سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام کلباسی - حوزه اصفهان

عضو شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه طلاب با استعدادهای مختلف، خواهان نوگرایی هستند، گفت: باید به غیر از فراهم کردن تحصیل علوم دینی، زمینه های نوگرایی و ورود به عرصه های اجتماعی را برای طلاب فراهم کرد.

حجت الاسلام  احمد رضا کلباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با بیان این که تحول در حوزه علمیه به معنای از دست دادن داشته ها نیست، اظهار داشت: تحول به این معنای به روزرسانی علوم حوزه و انجام نیازسنجی جامعه است، به نظر بنده لازم نیست همه طلبه ها در متون عالی فقه و اصول مثل رسائل، کفایه مشارکت داشته اند بلکه گاهی نیاز است که طلاب تخصص دیگری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم که حوزه علمیه، نیازهای جامعه را بسنجند، افزود: جایگاه کتاب های شهید مطهری به عنوان یک دوره معارف اسلامی در حوزه علمیه در قالب مواد آموزشی خالی است.

عضو شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: فقه و اصول یکی از رشته های مهم حوزه علمیه است، اما لازم است عده ای از طلاب در رشته فلسفه، تبلیغ و ... به صورت تخصصی تحصیل کنند، امروز مساجد ما نیاز به امامان جماعتی دارند که بتوانند مدیر مسجد باشند و جوانان را جذب کنند، در حال حاضر خیلی از مساجد کشور امام جماعت ندارند.

وی گفت: در حال حاضر طلاب در کنار دروس اصلی خود، به رشته های تخصصی همچون تبلیغ می پردازند، لذا خوب است که حوزه علمیه در مسیر تحول، تخصص گرا شود یعنی دوره عمومی را همه طلاب پشت سر بگذارند و پس از آن به صورت تخصصی تحصویل کنند.

وی عنوان کرد: تحول به عنوان یک خواسته عمومی باید باشد و تصمیم گیران اصلی حوزه نیز خواهان تحول باشند؛ در حال حاضر بیشتر بدنه پایین حوزه علمیه، خواهان تحول هستند؛ به نظر من، بزرگان حوزه، کوتاهی می کنند و تحولی که مد نظر رهبری است را اجرا نمی کنند یا در فکر این هستند که بخشی از مطلبات رهبری اجرایی نیست و یا تفسیر دیگری بر سخنان رهبر انقلاب می گذارند.

عضو شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: ما نمی گوییم که مکاسب به صورت کامل خوانده شود، چراکه همه کتاب های درسی می تواند هم ترازی داشته باشد؛ از سوی دیگر باید قبول کنیم که شیخ اعظم، اجتهاد در کلمات فقها کرده و این اجتهاد را به بدنه حوزه یاد داده اند؛ این نباید از فضای حوزه منفک شود، اما متخصص خود را نیاز دارد.

وی اضافه کرد: آن کسانی که با شرح فارسی و تلخیص، مکاسب را می خوانند، این افراد، اجتهاد در کلمات فقها را لمس و حس نمی کنند؛ کتاب رسائل و مکاسب و غیره تخصصی است؛ من معتقد هستم دوره عمومی به مدت 5 تا 7 سال برای همه طلاب باشد پس از آن طلاب باید در رشته های تخصصی مورد علاقه خودشان وارد شوند؛ چه بسا رشته هایی که نیاز به خواندن رسائل و مکاسب نداشته باشد.

وی گفت: طلاب با استعدادهای مختلف خواهان نوگرایی هستند، باید برای طلاب غیر از درس، زمینه های این نوگرایی و فکرهای جدید و ورود به عرصه های اجتماعی را فراهم کرد؛ من معتقدم که طلبه ها نباید در سیستم فشار و یک کانال انحصاری فکر کنند و فقط درس بخوانند بلکه باید به او میدان داده شود، اگر نگذاریم شور و نشاط شان را بروز بدهند؛ این ضرر زدن به حوزه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha