سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
قرآن

حوزه/ متین فر گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دو نرم افزار جدید «فرهنگ قرآن» و «دایره المعارف قرآن کریم»، و نسخه به روز شده دو نرم افزار «قرآن سراج» و «پرسمان های قرآنی» را در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن عرضه کرد.

محمود متین فر، مسئول اداره فناوری و فرآوری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن به توضیح نرم افزارهای تخصصی قرآن که توسط این پژوهشکده عرضه شده پرداخت.

وی گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دو نرم افزار موبایلی جدید «فرهنگ قرآن» و «دایره المعارف قرآن کریم» و نسخه به روز شده دو نرم افزار «قرآن سراج» و «پرسمان های قرآنی» را در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن عرضه کرد و دانلود این نرم افزارها از کافه بازار به صورت رایگان است.

متین فر با بیان این که نرم افزار فرهنگ قرآن جامع ترین فرهنگ موضوعی قرآن است، خاطرنشان کرد: دربرداری بیش از 3 هزار موضوع اصلی و 60 هزار موضوع فرعی، برخورداری از نظام ارجاعات و اعلام قرآن، چینش مدخل ها بر پایه نظام الفبایی، نمایش درختی موضوعات، جستجو در عناوین و محتوا و... از امکانات این اپلیکیشن است. تولید محتوای فرهنگ قرآن حاصل تلاش دهها پژوهشگر قرآنی در بیش از 15 سال می باشد.

وی درباره نرم افزار دائره المعارف قرآن کریم نیز عنوان کرد: این نرم افزار نخستین دایره المعارف قرآنی در جهان اسلام است که از چینش مدخل ها بر پایه نظام الفبایی بوده و از منابع اصیل و متقن و دست اول استفاده کرد. در این نرم افزار بیش از 1600 مدخل کار شده و پیش بینی می شود به 3 هزار مدخل برسد. برای تولید محتوای دائره المعارف قرآن کریم نیز قریب به 20 سال با حضور ده ها پژوهشگر قرآنی زمان هزینه شده است.

مسئول اداره فناوری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، دارا بودن 10 هزار پرسش و پاسخ قرآنی را نیز از امکانات نرم افزار پرسمان های قرآنی دانست و یادآور شد: در این نرم افزار 25 هزار موضوع ارائه شد.

وی ادامه داد: نرم افزار قرآن سراج نیز نرم افزار قرآنی است که به 5 زبان ارائه شد و 7 ترجمه فارسی و 4 ترجمه به زبان های خارجی دارد. در این مجموعه تفسیر نمونه، ترتیل 6 قاری به صورت کامل و 70 قاری به صورت آیه به آیه و 2 صوت ترجمه فارسی و 6 صوت ترجمه به زبان های خارجی، تعبیه شد. در حال حاضر نیز به دنبال توسعه آن هستیم و می خواهیم برای نمایشگاه سال آینده این نرم افزار را جامع تر عرضه کنیم.

انتهای پیام/ر
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha