شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام کازرونی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با تأکید بر این‌که برخی از گناهان دارای آثار اجتماعی هستند، گفت: برخی به دیگران تهمت می‌زنند و با این‌کار خود را یک تحلیل‌گر سیاسی قهار معرفی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، ظهر امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) به تشریح بیماری‌های باطنی انسان پرداخت و اظهار کرد: انسان گاه گمان می‌کند از رذایلی چون حسادت، بخل، شوق به گناه، نیّت‌های پلید و ... پاک و مبراست، اما هنگامی که به بررسی و اصلاح باطن و ضمیر خویش می‌پردازد به ایرادات و رذایل احتمالی‌اش پی می‌برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به همین دلیل تأکید شده که انسان به محاسبه اعمال خویش و بررسی میزان نزدیک شدنش به تقوای الهی بپردازد و در این بین ماه مبارک رمضان از بهترین زمان‌ها برای این سنجش و اصلاح باطن است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درد باطن بر خلاف درد فیزیکی به راحتی قابل تشخیص نیست، ابراز کرد: انسان هیچ‌گاه درد و بیماری فیزیکی و ظاهری را غنمیت و پیروزی نمی‌شمارد و به خاطرش شادی نمی‌کند اما متأسفانه گاهی انسان درد و بیماری باطنی را یک پیروزی و سود تلقی کرده و از داشتن آن ابراز شادمانی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی افزود: گاه انسان پس از کلاهبرداری و فروش اجناس تقلبی، احساس شادمانی و زرنگی می‌کند در حالیکه معصیت، خواری است و باید پس از انجام آن احساس خسران به وی دست دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: انسان گاه به بیمارهای دروغ و غیبت آلوده می‌شود و به شادمانی می‌پردازد و گاه با تهمت زدن، خود را یک تحلیل‌گر سیاسی قهار می‌پندارد و معرفی می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که برخی از گناهان دارای آثار اجتماعی هستند، گفت: تشخیص اینکه درد و بیماری‌های باطنی که به آن گرفتاریم، خواری و رذالت است نه غنیمت و پیروزی به کنکاش و سپس درک بالایی نیاز دارد که همه به این درک نمی‌رسند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: درمان گناه و بیماری‌های باطنی، استغفار و توبه است و شفای آن‌ها این است که انسان دیگر به سوی این گناهان برنگشته و در مسیر توبه خویش پایدار بماند.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی افزود: در این میان گناه ستم به دیگران و ضایع کردن حق الناس، اعم از مال، جان و یا آبروی دیگران، تنها گناهی است که با هیچ اقدامی جز جلب رضایت مردم بخشیده نمی‌شود. به عبارتی تمام اعمالی از جمله نماز، روزه، زیارت، حج، شب زنده داری در شب قدر و غیره که در آیات و روایات بر تأثیرشان بر پاک شدن گناهان تأکید کرده یک استثناء دارند و آن هم ستم کردن و ضایع کردن بیت المال است.

انتهای پیام

28/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha