جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام پناهیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که انسان شناسی مبنای مخاطب شناسی است، گفت: مبلغ موفق ابتدا باید نیازهای فکری جوان و مسائلی که ذهن او را تحت تاثیر قرار داده، شناسایی کرده، سپس پاسخ قوی و علمی به نیازهای دینی او ارائه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت ­الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در همایش بزرگ مبلغان و مبلغات حوزه علمیه تهران در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه عامل موفقیت در تبلیغ صرفاً فهم سخنوری یا داشتن زهد نیست، گفت: مثلا در علم کلام که بخشی از آن پاسخ به شبهات اعتقادی است، این طور نیست که هر آنچه در این علم بحث می شود، مناسب تبلیغ باشد. بنابراین در این امور باید بسیار دقت کرد و مطابق با نیازهای جوانان، تبلیغ دینی را انجام داد.

وی با بیان اینکه تجربه‌های تبلیغی باید به علم تبدیل شود، گفت: باید دانش تبلیغ را در حوزه­های علمیه ارتقا دهیم تا بتوانیم علوم و معارف دینی را به جوانان و دانش آموزان انتقال دهیم اما آنچه که هم اکنون در حوزه علمیه در بحث علوم و معارف وجود دارد و تولید می‌شود، مناسب برای امر تبلیغ نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که انسان شناسی مبنای مخاطب شناسی است، عنوان داشت: مبلغ موفق ابتدا باید نیازهای فکری جوان و مسائلی که ذهن او را تحت تاثیر قرار داده، شناسایی کرده، سپس پاسخ قوی و علمی به نیازهای دینی او ارائه کند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه در امر تبلیغ لازم است نیاز مخاطب شناسایی شود، گفت: مبلغ باید بر اساس همان نیاز مخاطب سخن بگوید، زیرا اگر مبلغ بر اساس نیاز مخاطب سخن بگوید کسی با دین مشکل پیدا نمی‌کند.

عضو شورای راهبردی حوزه علمیه تهران با اشاره به دقت دین در ارزیابی میزان تقوای افراد و بررسی اعمال انسان، گفت: مداومت در عمل خیر موجب دستگیری خداوند از انسان خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مبلغان در تربیت دینی دانش آموزان، عنوان داشت: چنانچه مبلغان بتوانند از همان دبستان، دانش آموزان را اهل مبارزه با راحت طلبی تربیت کنند و آن ها را در این موضوع مقاوم بار بیاورند، آن گاه می توان امید داشت که بچه ها را اهل مبارزه با شهوت تربیت کرد، در غیر این صورت دانش آموزان در اصول اخلاقی ضعیف خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان با بیان اینکه بیشتر علوم حوزوی که به طلاب آموزش داده می‌شود، برهانی است، گفت: این در حالی است که بیش از نود درصد آیات و روایات به صورت توصیفی بیان شده است. بنابراین وقتی دروس یک طلبه برهانی است، چگونه می‌توان از او انتظار داشت در عرصه تبلیغ موفق عمل کند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha