چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کوهنوردی رهبر انقلاب

حوزه/ جوانان نيازهاي خاصّي دارند و اگر به آنها توجه نشود باعث انحراف و دل‌زدگي آنان مي‌ گردد؛ به عنوان مثال جوان نيازمند محبّت و احترام است، جوان نيازمند همسر مي ‌باشد، جوان نيازمند ...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، تربیت اسلامی از توصیه های بزرگان دین برای مسلمانان است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* ارشاد و برخورد با نسل جوان

راه ‌هاي زيادي براي هدايت و رستگاري جوانان وجود دارد كه به چند نمونه اشاره مي‌ شود.

1. تقويت بينش ديني و مذهبي

اگر ما جوانان را با معارف اسلامي آشنا كنيم و باورهاي ديني را تقويت كنيم و به آنها بفهمانيم كه تنها راه سعادت و كمال انسان در عمل كردن به دستورات الهي و احكام خداوند است و در انجام اين وظيفه هم با دقت و صبر و اخلاق و ادب با آنان برخورد كنيم، در تقويت ايمان آنان و اعتقادات آنان مؤثر خواهيم بود.

2. احياي عزّت نفس

از جملة راه ‌هاي مبارزه با تهاجم دشمن و هدايت جوانان، احياي روحية عزّت نفس اقشار جامعه مخصوصاً جوانان است و اين‌كه روحية خود كم ‌بيني را از بين برده و جلو تقليد كوركورانه از فرهنگ غرب را نابود كنيم؛ زيرا كسي كه در جامعه عزيز باشد و احترام داشته باشد و در نگاه ديگران از مقام ويژه ‌اي برخوردار باشد سعي مي‌ كند خود را از نظر اخلاقي و ايمان تقويت كند.

3. اصلاح ساختار مراكز آموزشي و پرورشي

از آن‌جايي كه جوانان الگوپذير هستند و سخت تحت تأثير محيط زندگي و محيط آموزشي و غيره قرار مي‌ گيرند با اصلاح فضاي آموزشي و مربيان و دبيران و ايجاد زمينه‌هاي تربيت ديني مثل نماز جماعت‌ ها، جلسات معنوي، سخنراني‌ هاي جذاب و با شور و نشاط، مي‌ توان آنان را بسوي دينداري رهنمون شد.

4. توجه به نيازهاي جوانان

جوانان نيازهاي خاصّي دارند و اگر به آنها توجه نشود باعث انحراف و دل‌زدگي آنان مي‌ گردد؛ به عنوان مثال جوان نيازمند محبّت و احترام است، جوان نيازمند همسر مي ‌باشد، جوان نيازمند كار و شغل مي ‌باشد و اگر جامعه و محيط خانواده نيازهاي منطقي و شرعي و انساني آنان را برآورده كند جلو انحرافات آنان را گرفته و زمينة بي ‌ايماني از بين مي ‌رود و از طرفي جوان به جامعه و خانواده اعتماد كرده و گفته ‌هاي آنان را دربارة مسائل ديني و اعتقادي قبول مي‌كند.

5. ارائه الگوهاي جذّاب و قابل اعتماد

جوان زيباپسند و دنبال الگوهاي جذاب است و لذا سعي كنيم جوانان موّفق و متديّن و مورد احترام را به عنوان الگو معرفي كنيم و از آنان تمجيد نمائيم.

6. پرهيز از مقايسه جوان با ديگران

در قرآن كريم از سورة نوح، آية 14 آمده است كه خداوند انسان را طورطور و متفاوت آفريده و هر انساني خصوصيات ويژه ‌اي دارد. اين موضوع در روان‌شناسي تحت عنوان «اصل تفاوت‌هاي فردي» مطرح مي ‌شود. تفاوت ‌هاي موجود در انسان بيانگر اين نكته است كه پدر و مادر بايد با فرزندان خود مطابق روحيه، علايق و ويژگي ‌هاي او رفتار كنند و هرگز تونايي ‌ها و ناتواني ‌هاي جواني را با جوان ديگر مقايسه نكنند. كه اين كار آثار زيانباري دارد و باعث شكستن غرور و عزّت جوان و نوجوان مي ‌گردد و او را نسبت به والدين بي ‌اعتماد مي‌كند و حرف آنان را نمي ‌پذيرد و لذا سعي شود با توجه به روحيّات و توانايي آن جوان از او تكليف خواسته شود و سعي شود با او با مدارا رفتار كند.

7. رعايت و توجه به نيازهاي عاطفي آنان

نوجوان و جوان نياز به آرامش دارد. نوجوان نياز دارد كه پدر و مادري با عواطف پايدار داشته باشد. هر قدر روابط پدر و مادر با نوجوان از ثبات و استحكام برخوردار باشد، نوجوان احساس آرامش بيشتري مي ‌كند و داراي شخصيتي سالم و استوار مي ‌گردد و به والدين خود اعتماد مي ‌كند و رفتارهاي مذهبي و ديني آنان را تقليد مي‌ كند و قبول دارد و اگر پدر و مادري دمدمي مزاج و متزلزل باشند، جوانان بر آنان اعتماد نكرده و سراغ پناهگاه ديگري مي ‌روند و چه بسا گرفتار افراد ناشايست و آلوده شوند.

منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

نویسنده : علي پناهي

- منابع مورد استفاده و منابع مناسب براي مطالعة بيشتر عبارتند از:

1. آصفه آصفي، شناخت الگوهاي رفتاري نوجوانان، انتشارات انجمن و اولياء و مربيان ايران، تهران

2. احمد به‌پژوه، اصول برقراري رابطة انساني با كودك و نوجوان، نشر رويش، تهران، 1373

3. محمد خداياري، مسائل نوجوانان و جوانان، انتشارات انجمن اولياء و مربيان، تهران، 1371

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha