شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله بهجت

حوزه/ تعجب است از بعضی از فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر، میسور آنها است، [با این حال] تعقیب می نمایند از نعمت پایین تر و صعب و مشکل؛ «أ تستبدلون الذی هو أدنی بالذی هو خیر/ آیا آنچه پست تر است را با آنچه بهتر است جایگزین می کنید».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هفته نامه «افق حوزه» در ویژه نامه ای به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمدتقی بهجت به انتشار سیره اخلاقی، علمی، عملی و سلوکی این سالک الی الله پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور شما علاقمندان می گردد.

آنچه پیشرو دارید منتخبی از توصیه و پاسخ های کتبی آیت الله العظمی بهجت به مشتاقان معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد که در ادامه می خوانیم.

* اجمالاً بفرمایید حضور قلب چگونه حاصل می شود؟

- بسمه تعالی، اگر مقصود حضور قلب [در نماز] است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصیل می شود و از آن جمله تبدیل فرادی به جماعت است و تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت به خودش فشار نیاورد و در اوقات حضور اختیاراً آن را از دست ندهد.

* اینجانب می خواهم به مقامات عالی برسم چه کنم؟

- بسمه تعالی، تعجب است از بعضی از فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر، میسور آنها است، [با این حال] تعقیب می نمایند از نعمت پایین تر و صعب و مشکل؛ «أ تستبدلون الذی هو أدنی بالذی هو خیر/ آیا آنچه پست تر است را با آنچه بهتر است جایگزین می کنید»؛ مثلاً «الصلوة معراج المؤمن؛ نماز معراج مؤمن است» و راه آن، میسور همه است، [لکن] منصرفند از این عروجِ در نماز با سهولتش، و تفحص می نمایند از مرتبه ای که به آن نمی رسند.

* لطفاً دستورات عملی بدهید تا عمل نمایم و به لطف الهی به درجات عالیه نائل شوم؟

- بسمه تعالی، عنه صلی الله علیه و آله و سلم: «ألا أخبرکم بدائکم و دوائکم، داؤُکم الذّنوب ودواؤُکم الإستغفار؛ آیا خبر ندهم شما را به دردها و دواهایتان: درد شما گناه و دوای شما استغفار است»، کلمه «أستغفرالله» را تا می توانید از روی اعتقاد کامل، صمیمانه، با التزام به لوازم حقیقیه معلومه اش، تکرار نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha