سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ بخش حوزوی در هشتمین روز بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم(۲۳)

حوزه/ نشست«عزم ملی از منظر قرآن بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری» در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» نشست علمی «عزم ملی از منظر قرآن بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقد حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران برگزار شد.

حجت الاسلام محمدی بر اهمیت این موضوع اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر گفتمان سازی انقلاب اسلامی و عزم ملی تأکید کرده اند و یک سال را هم به این نام نامگذری نمودند.

وی تصریح کرد: عزم ملی از منظر دانشمندان غرب، پذیرش باورها و توانمندی های مردم برای رسیدن به هدف مشترک و ایستادگی در برابر دشمن است، به عبارت دیگر بسیج اراده ها برای رسیدن به هدف را عزم ملی می گویند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که عزم از واژه هایی است که در قرآن زیاد به کار رفته است، گفت: اگر کسی بخواهد تصمیم قطعی برای انجام کاری داشته باشد و یا اراده محکمی داشته باشد عزم می گوید و جمع بندی ما از معنی واژه عزم قصد قطعی برای انجام کار است که قبل از مرحله اراده باشد.

وی با بیان این که قرآن 9 مرتبه عزم را تکرار کرده است، اظهار داشت: هم در مورد پیامبران اولوالعزم این واژه به کار رفته و هم چنین در موارد دیگر؛ در مورد پیامبر(ص) قرآن می فرماید «فاذا عزمت فتوکل علی الله»  بنابراین دستور صریح خدا به پیامبر(ص) است که باید عزم داشته باشی.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به معنای واژه ملی اظهار داشت: «ملی» منسوب به ملت است و به چیزی می گویند که در ید ملت است؛ کلمه ملی با این مفهوم در قرآن نیامده است و واژه ملت در قرآن به معنای دین آمده است، ولی واژه های دیگری در قرآن با این مفهوم آمده است که از جمله آن هامی توان به واژه های قوم و امت اشاره کرد.

وی با بیان این که ما به این نتیجه رسیدیم که مقصود از عزم ملی اراده راسخ امت است، گفت: ما اگر بخواهیم اراده امت به یک سمت برود به سمت عزم ملی خواهیم رفت و از مجموع صحبت های مقام معظم رهبری چنین برداشت می شود که مراد از عزم ملی تصمیم آحاد مردم بر حل مشکلات و به پیش بردن امور است و این که هر کس در تخصص خودش باید تصمیم جدی بر انجام کار ها به بهترین نحو داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با اشاره به این آیه قرآن که می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» گفت: تنها راه برای اصلاح جامعه عزم ملی است و قران چهار دستور می دهد که باید اول اهل صبر باشیم و دوم باید در تقابل با دشمن هم صبر داشته باشیم و سوم دفاع از رهبری جامعه است و دستور چهارم هم تقوا است که همه این موارد به نحوی نیاز به عزم ملی دارد.

افزایش روحیه مقاومت اولین اثر عزم ملی از منظر قرآن است

وی با بیان این که جنگ نسل چهارم ما جنگ اراده ها است و کسی پیروز خواهد بود که عزم ملی داشته باشد، گفت: اولین نتیجه عزم ملی از منظر قرآن افزایش روحیه مقاومت است، زیرا در جنگ نسل چهارم هدف دشمن روحیه ها و باورهای مردم است و عزم ملی را می خواهند از بین ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نتیجه و اثر دوم عزم ملی را توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: از نگاه قرآن عزم ملی عامل توسعه و پیشرفت است و در داستان حضرت یوسف(ع) می خوانیم که یوسف(ع) به قومش گفت ما به سمت قحطی پیش می بریم و باید 7 سال با جهد و عزم راسخ زراعت کنیم؛ که نتیجه می گیریم زراعت بدوم عزم ملی مصر را از قحطی نجات نمی داد.

وی، نتیجه و اثر دیگرعزم ملی را یافتن روش های نوین مقابله با دشمن دانست و گفت: عزم ملی دشمن را از موضع فعال به موضع انفعال می کشاند و نمونه آن فتح مکه به وسیله مسلمانان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که عزم ملی آثار زیادی دارد، گفت: عزم ملی سبب نشاط روحی در جامعه می شود و می تواند جامعه را از حالت خمودگی و تنبلی نجات دهد.

قرآن کریم نگاه فرا ملی دارد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: قرآن کریم نگاه فرا ملی دارد بنابراین عنوان  «عزم ملی از منظر قرآن کریم» درست نیست بلکه باید عنوان مقاله «عزم ملی از منظر مقام معظم رهری با استناد به قران کریم» می بود.

وی افزود: عزم ملی به معنای اراده جمعی و تصمیم قاطع جمعی است و به معنای تصور روح برای جامعه است، لذا باید روشن شود که آیا به نظر مقام معظم رهبری جامعه دارای روح و اراده است. همانطور که علامه طباطبایی می فرماید یا این که جامعه روح ندارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha