پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم

حوزه/ اگر شروطِ نه گانه رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۴ به طور جدی دنبال و تضمین لازم گرفته می شد، به وضع خسارت بارِکنونی برجام نمی رسیدیم و اکنون نیز یقین داریم چنان چه شروطِ هفت گانه رهبر فرزانه انقلاب در باره برجامِ با اروپا جدی گرفته نشود، باید منتظر عهد شکنی های جدید، این بار از سوی اروپاییان باشیم.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن بیانیه مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با عنوان«برجام اروپایی!»به این شرح است:

  باسمه تعالی                                                                                   

برجامِ اروپایی !

 مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيْكُم مِّنْ خَيْرٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَاللّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ؛ کافران اهل کتاب و نیز مشرکان دوست نمی دارند که از جانب پروردگار به شما خیری برسد و حال آن که خدا بخشایش خود را به  هر کس بخواهد اختصاص می دهد و خداوند صاحب فضلی بزرگ است(بقره:105).

    این روزها و با خروج آمریکای عهدشکن از برجام، در حالِ گذراندن مرحله¬ای دیگر از مراحل مهم و سرنوشت ساز تاریخ انقلاب اسلامی هستیم. همان گونه که مقام معظّم رهبری(مدظلّه العالی) پیش از این در طول مذاکرات برجامی بارها تذکر داده بودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و لیکن با این عهدشکنی صریح و رسوا، برای تمامی ملت شریف ایران و مسئولان و اهالی سیاست و سیاستمداران جهان به وضوح ثابت گردید که امریکا قابل اعتماد نیست. این تجربه و تجربه های مهم پیشین، بیش از هر چیزی، حاوی این درس مهم است که امید به حلّ مسائل کشور از راه مذاکره و تعامل با قدرت های استکباری سرابی بیش نیست و از این طریق هیچ مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد شد. این تجربه نشان داد که گره زدن حلِّ مسائل کشور به برجام و توافق با دشمنان دیرینه و قسم خوردهِ نظامِ اسلامی، خطایی راهبردی است و ادامه چنین مسیری جز پذیرش آسیب ها و خسارت های بزرگ تر و بیشتر و بعضاً جبران ناپذیر، چیزی عاید کشور و ملت نخواهد شد.

 حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(دامت برکاته) در دیدار رمضانی امسالِ سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، لازمه انجام وظایف و اتخاذ تصمیمِ صحیح درباره قضیه برجام را بهره‌مندی از تجربه‌های شش گانه پیش رو دانسته اند: 1.ناممکن بودنِ تعاملِ دولت جمهوری اسلامی با آمریکا؛ 2.دشمنی عمیق آمریکا با ایران؛ 3.گستاخ‌تر شدن آمریکا درصورت انعطاف در برابر او؛ 4.تحققِ عقب نشینی آمریکا درصورت ایستادگی و مقاومت در برابر او؛ 5.همراهی اروپا با آمریکا در مسائل مهم؛ 6.خطابودن گره زدن حل مسائل کشور به برجام و مسائل خارجی.

در این راستا یادآوری چند نکته ضروری می نماید:

1.همه می دانند که ما برای رفع تحریم ها، مذاکره کرد ه ایم اما آمریکا با خُلف وعده ، بر خلاف موازین بین المللی عمل کرد و اعتبار نداشته خود را بر باد داد و بیش از پیش منفور وجدان های بیدار جهانیان گردید .

2.اگر شروطِ نه گانه رهبرمعظم انقلاب در سال 94 به طور جدی دنبال و تضمین لازم گرفته می شد، به وضع خسارت بارِکنونی برجام نمی رسیدیم و اکنون نیز یقین داریم چنان چه شروطِ هفت گانه رهبر فرزانه انقلاب در باره برجامِ با اروپا جدی گرفته نشود، باید منتظر عهد شکنی های جدید، این بار از سوی اروپاییان باشیم.

3.به نظر می رسد سناریویی هماهنگ برای ایران اسلامی تدوین کرده اند که باید به هوش بود. تن دادن به این رویکرد، افزون بر این که ما را در برجامِ آمریکایی نگه می دارد، مجبورمان می کند تا در برجام  دیگری موسوم به برجام اروپایی وارد شوییم.

4.ما اصرار داریم که شعار هیهات منا الذلّهِ مردم پاسداری شود و از موضع انفعال با دشمنان دین مذاکره نگردد زیرا بر این باور هستیم اگر به غنی سازی بیست درصد یا بیشتر هم بازگردیم، همین کشورها به موضع گذشته که التماس برای مذاکره کردن بود، باز خواهند گشت.

5. ما در مقام مذمّتِ دولتمردان در پیگیری برجام نیستیم، اما حداقل انتظار ما پرهیز از مذاکرات فرسایشی است لذا تاکید می کنیم در صورت تعلّلِ طرف های اروپایی و اتلاف وقت از سوی آنان، دولت جمهوری اسلامی ایران، باید حق ملت و نظام را با آغاز فعالیت های هسته ای تامین کند.

6.هشدار می دهیم، توانِ موشکی و قدرتِ بازدارندگی کشور و ظرفیتِ حضور منطقه ای که موجبِ هراسِ دشمنان شده است غیر قابل مذاکره بوده و مسئولان باید در تقویت آنها اهتمام ویژه به عمل آورند.

7.یادآور می شویم، همان گونه که رهبر حکیم و دوراندیش ما بارها فرمودند: به لبخند دشمن اعتماد نکنید زیرا اعتماد به دشمنی که در صدد نابودی نظام است و بارها به این تصمیم جنایتکارانه اعتراف نموده، از عقل و خرد به دور می باشد.

8.انتظار می رود تمامیِ مسئولان و کارگزاران عالی نظام، مهم ترین مسأله امروز کشور را حوزه اقتصاد تلقی کرده و با تکیه بر ظرفیت های عظیمِ داخلی و اهتمامِ ویژه نسبت به اقتصادِ مقاومتی، تمام تلاش خود را بر حل مشکلات اقتصادی کشور و حمایت از کالای ایرانی بکار بندند.

 در پایان، اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، مصّرانه از دولت محترم و مسئولان ذی ربط می خواهند با فصل الخطاب دانستن رهنمودهای ولی امر مسلمین، تضمین های شش گانه مورد تاکیدِ معظم له را به شرح ذیل پیگیری و محقق نمایند:1. اروپا سکوت خود در برابر نقضِ برجام توسط آمریکا را جبران کند؛ 2.قطعنامه‌ای علیه آمریکا در شورای امنیت مطرح وآمریکا به عنوان ناقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ محکوم گردد؛ 3.بحث موشکی و حضور جمهوری اسلامی در منطقه به هیچ وجه مطرح نگردد؛ 4.اروپا با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی مقابله کند؛ 5.نفت ایران به قدری که جمهوری اسلامی می خواهد به فروش برسد؛ 6. بانک های اروپایی انتقال وجوه مربوط به تجارت با جمهوری اسلامی را برعهده گیرند.

مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم

3/3/1397

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رجبی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 0
    ممنون عالی بود