جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که نبايد بر اساس برخى توهمات، كشور را متوقف كنيم، گفت: نبايد كشور و ظرفيت هاى عظيمش را اسير دست برجام و غير برجام كرد، به گونه اى كه با يك اخم آمريكا و اروپا جا بخوريم و احساس كنيم عرصه بر ما تنگ شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سید ابراهیم رئيسى ، در مراسم تكريم و معارفه رئيس دانشگاه بين المللى امام رضا(ع) مشهد، اظهار داشت: جامعه ما جامعه اى پرتلاش و بالنده است كه با استفاده از ظرفيت هاى عظيم آن مى توان گام هاى بلندى برداشت و نبايد اين جامعه را اسير برخى توهمات كرد.

 تولیت آستان قدس رضوی افزود: ايران اســلامى ظرفيت متراكمى از نيروى انسانى جوان و فرهيخته دارد؛ نبايد كشور و ظرفيت هاى عظيمش را اسير دست برجام و غير برجام كرد، به گونه اى كه با يك اخم آمريكا و اروپا جا بخوريم و احساس كنيم عرصه بر ما تنگ شده است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبرى با بيان اين مطلب كه ملت ايران در مقاطع مختلف با اتكا به خداوند متعال و سرمايه هاى انسانى خويش، بر مشكلات فائق آمده و مســير پيشرفت و تعالى را طى كرده است، تاكيد كرد: نبايد بر اساس برخى توهمات، كشور را متوقف كنيم. در حالى كه جامعه ما مى تواند گام هاى بلندى بردارد، آينده منطقه را رقم بزند، الگوى برتر شود و به اهدافى كه در اسناد بالا دستى و سند چشم انداز آمده، برسد.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسى خاطر نشان كرد: نسل سوم و چهارم انقلاب اگر با نشاط و فعال تر از نسل اول نباشند، قطعاً كمتر نيستند و نگاه رهبر معظم انقلاب نيز هم همين است.

 وى تصريح كرد: اگر با ديد فرصت محور به مسائل نگاه كنيم، حتى اخم و تهديدهاى دشمنان و فشارهاى آنان نيز مى تواند به فرصت پيشرفت و بالندگى كشور تبديل شود؛ كما اينكه جوانان اين ملت در بدترين شرايط و تحت بيشترين فشارها، خلاقيت هاى عظيمى به نمايش گذاشــته و فرصت هاى بزرگى براى كشور خلق كرده اند كه پيشرفت هاى ما در زمينه هايى چون نانوفناورى، هوافضا، سلولهاى بنيادين، صنايع دفاعى و ... از اين قبيل است.

عضو مجمع تشــخيص مصلحت نظام در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به نقش مهم دانشــگاه در خلق فرصت هاى جديد براى كشور گفت: كار انديشمندان و اساتيد، شناخت آفت ها و آسيب زدايى است؛ آنها بايد جامعه انسانى را رصد كنند، پيش از ديگران بفهمد، بيش از ديگران بدانند و پيش از اينكه ديگران دچار آسيب شوند، هشدار دهند.

وى افزود: خردمندان نبايد بگذارند آسيب هاى فرهنگى و فكرى جامعه را فرا بگيرد و اگر جامعه اى دچار آسيب شد اول بايد خردمندان مورد سؤال قرار بگيرند؛ به همين دليل هم به خردمندان جامعه روشنفكر گفته مى شود.

 حجت الاسلام و المسلمين رئيسى تأكيد كرد: روشنفكر كسى نيست كه دل در گروى غرب داشته باشد، روشنفكر كسى است كه جامعه را بشناسد، نياز جامعه را بداند و خود را موظف به ايفاى نقش در جامعه كند.

وى با بيان اينكه دانشــگاه در پرتو امام رضا(ع) شاخصه هايى دارد و بايد متناسب با عنوان «دانشگاه بين المللى امام رضا(ع)» فعاليت كند، گفت: ماهيت اين دانشگاه بايد برگرفته از انديشــه، اخلاق، عمل و علم حضرت رضا(ع) باشد و همواره بايد حركت بالنده داشته و در علم و فرهيختگى جايگاه ممتارى در حوزه علم تحقيق، پژوهش، فناورى و خلاقيت كسب كند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبرى تصريح كرد: از مشكلات ما در كشــور اين است كه دانشــگاه رويكرد خودش را دارد و صنعت و اقتصاد راه خودشــان را مى روند، پيوند اين بخش ها با دانشگاه ضرورى است و علم با اقتصاد و حتى سياست بايد پيوند بخورد.

 وى افزود: يكى از موضوعات مهم براى كشور ما، ايجاد بازار اقتصادى در كشورهاى خارجى خصوصاً 15 كشور همسايه است؛ گردش مالى در منطقه چقدر است؟ ايران چقدر در اين گردش مالى سهم دارد؟ بايد تلاش كنيم اين سهم را افزايش دهيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مرجعيت علمى براى شهر مشهد مقدس دست يافتنى است، گفت: اساتيد، فرهيختگان و دانشجويان بايد براى رسيدن به اين مهم تلاش كنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: كادرســازى براى جهان اسلام از اهداف بلند دانشگاه بين المللى امام رضا(ع) است، برخى كشورهاى همسايه جمهورى اسلامى در حال برداشتن گام هايى در اين رابطه هستند و ما بايد تلاش خود را مضاعف كنيم و همه بخش هاى اين دانشگاه كمك كنند تا نيروهاى فرهيخته برخوردار از عمل و اخلاق رضوى تربيت شوند.

وى در بخش ديگرى از سخنان خود با بيان اينكه فلسفه رسالت پيامبر اكرم(ص) تعليم و تزكيه است، گفت: عنايت اولياى خدا و واسطه هاى حضرت حق به بشريت در زمان و مكان محدود نيســت و كسب معرفت براى انسان سالك با هيچ مانعى مواجه نمى شود.

 توليت آستان قدس رضوى تصریح کرد: قرب به خداوند براى انسان، كسب علم و دانش است؛ عده اى در دانشگاه فعل الله و عده اى در حوزه هاى علميه قول الله مى خوانند. حوزه و دانشــگاه هر دو يك ســو و يك نگاه دارند؛ هم آن كه در دانشگاه به تحصيل علم تجربى و علم ابدان مشغول است و هم كسى كه در حوزه فقه و اصول و منطق مى آموزد بر توحيدش افزوده مى شود.

وى با بيان اينكه اساس علم، انسان سازى و قرب به حضرت حق است، گفت: گرفتارى انسان به شهوت عملى يا شبهه علمى حاشيه است، انچه در متن زندگى انسان قرار دارد اين است كه هرگز رابطه اش با علم و دانش قطع نشود.

برپایه این گزارش، در پايان اين مراسم ضمن تقدير از خدمات دكتر رضا سعيدى، دكتر مرتضى رجوعى به عنوان سرپرست جديد دانشگاه بين المللى امام رضا(ع) معرفى شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha