پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی

حوزه/ رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه وقایع خرمشهر الگوی امروز مدیریت وضعیت بحرانی جامعه است، گفت: سه عنصر «استقامت و پشتیبانی مردم»، «سلامت و شجاعت رهبری»، «مدیریت خوب صحنه نبرد» در آزادسازی خرمشهر مؤثر بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت؛ این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.

فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر ازنظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد، این واقعه ازلحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود؛ به همین دلیل از آن روز به‌عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.

پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند؛ خبر آزادسازی خرمشهر باعث خوشحالی مردم ایران اسلامی شد و مردم این شادی را با حضور در خیابان‌ها جشن گرفتند.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) نیز در ۳ خرداد ۱۳۶۱ پیامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ایران اسلامی صادر کرد؛ در اولین بخش این بیانیه آمده است: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز در سال ۱۳۹۵ هم‌زمان با روز سوم خرداد سالروز عملیات افتخارآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) فرمودند: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را باعزتش محفوظ نگه‌دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.

اینکه ما گفتیم اقتصاد مقاومتی، یعنی بخش اقتصادیِ این سیاستِ بزرگ و اساسی، مقاومت اقتصادی است. اینکه گفتیم جوان‌های مؤمن و حزب‌اللهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند، و همهٔ دستگاه‌های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و می‌کنیم که در این جهت حرکت کنند، این، بخش فرهنگیِ این عدم تبعیت است، این جهاد بزرگ است، جهاد کبیر است.

اینکه از همهٔ استعدادهای موجود کشور دعوت می‌کنیم که استعدادهای خودشان را در خدمت پیشرفت این کشور به کار بیندازند و به صحنه بیاورند و به میدان بیاورند و از مسئولان دولتی و سایر مسئولان دعوت می‌کنیم که از این استعدادها استقبال بکنند، این آن بخشِ فعّالِ اجتماعیِ این جهاد کبیر است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر به بایدها و نبایدها و عبرت‌های این حماسه مهم و شرح جمله مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) «خرمشهرها در پیش است» پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که با وجود مشغله‌های فراوان کاری به ما اختصاص دادید، در خصوص این فرمایش از ولی امر مسلمین جهان که فرموده بودند «خرمشهرها در پیش است» توضیح بفرمائید؟

سوم خرداد به لحاظ اهمیت خرمشهر و نظام اسرائی که در جنگ به دست آمدند و ضرر و لطمه‌ای که به دشمن وارد شد از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنچه در جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کردید ناظر بر همین مسئله است و در این زمینه فرمول همان فرمول نجات خرمشهر است و اگر بناست انقلاب از بعضی از این مخمصه‌ها و بحران‌ها که دشمن برای آن به وجود می اورد نجات پیدا کند راه همین است.

* عناصر مؤثر در آزادسازی خرمشهر

آن چیزی که در آزادسازی خرمشهر سه عامل مؤثر بود؛ یک «سلامت رهبری و شجاعت و تدبیر حضرت امام (ره)»، دوم «مدیریت خوب صحنه نبرد و جنگ» یعنی مدیریت جهادی و فرماندهی جهادی بخصوص بعد از عزل بنی‌صدر سامانی که پیدا کرد و نیروهای مسلح ارتش و سپاه و بسیج نقطه عطفی بود در جبهه و جنگ و عامل سوم مؤثر در آزادسازی خرمشهر «استقامت و پشتیبانی بسیار نیرومند مردم» یعنی خود خرمشهر فاجعه‌ای بود که اتفاق افتاد برای نظام ما که در اختیار دشمن قرار گرفت و نجات آن نقطه عطفی در جنگ و دفاع مقدس بود.

اولین نقطه قوت صلابت و قاطعیت و شجاعت و دوراندیشی رهبری است که مقام معظم رهبری به‌عنوان همتای حضرت امام خمینی (ره) در شرایط پیچیده بین‌المللی کشتی نظام و انقلاب اسلامی را در این اقیانوس طوفان‌زده بشریت هدایت می‌کند.

اینکه نقش فرماندهی این حرکت است که دولت‌مردان و قوای سه‌گانه که دولت به معنای اعم قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه است.

قوای سه‌گانه نقش فرماندهان جبهه و جنگ را ایفا می‌کنند که زمینه‌ساز آزادسازی خرمشهر شدند و سه قوه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای نیز دارند و قوه قضاییه در برخورد با تخلفات و جرائم نیز باید با قاطعیت عمل کند.

* لزوم انقلابی عمل کردن مجلس شورای اسلامی درصحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی

قوه مقننه نیز باید به وظیفه خودش آگاه باشد و به‌خصوص درزمینهٔ بسیاری از این قراردادهایی که پشت‌صحنه آن صهیونیست‌ها و استکبار جهانی است مانند همین قضیه پالرمو، قضیه FATF و این‌ها همه‌اش مسائلی است که ما را به بند می‌کشد و ما را در این جامعه جهانی طوری در مخمصه قرار می‌دهد که نمی‌توانیم از آرمان‌های انقلاب و اصول انقلاب دفاع کنیم و مجلس اینجا باید در اوج قوت و قدرت بایستد و موضع‌گیری کند.

اگر در قضیه برجام مجلس شورای اسلامی درست حرکت می‌کرد، امروز ما در این مقطع نبودیم، اما بار اصلی و بار اجرائی بر دوش دولت است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اما دولت انقلابی می‌تواند آرمان‌های مقام معظم رهبری را جامع عمل بپوشاند و روحیه انقلابی را در مردم ایجاد کند و اگر دولت گرفتار روحیه انفعالی شد مردم را هم به انفعال می‌کشاند.

ما در گذشته تاریخ تجربیاتی داریم که همین ملت ایران بودند که در زمان طاغوت در وضعیت نامناسبی قرار داشتند ولی امام (ره) آمد و روح خودکفایی و روح استقلال و عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس را در مردم دمید و این مردم برخاستند و یک رژیم 2500 ساله را به تاریخ سپردند.

این مردم همان مردم‌اند که در یک داستانی نادرشاه وقتی‌ دید یک‌نفری دوتا شمشیر به دست گرفته به او گفت که وقتی‌که مأمور افغان حمله کرد شما کجا بودید گفت من بودم شما نبودید، من یک کارگر آهنگری هستم و آن زمانی که شرایط این‌طوری بود، ولی امروز شما آمدید و ما را به حرکت درآوردید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در شرایط بالای استانداردها کلان نظام را مدیریت و اداره می‌کند، ولی این دولت است که زمینه‌ساز اجرای تدابیر رهبری است، لذا مردم باید مطالبه داشته باشند و دولت باید محکم بایستد و این‌طوری که مدتی ما را در پنج سال دنبال آمریکا کشاندند و سرانجام آمریکایی‌ها همه تعهداتشان را نقض کردند نباشد و امروزه ما را دومرتبه گرفتار نوچه‌ها کردند و آمریکائی‌ها ناظر بر آن‌ها هستند و ما را فرستادند به سمت نوچه‌ها و نوچه‌ها هم هرروز برای ما شرط و شروط می‌گذارند.

برخی می‌گویند که امروز باید بایستیم و در انتظار نکته‌ای از سمت اروپایی‌ها باشیم، اما اروپایی‌ها یکی به میخ می‌زنند و یکی به نعل می‌زنند و یکی می‌گوید ما تعهد می‌دهیم دیگری می‌گوید اصلاً تعهد نمی‌دهیم و این در شأن یک ملت انقلابی نیست که این‌طور دنبال یک افرادی بروند که از مغز سر تا نوک انگشتشان هم از آمریکا می‌ترسند وهم درگرو آمریکا هستند.

بنابراین الگوی خرمشهر الگوی خیلی خوبی است و یعنی ما نیز بحران‌هایی را داشتیم و باید از همان الگوی خرمشهر استفاده می‌کردیم و الآن هم ما اگر در داخل کشور چالش‌هایی داشته باشیم و یا به وجود بیایید باید از همان مدل الگوی خرمشهر استفاده کنیم و در مقابل دشمن بایستیم.

* از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنیم.

من هم از شما و مجموعه همکارانتان در خبرگزاری حوزه تشکر می‌کنم.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    0 0
    بازخوانی درس خرمشهر به روایت رهبر معظم انقلاب من به همه‌ی کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و طرفداران آنها صمیمانه عرض میکنم که فضای کشور را فضای دشمنی و نقار و تشنج و اختلاف نکنند. البته ملت این‌طور نیستند؛ گروهی هستند که اگر مجموع‌شان را بشمریم، به چند هزار نفر نمیرسند - بالاخره هر کس طرفدارانی دارد - اینها فضای روزنامه‌ها و دستگاه‌های ارتباط جمعی را متشنج میکنند. فضا باید دوستانه باشد؛ هر کس حرفهای خودش را بزند و برنامه‌های خودش را بگوید و کاری را که خودش میتواند بکند، بیان کند؛ به دیگران چه کار دارند؟ فضا را متشنج نکنند؛ فضا را برادرانه و صمیمانه بکنند. مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند. اصلح کسی است که با نیازی که شما برای جامعه میفهمید، تطبیق کند و بتواند نیازهای جامعه را برآورده سازد. بعضیها در شناخت اصلح دچار وسواس و دغدغه‌ی زیاد میشوند. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانی که فکر میکنید میتوانند شما را راهنمایی کنند، راهنمایی بخواهید؛ به هر نتیجه‌یی که رسیدید، عمل کنید و رأی بدهید؛ اجر شما را خدای متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه میفهمیم و به آنچه تکلیف الهی تشخیص میدهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر کسی که عامل به تکلیف است، پیش خدای متعال محفوظ است.