سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه ایمان تنها و مجرد از عمل، ارزش دارد اما نجات بخش نیست، گفتند: بعضی می‌گویند ایمان و پاکی قلب کافی است در حالی که این گونه نیست؛ قرآن غالباً هرکجا ایمان می‌گوید، عمل صالح را هم مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه دوشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به آیه «وَالْعَصْرِ»، اظهار کردند: قرآن در این آیه به «عصر» سوگند یاد کرده است؛ درباره مقصود از عصر، تعابیر مختلفی از جمله «مطلق زمان»، «هنگام عصر»، «نماز عصر» و «عصر پیامبر(ص)» یاد شده که همه اینها یک رشته احتمالاتی قابل تأمل است.

ایشان با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»، گفتند: انسان در زیان و زیان کاری است. فخر رازی در تفسیر خود جمله زیبایی دارد و می گوید معنای خسران را از یک یخ‌فروش فهمیدم؛ یخ‌فروشی در هوای گرم، یخ می‌فروخت و آفتاب، یخ‌های او را آب می کرد و فریاد می‌زد به آن انسانی رحم کنید که سرمایه‌اش در حال آب شدن است.

معظم له با اشاره به آیه «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، تصریح کردند: انسان سراسر زیان کار است، مگر انسانی که دارای دو یا چهار عمل باشد؛ اول به خدای بزرگوار مؤمن باشد که برای آخرت، حیاتی برای او در نظر گرفته است. انسانی که مؤمن نباشد، خاسر به تمام معناست.

این مرجع تقلید از انجام عمل صالح به عنوان دومین اقدام لازم برای زیان نکردن یاد کردند و گفتند: تأکید قرآن بر عمل صالح، هشدار است برای کسانی که می گویند فقط ایمان کافی است و عمل مهم نیست.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: جمعیتی در میان مسلمانان و غیرمسلمانان است که می گویند ایمان و پاکی قلب کافی است در حالی که این گونه نیست؛ قرآن غالباً هرکجا ایمان می گوید، عمل صالح را هم مطرح می کند.

ایشان افزودند: ایمان تنها و مجرد از عمل، ارزش دارد اما نجات بخش نیست چراکه عمل صالح می تواند انسان را نجات دهد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه عمل صالح، فقط منحصر به نماز و روزه نیست، گفتند: هرعملی که انسان برای خدا انجام دهد، عمل صالح است.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین بر لزوم دارا بودن و تقویت صبر تأکید کردند و افزودند: جوان در روزهای بلند، روزه می گیرد؛ صبر لازم است که انسان بتواند روزه بگیرد و هم در مقابل معصیت و هم در مقابل اطاعت صابر باشد.

ایشان افزودند: قرآن می فرماید در صورتی سرمایه‌تان، شما را نجات بخش است که ایمان و عمل صالح داشته باشید و سفارش به حق و شکیبایی کنید.   

معظم له با بیان اینکه انسان باید به پیمان عمل کند و پیمان شکن نباشد، گفتند: بردباری باید زیربنای زندگی ما باشد.

این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه کسانی که صابر نیستند، ایمان هم ندارند، خاطرنشان کردند: صبر موجب می شود روزه بگیریم و از گناه خودداری کنیم.

انتهای پیام/313/33 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha