ناقه صالح را بکشند، اظهار داشتند: کسی که بتواند صفات رذیله را کنترل کند عاقبت اندیش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha