چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمد رستمیان سمنان

حوزه/ یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: گسترش اسلام ناب محمدی (ص) با ثروت و انفاق اموال حضرت خدیجه کبری (س) محقق شد.

حجت‌الاسلام محمد رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ارتحال حضرت ام‌المؤمنین خدیجه کبری (س) با بیان اینکه جایگاه بلند این بانوی بزرگوار و شأن و منزلت عالی وی بر کسی در جهان اسلام پوشیده نیست، اظهار داشت: جایگاه مال حضرت خدیجه کبری (س) در حمایت از پیامبراکرم (ص) در مشکلات و سختی‌های اقتصادی که دشمن تحمیل می‌کردند نیز آشکار است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به روایت پیامبراکرم (ص) که نیز همواره می‌فرمودند مَا نَفَعَنِی مَالُ قَطُّ مِثْلَ مَا نَفَعَنِی مَالُ خَدِیجَةَ (عَلَیهَا السَّلَامُ) که هیچ مالی به من سود نبخشید، آن‌گونه که ثروت خدیجه (س) به من سود بخشید، تصریح کرد: جایگاه اقتصاد در دین خدا، خودکفایی مسلمین و استقلال مالی آن‌ها از نکات موردتوجه دین اسلام و ادیان الهی است، در حقیقت اقتصاد وسیله گسترش دنیایی ادیان است که قوام زندگی بشر روی آن استوار است.

وی افزود: یوسف نبی (ع) هنگامی‌که نزد پادشاه مصر جایگاهی به دست آورد؛ برخلاف تصور ما که جایگاه انبیاء و دین را مختص به فرهنگ مردم می‌دانیم تقاضای وزارت فرهنگ و ارشاد مردمی آن زمان را نکرد، او درخواست نکرد که بتواند آزادانه دین را تبلیغ کند بلکه درخواست کرد پادشاه او را به‌عنوان وزارت اقتصاد و خزانه‌داری منصوب کند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به آیه 55 سوره یوسف که می‌فرماید «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَیٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» (یوسف به شاه) گفت «در این صورت مرا به خزانه‌داری مملکت منصوب دار که من در حفظ دارایی و مصارف آن دانا و بصیرم»، خاطرنشان کرد: یوسف پیامبر پس از قبول کردن وزارت اقتصاد و خزانه‌داری آنگاه با مدیریت الهی چنان مدیریت کرد که از سخت‌ترین قحطی‌ها مردم را نجات داده و آیین توحید و یکتاپرستی را در مصر گسترش داد؛ تا جایی که پادشاه مصر هم اظهار ایمان به خدای یگانه و نبوت آن حضرت کرد.

وی با بیان اینکه ازجمله مسائلی که نشان می‌دهد تضعیف اقتصادی شیعه یکی از برنامه‌هایی است که از صدر اسلام هم وجود داشته است، افزود: مسائل مربوط به پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) ازجمله کارهای ابتدایی در غصب حق اهل‌بیت (ع)، غصب فدک بود و صرف‌نظر از بهانه‌هایی که در این مورد ذکر می‌شود مانند ارث نگذاشتن انبیاء و ... به نظر می‌رسد دشمنان اهل‌بیت (ع) از یکسو می‌خواستند دست اهل‌بیت (ع) را از مال دنیا تهی کنند که پشتوانه حرکتی در جهت معارضه با غصب خلافت نباشد و از سوی دیگر زمینه را برای بازپس‌گیری خلافت فراهم نکنند.

حجت‌الاسلام رستمیان گفت: ابن ابی الحدید می‌نویسد که در شهر حلّه یکی از علوی‌ها به نام علی بن مهنا ذکی معروف به ذو فضائل به من گفت: فکر می‌کنی چرا ابوبکر و عمر فدک را از فاطمه گرفتند؟ پرسیدم: چه هدفی داشتند؟ گفت: «خواستند پس از آنکه خلافت را گرفتند انعطاف و نرمشی نشان ندهند و آن حضرت از آنان انعطاف نبیند و بدین‌سان زخمی بر زخم‌های دیگر نهادند و نیز از قول یکی از متکلمین امامیه به نام علی بن نقی در بلده نیل آورده که هدف آن دو در تصرّف غاصبانه فدک و خارج ساختن آن از دست فاطمهٔ) جز این نبود که علی (ع) با محصول و درآمد آن قدرت پیدا کند و با ابوبکر در خلافت منازعه نماید و از فاطمه و علی و سایر بنی‌هاشم و فرزندان عبدالمطلب را در خمس منع کردند».

وی گفت: امروزه نیز به طرز عجیبی مشاهده می‌کنیم که دشمن چطور روی نقاط اقتصادی دست گذاشته است و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با رویکرد هوشمندانه در سخنانی ارزشمند به همین نکته تأکید کرده‌اند که «جنگ واقعی جنگ اقتصادی است».

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در سالگرد رحلت این بزرگ بانوی جهان اسلام، لازم و ضروری است که مسلمانان شیوه ایشان را الگوی خود قرار داده و با برنامه‌ریزی دقیق، هرکسی به‌اندازه خود در این نبرد اقتصادی مهم شرکت کند و طبق وعده حق خداوندمتعال پیروزی از آن مؤمنین است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha