سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت العظمی مکارم شیرازی در دیدار با رئیس مرکز خدمات حوزه

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: با هماهنگی دفتر رهبری در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرحی هستیم که برای حضور طلاب در قم زمان مشخصی تعیین شود و پس از این زمان اگر طلبه استاد حوزه بود یا پژوهشی انجام داد در قم بماند و در غیر این صورت شرایطی فراهم شود که به شهر یا استان خود بازگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران مرکز خدمات، با قدردانی از فعالیت‌های این مرکز، گفتند: فعالیت‌های مرکز خدمات نشان می‌دهد این مرکز حرکتی رو به جلو دارد و با تلاش توانسته تا اندازه‌ای بر زخم‌های طلاب مرهم بگذارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب و روحانیان از محروم‌ترین قشرهای جامعه هستند، گفتند: برخلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند بعد از انقلاب، تفاوت چندانی در وضعیت طلاب به وجود نیامده؛ البته این محرومیت نقطه قوتی برای طلاب است تا بتوانند حال دردمندان جامعه را درک کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کردند: در دوره طلبگی با سخت‌ترین وضع معیشتی رو به رو بودم و امروز وقتی کسی می‌گوید وضعیت مالی خوبی ندارم می‌توانم او را درک کنم؛ خانواده‌ای که در آن متولد شدم زیر حد متوسط جامعه بود و زمانی که پدرم از دنیا رفت ارثی برای هیچ‌کدام از فرزندانش نگذاشت.

معظم له تصریح کردند: با همه گرفتاری‌هایی که وجود دارد اوضاعی که امروز مردم جامعه دارند به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با گذشته نیست و وضعیت مردم بهبود یافته، به طوری که درگذشته کمتر کسی وسیله نقلیه داشت، ولی امروز داشتن وسیله نقلیه بسیار عادی شده است، پس متناسب با این شرایط نیاز است مقداری برای تغییر شرایط طلاب تلاش کنیم تا از محرومیت آنها کاسته شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: هسته اصلی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام سیاسی دینی است و در کنار آن ساز و برگ‌های بسیاری مانند مراکز قرآنی و پژوهشی و علمی به وجود آمد و مرکز خدمات هم از برکات این انقلاب است.

ایشان رویکرد تقدم پیشگیری بر درمان را تأیید کردند و گفتند: طب پیشگیری موفق‌تر، ارزان‌تر و قابل‌قبول‌تر است و این رویکرد مرکز خدمات می‌تواند بسیاری از مشکلات طلاب را کاهش دهد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: نخبگان، سرمایه مهم جامعه هستند و اگر این سرمایه حفظ شود همه‌چیز جامعه حفظ می‌شود. برنامه‌های مرکز خدمات در حمایت از نخبگان قابل‌قبول و مورد تأکید است و ما هم حاضریم امتیازاتی برای نخبگان قائل شویم تا در این کار سهیم باشیم.

این مفسر برجسته قرآن کریم با استناد به آیه مهاجرت علما در قرآن و با تأکید بر بحث هجرت طلاب از قم به دیگر مناطق کشور، گفتند: این که طلاب، علما و فضلا در قم متمرکز باشند و شهرها و روستاها خالی از عالم باشد اشتباه است و مرکز خدمات و نهادهای دیگر باید برای مهاجرت طلاب به شهرهای دیگر تلاش و برنامه‌ریزی کنند، اما متأسفانه ما تنها به بخشی از آیه نفر عمل کرده‌ایم.

ایشان بیان کردند: با هماهنگی دفتر رهبری در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرحی هستیم که برای حضور طلاب در قم زمان مشخصی تعیین شود و پس از این زمان اگر طلبه استاد حوزه بود یا پژوهشی انجام داد در قم بماند و در غیر این صورت شرایطی فراهم شود که به شهر یا استان خود بازگردد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اظهار امیدواری از این که دفاتر مراجع دیگر نیز با این طرح همراهی کنند، افزودند: باید تلاش کنیم با اعزام استادان برجسته حوزه به استان‌های مختلف، شرایط علمی مناسبی برای طلابی که مهاجرت می‌کنند فراهم شود تا از امکان تحصیل محروم نشوند.

معظم له با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه با بودجه خود امام‌جمعه، قاضی، عقیدتی سیاسی، استاد دانشگاه و معلمان بسیاری را تربیت کرده و به نظام تحویل داده و هزینه تربیت این افراد بسیار زیاد است، اظهار امیدواری کردند: بودجه مرکز خدمات افزایش یابد تا بتواند بهتر خدمت کند چراکه مقدار بودجه فعلی مرکز خدمات جوابگوی نیازهای حداقلی طلاب هم نیست.

این مرجع تقلید پیشنهاد کردند: هفته‌ای به نام حوزه علمیه نام‌گذاری شود تا صدا و سیما و رسانه‌ها خدماتی را که حوزه در طول جنگ تحمیلی و دیگر عرصه‌ها انجام داده‌اند و نقشی را که در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها داشته‌اند، به جامعه معرفی کنند.

گفتنی است: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد.

انتهای پیام/

313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا اسکندری IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    2 0
    درود بر ایت الله مکارم
  • میداوود IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    2 0
    چیزی که من سالهاست که بین دوستان طلبه فریاد میزدم رو آیت الله مکارم داره میگه
  • مهدی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 0
    تورو خداقم رو ازبعضی طلبه ها نگیرید حاضر نیستم یک لحظه به غیر ایام تبلیغ هوای غیر قم رو تنفس کنم انشالله خود بی بی جلو این طرح رومیگیره
  • 68 IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 1
    چرا طلبه ها بروند چرا خودمراجع نمیروند شهرها طلبه دارند اما عالم ندارند که مردم به انها رجوع کنند هرچه هم از بزرگان داشته کم کم به رحمت خدا رفته اند
  • طلبه IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 0
    خوده امام فرمود اقای مکارم در قم بماند
  • عظیمی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    2 0
    خدا خیرتون بده این طرحو سال ها پیش باید اجرا میکردین
  • خلیل صادقی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 0
    من الان شهر خودمون هستم
  • محی الدین IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    1 0
    شما معیشتشو درست کن خود طلبه پا میشه میره شهرستان
  • حامد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    1 0
    به نظر من این فرمایش که خود مراجع هم برگردند، نسبی است واینکه مرجع بخواهد به وطن برگردد اصل کرسی درس تعطیل میشود قم مرکز تشیع است
  • حسین IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    مسائلی مالی طلاب حل بشه بقیه پیشکش
  • محسن IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    پس کی فراهم می شود؟ الان دیر نیست؟ با اینکه دیره ولی قول میدم باز در حد همین حرف میمونه
  • قنبریان IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    یر فهمیدید تمرکز تر از این هم داریم #پردیسان #مهدیه خیلی دیره
  • رضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 0
    اگه اجرابشه عالیه
  • زهرا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    به نظر من جای دقت نظر بیشتری داره در کل خیلی خوبه اما یه سری مشکلاتی هم ایجاد میشه این وسط ...مگر اینکه این قانون با یه سری تبصره همراه باشه
  • سرباز IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 0
    درود برمرجع بصیر
  • الف IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 0
    درود بر آیت الله.بنده هم سالهاس ناراحتم که چرا طلاب در قم میمونن و حداقل فایده ای که می تونن برای بلاد داشته باشن غفلت و کم کاری میکنن.چقدر حرف خامی هست که بعضیا میفرمایند مراجع هم برگردن شهر خودشون. انگار میگید رییس جمهور از پایتخت خارج بشه بره شهردیکه. قم پایتخت علمی شیعه س و باید از حضور مراجع بهره مند بشه