پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افطار در بین الحرمین

بانوی فرهیخته عراقی با اشاره به مهترین آداب و رسوم ملت مسلمان و شریف عراق در ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان ماهی مقدس ومهم در عراق است ومردم این کشور حرمت این ماه را نگه می‌دارند. همچنین بعد از سقوط صدام مردم عراق برنامه های عبادی خود را در مساجد و حسینیه ها با آزادی بیشتری انجام می دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ، هر ساله مسلمانان از کشورهای مختلف با آداب و رسوم مختلفی به استقبال ماه مبارک رمضان می روند ،ملت مسلمان و شریف عراق بعد از سقوط  صدام آداب و رسوم رمضانی خود را با طیب خاطر در کشور خود اجرا می کنند. در همین راستا با زهرا المنصوری دانشجو و فعال فرهنگی از کشور عراق در خصوص حال و هوای رمضانی جامعه عراقی در این ایام به گفت و گو پرداختیم.

زهرا المنصوری در گفت و گو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماهی مقدس ومهم در عراق است و مردم این کشور حرمت این ماه را نگه می دارند، گفت: عراقی ها قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به بزرگترین بازارهای شهرشان می روند و لوازم مورد نیاز این ماه را خریداری می کنند.

مهمان نوازی عراقی ها در ماه مبارک رمضان

وی ادامه داد: از شب اول این ماه تا آخرین شب؛ نزدیک زمان سحر افرادی در شهر می گردند و با کوبیدن طبل روزه گیران را برای خوردن سحری بیدار می کنند.عراقی ها در این ماه پربرکت در خانه هایشان را باز می‌گذارند واز افطار تا سحر دید وبازدید دارند و به خانه های یکدیگر سر می زنند.

مهمترین غذاهای عراقی در ماه مبارک رمضان

 

بانوی عراقی گفت: هم چنین از غذاهایی که برای افطار آماده کردند با خود به مساجد می برند تا افطارشان را با هم وطنانشان شریک شوند.از مهم ترین خوراکی های عراقی ها در این ماه می توان از تمریه، سوپ عدس قرمز، محلبی، آبگوشت، کبه، بورگ، وحلیم نام برد که طرفداران زیادی در این ماه دارد.

آزادی مردم عراق برای برگزاری مراسم دینی در مساجد بعد از سقوط صدام

وی با بیان اینکه مردم عراق بعد از سقوط صدام دیکتاتور برنامه های عبادی خود را در مراکز دینی با آزادی بیشتری انجام می دهند افزود: بعد از سقوط صدام مساجد وحسینیه های عراق در این ماه شاهد برگزاری برنامه های زیادی هستند، علاوه بر برپایی نماز؛ جلسات قرآن وسخنرانی و سایر برنامه های دینی و فرهنگی برپا می شود.

 

 

بانوی عراقی ادامه داد: کودکان عراقی هم در این ماه حال وهوای دیگری دارند و در درب های منازلشان بازی های مختلفی از جمله ماجینه؛ محیبس وصینیه انجام می دهند وصدای خنده هایشان در کوچه وبازار می پیچد.

وی افزود: در این ماه زنان عراقی سعی می کنند نان خانه هایشان را خودشان بپزند وقبل از افطار نان های متنوعی از جمله نان گوشت؛ نان کنجدی و.....پخت می کنند.

زهرا المنصوری در خصوص تعطیلات عید سعید فطر در عراق گفت: تعطیلات عید فطر در این کشور سه روز است و مردم در این سه روز سعی می کنند تا به شهرهای زیارتی از جمله نجف وکربلا وسامرا وکاظمین بروند.همچنین افرادی که در این ماه با کوبیدن طبل مردم را برای سحر بیدار می کردند در شب عید فطر با کوبیدن طبل به در خانه ها می روند وشکلات وشیرینی می گیرند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha