شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قدر داشته هایمان را بدانیم

حوزه/ شخصيت انسانى و عزت نفس خود را حفظ كن، و از آنچه دارى خشنود باش، تا از رنج خواهش و تمنا و ذلت در خواست و تقاضا از ديگران، آسوده باشى.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که تقدیم می شود.

* آنچه دارى قدر بدان

و حفظ ما فى يديك أحب الى من طلب ما فى يدى غيرك‏

* ترجمه

نگهدارى از آنچه خود، در دست دارى، در نظر من، از خواستن و جستجوى آنچه در دست ديگرى است، بهتر و دوست داشتنى ‏تر است.

* شرح

كسانى هستند كه هيچ گاه به آنچه دارند، راضى و قانع نمى ‏شوند، دائما در فكر بدست آوردن مال و ثروت بيشتر هستند، و تمامى نيروى آنها، به جاى آنكه صرف كسب مال مي شود. این گونه افراد، تازه هر چقدر هم كه بيشتر بدست آورند، باز چشم و دلشان سير نمى ‏شود و نگاهشان به مال ديگران است و گاهى، كار را به جايى مى ‏رسانند كه شخصيت و عزت نفس خود را زير پا مى ‏گذارند، تا براى مدتى كوتاه از آنچه ديگران دارند، استفاده كنند.

شايد شما هم ديده ‏ايد كه: بعضى افراد، وقتى مي خواهند به مهمانى بروند، با آن كه خودشان لباس تميز و قابل استفاده دارند، چون پارچه و دوخت آن ساده و معمولى است، به سراغ همسايه مي روند و لباس گرانقيمت او را مي گيرند، تا در مهمانى، بيشتر خودنمايى كنند.

يا وقتى مهمان در خانه دارند، كاسه و بشقاب معمولى و ارزان قيمت خود را كنار مى‏ گذارند و در عوض، ظروف چينى و بلور گران قيمت همسايه را قرض مى ‏گيرند و جلوى مهمان مى ‏آورند.

اين دسته از افراد، براى شخصيت انسانى و عزت نفس خود ارزش قائل نيستند و كارى هم كه مي كنند، بر خلاف دستورات اسلام است.

امام(عليه‏السلام) نيز، در همين مورد توضيح داده و اين چند نكته را در يك جمله كوتاه، بيان فرموده است:

1- قناعت: به آنچه دارى اكتفا كن و چشم طمع به مال ديگران نداشته باش.

2- عزت نفس: شخصيت انسانى و عزت نفس خود را حفظ كن، و از آنچه دارى خشنود باش، تا از رنج خواهش و تمنا و ذلت در خواست و تقاضا از ديگران، آسوده باشى.

3- حفظ آبرو: با دورى كردن از زياده‏ طلبى و چشم حسرت دوختن به مال ديگران، آبروى خود را به باد مده.

4- شكر نعمت: نسبت به آنچه خداوند به تو داده است، كفران نعمت مكن، بلكه شكر نعمت خداوندى را - به هر اندازه كه باشد - بجاى آور، تا به آنچه دارى راضى باشى و در حفظ نگهدارى آن بكوشى. نه آن كه مال خود را، بخاطر ناچيز و كم  قيمت بودن، خوب حفظ نكنى و آن را از بين ببرى، و بعد محتاج ديگران بشوى.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گنگ IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    خوب بود