جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سمیعیان مدیر مدرسه امام رضا(ع)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) ویژه طلاب حافظ قرآن کریم با بیان این که عمل به معارف قرآن ، شرط اعتلا و عظمت جامعه اسلامی است، بر لزوم توسعه و نهادینه سازی جلسات تفسیر قرآن در سطوح مختلف در سطح جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که ماه رمضان به عنوان بهار قرآن بهترین فرصت برای قرائت و در عین حال تدبر و فهم در آیات نورانی قرآن کریم است، اظهار داشت: در سال های اخیر با تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری و مراجع و علما توجه به قرآن چه از حیث حفظ و ترجمه و چه به خصوص تفسیر و تدبیر در آیات جایگاه خاصی در حوزه های علمیه پیدا کرده به طوری که در حال حاضر چیزی در حدود 500 جلسه درس تفسیر قرآن در حوزه برگزار می شد که اقدام بسیار ارزشمند و بزرگی است

وی با بیان این که تبعیت از قرآن و اهل بیت(ع) لازمه موفقیت و سعادتمندی جامعه ماست، گفت: هر جامعه ای که در همه عرصه ها و به طور کامل عمل به قرآن کرده، به معنای واقعی کلمه از تمام گرفتاری ها و مشکلات نجات یافته و هر جا از آموزه های قرآنی به دور شده و یا دچار برداشت های سلیقه ای از قرآن گشته، دچار مشکل و گرفتاری و به تعبیر رهبری معظم انقلاب، نکبت شده است.

این استاد حوزه افزود: بیانات و فرمایشات حضرت آقا در روز اول ماه مبارک رمضان در جمع قاریان قرآن بسیار مهم است از این حیث که ما برای اعتلا و عظمت جامعه اسلامی چاره ای نداریم جز آن که به قرآن رجوع کرده و کوتاهی ها در این خصوص را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: از این حیث همه حوزویان به خصوص مبلغان ماه مبارک این وظیفه و رسالت را دارند که در راستای تحقق فرامین ایشان نسبت به قرآن ، اهتمام ویژه ای داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان با بیان این که ما در مدرسه علمیه امام رضا(ع) همت اصلی مان بر حفظ قرآن در کنار دروس حوزوی بوده و اساساً شرط پذیرش طلاب نیز حافظ بودن قرآن می باشد، گفت: از آن زمانی که رهبر فرزانه انقلاب توصیه به حفظ قرآن در کشور نمودند ، در این راستا کوشیده ایم که به سهم خود نظر مبارک معظم له را در فضای حوزه تامین کنیم.

وی یادآور شد: طلاب این مدرسه گرچه بر مساله کرسی تلاوت و قرائت تاکید دارند ، اما در کنار آن کلاس های مفاهیم و ترجمه و کلاس تدبر را نیز در مدرسه برگزار می کنیم که امسال کلاس ترجمه و مفاهیم را هم داشتیم که به این خاطر مورد لطف و محبت معاونت تهذیب حوزه قرار گرفتیم.

این استاد حوزه بیان داشت: در خطبه شعبانیه حضرت رسول (ص) آمده که از خداوند بخواهید با نیت صادق و قلب پاک دو چیز را به شما بدهد، یکی توان روزه گرفتن و یکی تلاوت قرآن که این نشان دهنده اهمیت موضوع است و امت اسلامی اگر می خواهد نجات یابد همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید به آموزه ها و معارف قرآنی عمل کرده و قرآن را سرمشق زندگی در همه عرصه ها قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت تفسیر قرآن برای طلاب و فضلای حوزه گفت: اگر بخواهیم به مرحله ای برسیم که قرآن در جامعه پیاده شود، مقدمه اش این است که تفسیر و معنای قرآن را بدانیم و لذا باید در این زمینه در جامعه بیش از پیش کار کنیم.

وی تصریح کرد: حقیقتاً ایجاد و توسعه کرسی ها و کلاس های تفسیری در حوزه گاه بسیار خوبی بوده به طوری که به نظر بنده خود یک انقلاب قرآنی به شمار می رود که امید است این حرکت ها با قوت هر چه بیشتر در سطح حوزه های علمیه کشور تداوم بابرکت داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) گفت: یک بار که خدمت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبتی رسیدیم ، ایشان فرمودند همان طور که کتاب اصول را در سطوح مختلف حوزه می خوانند، برای تفسیر هم چنین مراحلی باید داشته باشیم که در سطوح مختلف بحث تفسیر قرار داده شود و این سطح بندی رعایت شود.

وی افزود: حتی در سطح جامعه نیز باید کلاس های تفسیر و تدبر و مفاهیم قرآنی بر اساس سطوح مختلف و سواد و گرایش های مختلف وجود داشته باشد و این مهم به خصوص در سطح مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید با جدیت دنبال شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha