پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام یوسف زاده کارشناس عرصه هنر

حوزه/ پژوهشگر حوزوی رسانه و سینمای دینی، احیای فرم رسانه ای منبر را لازمه جذب هر چه بیشتر مخاطبان انبوه تلویزیونی نسبت به برنامه های معارفی سیما دانست.

حجت الاسلام غلامرضا یوسف زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که ضعف خلاقیت و نوآوری در تولید و پخش برنامه های معارفی به خصوص برنامه های مناسبتی ماه مبارک رمضان باعث کاهش مخاطب می شود، اظهار داشت: با توجه به این که اساساً منبر ، رسانه حوزه و حوزویان به شمار می رود ما می توانیم با احیای فرم رسانه ای منبر و خلاقیت داشتن در این عرصه ، مخاطبان بسیاری را جذب برنامه های معارفی سیما به ویژه در ماه رمضان کنیم.

وی همچنین افزود: در گذشته بزرگانی چون مرحوم فلسفی و مرحوم کافی، به عنوان یک منبری حرفه ای و صاحب سبک ، بسیاری از مردم و نسل جوان را جذب خود می کردند و رمز موفقیت این اساتید جدای از نفس حق و اخلاصی که در کار داشتند به این خاطر بود که منبرشان از آغاز تا پایان دارای محتوا و فرم جذابی برای مستمعین بود.

حجت الاسلام یوسف زاده اضافه کرد: به عنوان مثال بر روی منبر یک مساله ای را مطرح می کرده و بعد ضرورت و ابعاد مساله را تشریح نموده و در نهایت به حل مساله می پرداختند یا این که مباحث را در قالب داستان و قصه بر اساس آموزه های ناب دینی مطرح می نمودند و لذا کسانی که پای منبر این بزرگان نشسته بودند، منبر را دنبال می کردند تا آن داستان را متوجه بشوند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: از این حیث و به خصوص با توجه به آن تجارب ارزشمند و البته اقتضائات و شرایط امروز جامعه ما نیاز داریم که تحولی در ساختار منبر تلویزیونی داشته باشیم.

وی گفت: توجه به این نکته از از این حیث ضروری است که بدانیم با توجه به فرمی که تلویزیون نیاز دارد یعنی مخاطب دیگر کمتر حوصله 45 دقیقه منبر را دارد بلکه 15 دقیقه آن هم با نگاه به جذابیت های تصویری برایش لازم است ، ما می توانیم به جذب مخاطبان انبوه پردازیم.

حجت الاسلام یوسف زاده تاکید کرد: به هر حال این شکل فعلی مجری - کارشناسی باید در آن یک تحولی به سمت احیای فرم رسانه ای منبر صورت گیرد به خصوص این که به لطف الهی ما هم کارشناسان و هم منبری های خوبی داریم.

وی افزود: آنچه در حال حاضر به عنوان منبر و جلسه سخنرانی در شبکه های سیما پخش می شود ، در واقع گزارش منبر است به این معنا که فلان جلسه یک عالم یا منبری معروف با یک یا چند دوربین ضبط شده و بدون خلاقیتی به روی آنتن می رود و لذا چون فرم تکراری شده شاید آن جذابیت را دیگر دست کم در برخی موارد نداشته باشد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha