پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: حقوق پدر و مادر در حیات و ممات آنان باید محفوظ باشد تا مایه برکت عمر انسان و نجات دنیا و آخرت شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، در ادامه بحث حقوق متقابل والدین و فرزندان به حقوق والدین اشاره کردند و گفتند: جوانان عزیز، اگر می خواهید در زندگی خوشبخت باشید، درهای سعادت به روی شما باز شود، دارای طول عمر باشید و در هر کاری وارد می شوید موفق باشید، سعی کنید پدر و مادر را از خودتان راضی کنید.

معظم له تصریح کردند: رضایت پدر و مادر، تأثیر ویژه ای در طول عمر، موفقیت، پیروزی و پیشرفت در همه زمینه ها دارد.

ایشان افزودند: بعضی ها از گوشه و کنار زیاد ضربه می خورند و هر کجا می روند با درهای بسته مواجه می شوند؛ یک دعای والدین در حق فرزند، ممکن است گره های زیادی را بگشاید و درهای بسته را باز کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: تصور بعضی از احترام به والدین این است که آنان را نباید اذیت و آزار کرد، اما به روایات اسلامی که توجه می کنیم، متوجه جزئیات ویژه ای در این زمینه می شویم.

ایشان افزودند: شخصی خدمت نبی مکرم اسلام آمد و عرض کرد: یا رسول الله، پدرم خانه ای به من بخشیده اما حالا می خواهد از من بازپس بگیرد؛ پیامبر(ص) فرمود: پدر شما کار بسیار بدی کرده، وقتی خانه را بخشیده و تحویل داده، حق نداشته بازپس بگیرد ولی شما مراقب باش مبادا فریادی سر او بزنی؛ اگر او فریاد زد، شما آهسته صحبت کن و صدای خود را بالاتر از او نبر؛ پدرت در حق تو ظلم کرده اما وظیفه تو این نیست که داد و فریاد کنی تا از این طریق اهانتی به او شود.

معظم له همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کردند و افزودند: در این حدیث بر لزوم «بالا نرفتن صدا به روی والدین»، «نگاه خیره و غضب آلود نکردن»، «دست به روی والدین بلند نکردن» و «جلوتر از والدین راه نرفتن» تأکید شده است که نشان می دهد اسلام چه احترامی برای جایگاه پدر و مادر قائل شده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم آیه ۲۳ سوره اسراء «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا»، ابراز کردند: بر اساس این آیه، خداوند بلافاصله بعد از دستور پرستش الهی، حق پدر و مادر را بیان کرده؛ یعنی حق والدین همسنگ حق خداست.

حضرت آیت الله مکارم تصریح کردند: سن والدین که افزایش پیدا می کند، ناتوان می شوند و مشکلاتی پیدا می کنند که به فرزندان منتقل می شود.

ایشان با بیان اینکه فرزندان در مقابل مشکلات والدین دو گونه هستند، افزودند: بعضی ها حوصله ندارند و والدین را روانه خانه سالمندان می کنند و می گویند بودجه را می دهیم و به آنان کاری نداریم اما بعضی ها تا جایی که می توانند مشکلات پدر و مادر را رفع می کنند.

معظم له افزودند: افراد تا زمانی که می توانند، نباید پدر و مادر را از خانه بیرون کرده و به خانه سالمندان بفرستند، چراکه قرآن مجید می گوید در موقعی که پدران و مادران به سن بزررگسالی رسیدند و مشکلاتی دارند، کمترین کلمه ای که والدین را ناراحت می کند، نباید بگویید.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کلمه «اُف» در لغت عرب به معنای کمترین اظهار ناراحتی است، تصریح کردند: قرآن تأکید می کند با سخن خوب و پُر از محبت با پدر ومادر سخن بگویید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بیان روایتی از امام باقر(ع) درباره لزوم توجه به والدین حتی بعد از وفات آنان پرداختند و گفتند: امام(ع) می فرماید: « گاهی فرد در زمان حيات پدر و مادر خود نسبت به آنان نيكوكار است، اما وقتى می‌ميرند، نه بدهى آنان را می‌‏پردازد و نه برای آنان طلب آمرزش می‌كند، در اين صورت خداوند او را عاق و نافرمان قلمداد می‌كند؛ گاهی هم فرد در زمان حيات پدر و مادرِ خود، ناخلف و نافرمان است و به آنان نيكى نمی‌كند، اما وقتى والدین از دنیا رفتند، بدهى‌‏هاى آنان را می‌پردازد و براى ايشان آمرزش می‌طلبد. لذا خداوند، او را نيكوكار می‌نويسد».

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: حقوق پدر و مادر در حیات و ممات آنان باید محفوظ باشد تا مایه برکت عمر انسان و نجات دنیا و آخرت شود.

انتهای پیام/313/33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha