پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بانوان

حوزه/ زيبا بودن از علائق طبيعي خانم هاست. خانم ها مايلند به آن ها گفته شود که زيبا هستند. تنها گفتن آن که از زيبايي بهره مند هستند برايشان کافي نيست. بلکه بايد با دقت و توجه زياد اين مسئله را به آن ها گوشزد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت اسلامی از توصیه های بزرگان دین برای مسلمانان است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* روحيات و توقعات زنان

زيگموند فرويد روان شناس معروف گفته است: «مسئله مهمي که نمي توانم به آن جواب بدهم اين است که خانم ها چه خواسته ها و توقعاتي دارند و چگونه مي توان آن ها را راضي نگه داشت». بسياري از نامزدها و شوهرها هنوز هم در اين باره اطلاعات کافي ندارند. براي آشنايي بيشتر با روحيات و توقعات خانم ها بايد به اين مسائل توجه داشت.

1. محبت واقعي:

آن ها خواهان صداقت و محبت هستند. مثلاً اين که طلا و جواهر بيش از هر چيز آن ها را خوشحال مي کند بيشتر مربوط به گذشته و کساني بوده است که به وسيله اين گونه هدايا زندگي خود را تأمين مي کرده اند. زن هايي که به عشق واقعي ارج مي گذارند، به هداياي پر قيمت توجه ندارند. گاهي هديه هاي گران قيمت را نشانه خودنمايي دانسته، احساس مي کنند که به آن وسيله مي خواهند محبت آن ها را خريداري کنند و به شخصيت آن ها اهميت نمي دهند. هدايايي که خانم ها را خوشحال مي کند آن هايي است که با در نظر گرفتن سليقه و خواسته هاي آن ها انتخاب شده و نشان دهندة توجه و علاقه به تمايلات آن هاست.

2. علاقه به زيبايي:

زيبا بودن از علائق طبيعي خانم هاست. خانم ها مايلند به آن ها گفته شود که زيبا هستند. تنها گفتن آن که از زيبايي بهره مند هستند برايشان کافي نيست. بلکه بايد با دقت و توجه زياد اين مسئله را به آن ها گوشزد کرد. مثلاً گفتن اين که فرم موهاي شما قشنگ است يا پيراهن گلي رنگ، شما را خيلي زيباتر جلوه مي دهد و تعريف از جزئيات قيافه و اندام آن ها به آنان اعتماد بيشتري مي بخشد، در روحيه آن ها اثر مطلوب مي گذارد و از اين که مورد توجه هستند خوشحال مي شوند. و اين مهم توسط همسران آن ها روحيات آن ها را دو چندان مي کند.

3. ارزش کار و نتيجه:

خانم ها به کار خود و نتيجه آن علاقه داشته و در اين مورد حساس هستند. شغل و کاري که يک مرد انجام مي دهد شخصيت او را نشان مي دهد. اغلب اوقات اين مسئله درباره بانوان نيز صادق است و نبايد کار آن ها را با بي اعتنايي، بدون اهميت تلقي کرد. بلکه بهتر است بدان ارزش داد و در موارد لزوم با آن ها در اين باره صحبت و مشورت کرد.

4. مصاحبت و گفتگو:

زن ها به هم صحبت و کساني که به گفته ها و دردل آنها گوش بدهند احتياج دارند. از نظر کلي گفتگوها و صحبت هاي مردها و خانم ها تفاوت دارد. معمولاً گفت و شنود مردها مربوط به روشن کردن يک مسئله و اظهار نظر درباره يک روش يا پيدا کردن راه حل مناسب براي يک مشکل است. بدين جهت ممکن است با سوالات خود گفته هاي طرف صحبت خود را قطع کنند و براي اثبات عقيده خود به مشاجره بپردازند. اما خانم ها بدان علاقه دارند که احساسات و تمايلات خود را براي شنونده بيان کنند. گاهي از اين طريق عقده هاي خود را بيرون ريخته و خود را تسکين مي دهند. بدين جهت به شنونده اي که با سکوت خود حرف هاي آن ها را بشنود بيشتر احتياج دارند.

5. انتخاب همسر:

زن ها بر خلاف مردها به آساني عاشق نمي شوند. مردها زودتر تحت تأثير احساسات قرار گرفته به زني دل مي بندند. ولي خانم ها در اين مورد خودداري بيشتري داشته و در انتخاب همسر احتياط و دقت مي کنند. آن ها به صفات اخلاقي مردها توجه زياد داشته، آينده نگري از خود نشان مي دهند و با تفکر خود احساسات را کنترل مي کنند. ممکن است به مردي علاقه زياد پيدا کنند ولي باز هم اين سؤال را از خود مي کنند که آيا مي توانم به اين مرد اعتماد کنم؟ بنابراين به آساني در اين باره تصميم نمي گيرند.

6. مقاومت در برابر مشکلات:

در پيدا کردن راه حل براي مشکلات بين خانم ها و آقايان تفاوت وجود دارد. اغلب مردها در برخورد با مشکلات به چاره جويي پرداخته، تصميم مي گيرند و تصميم خود را عملي مي سازند. اما خانم ها در اين موارد تحمل بيشتري از خود نشان مي دهند. سعي مي کنند به تدريج و به آرامي چاره اي پيدا کنند يا آن که رفع مشکل را به گذشت زمان واگذار نمايند.

7. آزادي شخصي:

برخي از مردان خواهان آن هستند که همسرشان پيوسته در کنار آن ها باشد و از تنهايي ناراحت مي شوند.

بدين ترتيب همسران خود را تحت کنترل قرار داده و آزادي آن ها را محدود مي سازند. در حالي که خانم ها نيز به اوقات فراغت نياز دارند تا گاهي کتاب بخوانند، به امور شخصي خود بپردازند و احساس آرامش کنند. بنابراين توجه به آزادي شخصي خانم ها در روابط زن و شوهر مؤثر است.

8. روابط محبت آميز:

زناني که از کارهاي سنگين خانه و نگهداري از بچه ها خسته و کوفته مي شوند به حد کافي فرصت و حوصله آن را ندارند که با شوهر خود روابط عاشقانه و محبت آميز داشته باشند. برخي از مردها به اين مسئله توجه ندارند که کمک به همسر در امور خانه و نگهداري از بچه ها تا چه حد به ازدياد محبت بين زن و شوهر کمک مي کند.

9. رفاقت صميمانه:

زن مايل است دوست صميمي شوهر خود باشد. کمتر زني است که بدين قانع باشد که صرفا مادر بچه ها بوده و امور خانه را اداره کند. بلکه با گذشت زمان و اين که تمايلات و هيجانات عاشقانه رو به تسکين گذارده و عشق به خانواده، جايگزين آن مي شود، احتياج بدان دارد که شريک زندگيش با او رفاقتي صميمانه داشته به خواسته هاي او توجه کند و محيطي آميخته با صفا و صميميت وجود داشته باشد.

 

نویسنده : حسين خنيفر و مژده پورحسيني

منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha