چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه «خواندن» و «نوشتن» زیربنای تمام تمدن اسلامی است، گفتند: ملتی که دارای علم و دانش است، در مسیر ترقی خواهد بود اما ملتی که از خواندن و نوشتن علوم عقب بماند، همیشه دنباله رو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه در شب های گذشته موضوع سخن ما انسان در قرآن بود، اظهار کردند: موضوع سخن ما در ده شب آینده، اهلبیت(ع) در قرآن است تا متوجه شویم، اهلبیت(ع) و پیامبراکرم(ص) در قرآن چگونه معرفی شده اند.

ایشان تصریح کردند: البته جایگاه رسول خدا تا چه رسد به فرزندان عزیزش، اقیانوس بی کرانه ای است که ما نمی توانیم به ساحل این دریا برسیم اما به مقدار امکان از حالات پیامبر در قرآن و زحماتی که خدا نسبت به پیامبراکرم(ص) مبذول داشته است، سخن می گوییم.  

معظم له با اشاره به آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»، گفتند: در نخستین آیه ای که بر پیامبراکرم(ص) نازل شد، می فرماید: «بخوان به نام پروردگارت که تو را آفریده است».

این مرجع تقلید افزودند: همیشه سخنرانی نخست رؤسای جمهور و نخست وزیران بسیار مهم است؛ معمولاً آنان در سخنرانی نخست، آنچه را که باید در چهارسال انجام دهند، در آن می گنجانند و رئوس مطالب را می آورند و همیشه مسائل مهم در همان خطابه نخست است.

*ملتی که از دانش عقب بمانند، دنباله رو خواهند شد

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به نخستین سخن خداوند در قرآن و امر به خواندن، گفتند: این مسئله نشان می دهد اسلام، دین خواندن و نوشتن است؛ در این مذهب، خواندن و نوشتن زیربنای تمام تمدن اسلامی است. ملتی که دارای علم و دانش است، در مسیر ترقی خواهد بود اما ملتی که از خواندن و نوشتن علوم عقب بماند، همیشه دنباله رو خواهد بود.

ایشان افزودند: همچنین آیه مذکور حاکی از آن است که قبلاً پیامبراکرم(ص)، خواندن و نوشتن را نمی دانست اما این امر برای رسول خدا عیب نیست، بلکه برای ایشان، کمال است.

معظم له تصریح کردند: ما از طریق خواندن و نوشتن به حقایق پی می بریم؛ یعنی وسیله ما برای دانش، خواندن و نوشتن است اما رسول خدا این وسیله در اختیارش نبود آن هم برای مصلحت؛ اما از طریق دیگر با عالم بالا و پایین آشنا بود و این گونه نبود که حقایق برای ایشان روشن نباشد.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: همان گونه که آدم ابوالبشر در روز اول با اسماء آشنا بود و خداوند همه حقایق اشیا را به آدم آموخت، پیامبراکرم(ص) نیز همه این حقایق را آگاه بود اما نه از طریق خواندن و نوشتن.

ایشان با بیان اینکه از دو مسیر می توان به حقایق رسید، گفتند: یک مسیر از طریق الهام است و دیگری تعلیم در مدرسه از طریق نوشتن و خواندن است.

معظم له افزودند: پیامبر اکرم(ص) تا پیش از بعثت، مانند آدم ابوالشر از طریق الهام به حقایق آگاه بودند.

ایشان با اشاره به امر خواندن در آیه نخست سوره علق، گفتند: در این آیه، مسیر دوم را هم نشان می دهد. پیامبر(ص) قبلاً از روی مصلحت، خواندن نمی دانست اما در اینجا مصلحت ایجاب می کند «آنچه را که پروردگارش بر او نازل کرده، بخواند».

معظم له با تأکید بر اینکه خواندن و نوشتن برای دین اسلام بسیار اهمیت دارد، تصریح کردند: براساس حدیثی از رسول اکرم(ص)، یکی از صداهایی که حجاب ها را پاره می کند و به پیشگاه با عظمت خدا می رسد، صدای قلم علما و اندیشمندان است.

*دیگران می خواهند آگاه نباشیم تا استقلال ما را بگیرند

این مرجع تقلید بر لزوم یادگیری و گسترش علم و دانش تأکید کردند و افزودند: امت اسلامی باید امت عالم و آگاه باشد. همیشه دیگران مایل هستند ما آگاه نباشیم و علم و دانش را از آنان بگیریم تا استقلال ما را بگیرند و پیرو آنان باشیم. ما خودمان باید عالم باشیم و در راه علم تلاش کنیم و همانند دیگران، کشف حقایق را برعهده بگیریم.   

*چرا پیامبر(ص) به خواندن و نوشتن آگاه نبود؟

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیامبر(ص) بر اساس مصلحتی به خواندن و نوشتن آگاه نبود، تصریح کردند: اگر رسول خدا به خواندن و نوشتن آگاه بود، امت های بعدی و مشرکان، ایشان را متهم می کردند که این قرآن را از طریق خواندن و نوشتن بدست آوردی؛ قرآن می فرماید ما این نعمت را از تو گرفتیم که مبادا تو را متهم کنند.

*لزوم تکریم مقام معلم

ایشان همچنین بر لزوم تکریم از مقام معلم در کشور تأکید کردند و افزودند: تکریم معلم را از پیامبر بیاموزیم؛ ایشان وقتی وارد مسجدی شدند و مشاهده کردند که گروهی مشغول عبادت و گروهی هم مشغول تعلیم و تربیت هستند، به گروه نخست، سلام و احترام کردند اما بعد نزد گروه دوم رفتند و گفتند: من معلم هستم و در کنار معلم می نشینم.

معظم له افزودند: بنابراین، یکی از ویژگی های رسول خدا «امی بودن» تا بعثت است اما بعد از بعثت، این حجاب برداشته شد و ایشان می توانست بخواند و بنویسد.

*لکه بی سوادی از دامن کشور پاک شود

این مرجع تقلید با اشاره اینکه نهضت علمی مبارزه با بی سوادی، سال هاست در کشور شکل گرفته است، تصریح کردند: البته هنوز لکه بی سوادی از دامن این کشور پاک نشده است.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: نخستین امری که به رسول خدا وارد می شود، خواندن است و ما نیز باید همین را در جمعیت خود پیاده کنیم.

ایشان تصریح کردند: امت عالم می تواند قله های علم را کشف کند و در مقابل دشمن بایستند اما انسان های جاهل و نادان همیشه پیرو و توسری‌خور هستند.

معظم له با اشاره به اینکه کسانی که دارای علم و دانش هستند در پیشگاه خداوند، مراتب و درجه هایی دارند، افزودند: البته فقط علم نیست بلکه در کنارش تزکیه هم هست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن، پیامبر(ص) را مأمور تعلیم و تزکیه کرده است، ابراز کردند: البته تزکیه را پیش از تعلیم قرار داده و این یعنی اول باید زمینه را تمیز کند و اخلاق جامعه پاک بشود، سپس دانش بیاید.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان با اشاره به آیات قرآن کریم، خاطرنشان کردند: جامعه ای مترقی است که دارای دو بال ایمان و علم باشد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha