پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیروی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیرودی با بیان این که تاکنون برای ۱۶ سوره قرآن تفسیر معنوی گفته ام که جمعا ۱۰۰ هزار بیت شد، گفت: براساس برنامه ریزی که دارم حدود ۲۰ سال طول می کشد تا بتوانم برای تمامی قرآن تفسیر معنوی بگویم.

حجت الاسلام محمد مهدی شیروی خوزانی، نویسنده کتاب تفسیر معنوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن درباره انگیزه خود برای نوشتن این تفسیر گفت: زمانی آقای قرائتی فرموده بودند اگر فردی بتواند 100 نکته به تفسیر سوره یوسف ما بنویسد او را به صورت رایگان به حج می فرستم، بنده نیز تفسیر را نگاه کردم و دیدم 100 نکته که چه عرض کنم بسیار بیشتر از این می توان نوشت.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شد تا به سوره یوسف دقت بیشتری داشته باشم. لذا این سوره را به مثنوی و شعر ترجمه کردم که حدود 306 بیت شد. وقتی ترجمه کردم دیدم نکات ناب، زیبا و کاربردی برای جامعه امروز دارد و به تفسیر آن مشغول شدم که حدود 8 هزار بیت شد و این جلد نخست تفسیر ما را تشکیل داد.

حجت الاسلام شیروی با بیان این که عنایت پروردگار سبب شد تا بنده تفسیر معنوی را بنویسم، خاطرنشان کرد: زمانی می خواستم خاطراتم را بنویسم، دیدم می توانم آن ها را به شعر بنویسم و پس از آن متوجه شدم که شاعرم. به همین دلیل دست از خاطره نویسی برداشتم و تفسیر را آغاز کردم.

وی افزود: پیش از این ماجرا به شعر علاقه داشتم، ولی شعری نگفته بودم، اما اکنون کتاب شعر دارم.

نویسنده کتاب تفسیر معنوی با بیان این که در تاریخ قرآن از چنین سبکی برای تفسیر قرآن استفاده نشد، تصریح کرد: تا بحال چنین تفسیری با این وسعت، ظرافت، کاربردی و امروزی بودن تألیف نشد. این تفسیر در عین سادگی، عمیق است. افراد وقتی این تفسیر را می خوانند خیال می کنند یاد گرفتن ولی وقتی دقت می کنند می بینند هنوز کامل متوجه نشدند.

وی اضافه کرد: تاکنون 3 جلد از این تفسیر چاپ شد که در آن 20 هزار بیت شعر وجود دارد. البته بنده تفسیر 16 آیه را به صورت شعر گفتم که جمعاً 100 هزار بیت شد. براساس برنامه ریزی که دارم حدود 20 سال طول می کشد تا بتوانم برای تمامی قرآن تفسیر معنوی بگویم.

این نویسنده حوزوی یادآور شد: خوشبختانه طی 10 سالی که از تهیه جلد نخست تفسیر معنوی می گذرد و در جامعه منتشر شد انتقادی نداشتیم. زبان این تفسیر زبان قرآن است.

حجت الاسلام شیروی با بیان این که به دنبال ترجمه این تفسیر هستیم، تأکید کرد: مقداری از نهج البلاغه و دعای جوشن کبیر را نیز به شعر درآورده ام.

انتهای پیام/ر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha