سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت‎الله سبحانی با اشاره به بی مهری هایی که نسبت به فضایل بی حد و حصر امام علی(ع) بیان کردند: اگر این فضایل برای یکی از صحابه دیگر بود کتاب ها و اوراق پر می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی امروز بعدازظهر در سومین درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه قم، گفتند: ماجرای عجیب ابلاغ آیاتی از سوره برائت برای مردم که مهمترین آن لغو پیمان با مشرکان از جمله مسایل مهم تفسیری این سوره است.

ایشان افزودند: در ابتدا این ابلاغ به ابوبکر واگذار شد، ولی در ادامه حضرت جبرئیل فرمودند، این پیام باید از سوی تو و یا نزدیکترین شخص به تو انجام شود که این ماموریت بسیار مهم در نهایت به حضرت علی(ع) واگذار شد.

معظم له بیان کردند: در این بین ادله ای مطرح شده که از جمله اینکه جناب ابوبکر مظهر رحم و مهربانی بود و به دلیل این که این آیات برای لغو پیمان بود، وی برای اینکار انتخاب نشده، ولی این ادله از سوی دانشمندانی چون «آلوسی» نیز با توجه به متن آنچه که جبرییل به پیامبر(ص) گفت، کاملا مردود و غیر قابل قبول است؛ زیرا جبرییل به پیامبر اکرم(ص) بیان کرد این کار باید از سوی نزدیک ترین شخص به تو انجام شود و قید دیگری مطرح نشد.

ایشان اظهارکردند: همچنین این یک مساله بسیار مهم یعنی لغو پیمان به دلیل عهد شکنی مشرکین بود، باید از سوی شخص اول مملکت انجام می شد و به همین خاطر به جای ایشان حتما باید شخص دوم مملکت چنین کاری انجام می داد که شخص امام علی(ع) بود.

معظم له با ذکر این مطلب که فضایلی که برای امام علی(ع) وجود دارد، اگر برای هر صحایه دیگری بود، کتاب ها برای آن پر می شد، بیان کردند: متاسفانه این حضرت با این همه فضایل مورد نامهربانی ها قرار گرفتند و بسیاری از فضایل ایشان مطرح نشد.

ایشان گفتند: رسول اکرم(ص) در حدیبیه با مشرکان پیمان بست که یکی از موارد این پیمان این بود که نباید مشرکان معترض مسلمانان و کسانی که با آن ها پیمان دارند، شوند، ولی مشرکان این پیمان را شکستند و خداوند نیز به آنها 4 ماه زمان داد و در این مدت نیز کسی به آنها کاری نداشت.

ایشان اظهارکردند: همین مهلت چهار ماهه و آزادی کاملی که به آنها دادند، بیانگر این مطلب است که اسلام دین آزادی و رأفت است و این رأفتی که به مشرکان کردند از همین جمله است.

معظم له بیان کردند: شارع اصلی خداوند حق قانون گذاری و تشریع با خداوند است، خداوند چهار ماه به مشرکان مهلت در قضیه برائت داد تا شرک را ترک کنند یا آماده جنگ شوند، این نشانه رافت اسلامی است.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: پس از ابلاغ این آزادی چهار ماهه این سوال پیش می آید که رسول اکرم(ص) دو ماه از این چهار ماه در ماه های حرام قرارداشت ولی پاسخ آن است که در آن زمان برخی از شخصیت های متنفذ که مجال جنگ می خواستند با پرداخت پول جریان ماه های حرام را تغییر می دادند و ماه ها را متغیر می کردند و به همین دلیل معلوم نیست که آن سال چه ماه هایی ماه حرام بوده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha