پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: بخشی از تهاجمی که امروز نسبت به معارف اسلامی اعمال می شود به واسطه فلسفه های موجود در غرب است که باید برای مقابله به آن با اراده، جدیت، پشتکار و تصمیم قاطع مسیر را طی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین  علی اکبر نوایی در نشست توجیهی راه اندازی کانون نخبگانی علوم عقلی ویژه مستعدان برتر مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، در محل مدرسه علمیه عباسقلیخان شاملو، تصریح کرد: بخشی از تهاجمی که امروز نسبت به معارف اسلامی اعمال می شود به واسطه فلسفه های موجود در غرب است که باید برای مقابله با آن، با اراده، جدیت، پشتکار و تصمیم قاطع مسیر را طی کرد و نیز باید دانست که درک حقیقت دینی، با کمک به مبادی فلسفی و حکمی امکان پذیر و میسر است  از این رو شکل گیری کانون نخبگانی علوم عقلی جهت مستعدان برتر ضرورتی انکار ناپذیر است.

این مولف و پژوهشگر دینی با اشاره به بیان امیرمؤمنان (ع) درباره «ذکر»، گفت: ایشان می فرمایند «... و ما برح لله عزت آلاوه فی البرهه بعد البرهه و فی ازمان الفترات عباد ناجاهم فی فکرهم وکلمهم فی ذات عقولهم فاستصبحوا بنور یقظه فی الابصار و الاسماع و الافئده ... » یعنی برای خداوند که نعمت‌هایش گرامی باد در هر برهه ای از زمان و در فاصله های زمانی میان بعثت پیامبران همواره بندگانی بوده اند که خداوند با آنان در اندیشه هایشان نجوا کرد و در درون خردهایشان با آنان سخن گفته، و بدین سبب چشم ها و گوش ها و دل هایشان از نور بیداری تابناک گردیده است.

وی با بیان اینکه ابن ابی الحدید درباره این بیان معتقد است که بعید نیست، آن حضرت به حکمای باستان اشاره داشته اند، گفت: این امر نشان می دهد که حکمت و فلسفه، جنس الهی دارد و ممکن نیست که افلاطون، سقراط و دیگر فلاسفه غربی باستان و گذشته تر از اسلام، در آن سرزمین ها تحت تاثیر تعالیم انبیایی مانند ادریس و... نبوده باشند و اساسا امکان ندارد که عناوین بلندی در علوم حکمی همچون وحدت وجود، اصالت وجود و قواعدی نظیر الواحد لایصدر عنه الا الواحد، و عین الربط بودن جهان، بدون ارتباطات اشراقی، معنوی و ربانی حاصل گردد.

این مولف حوزوی به بهره بردن از فلسفه در کلام امیرمومنان (ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: این امر نشان می دهد که بدون درک معارف فلسفی، حکمی و علوم عقلی نمی توان راه خداشناسی را طی کرد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه حکمایی بوده اند که بنا به بیان برخی بزرگان نزدیک بوده از جمله انبیاء باشند، تاکید کرد: حکمت جنس معنوی و الهی دارد، بنابراین آن را با حکمتی که امروز غربی ها رنگ و لعاب مادی داده و از آسمان به زمین آورده اند مقایسه نکنید. دربرخي از روايات و متون ديني ما مضامين بلندي وجود دارد كه بسياري از حكماي بلند آوازه تاريخ بشري كه قدرشان ناشناخته مانده از سلسله انبيا(ع) بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی به تعریف حکمت پرداخت و گفت: به تعبیری حکمت این است که انسان، عالمی عقلی مشابه عالم عینی شود یعنی به کنه حقایق عالم دست یابد و با آن قرین گردد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: اسلام، دینی بر مبنای حکمت است و طبق بیان قرآن کار پیامبر (ص) حکمت آموزی است و با نظر به این امر، باید توجه داشت که دین، ساختار حکمی و ربانی دارد و می خواهد بشر را به درك کنه عالم ملکوت برساند.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه می بایست نسبت به مباحث حکمی توجه و اهتمام ورزد زیرا خداشناسی با علوم عقلی همراه و این رشته یک ضرورت و عامل رشد در حوزه علمیه است و نمی توان فلسفه را ترک کرد و از این گردونه خارج شد زیرا مسائل بنیادی دین مانند شناخت خدا، شناخت صفات الهی، نامحدودیت ذات، وحدت ذات و صفات و... همه مسائلی تعقلی هستند و ماهیت حکمی و فلسفی دارند؛ ضمن اینکه تمام آموزه های دینی مبتنی بر حکمت هستند و درک حقایق جهان معنا و ملکوت و راز تکالیف الهی به بشر در ذات خدا ماهیتی حکمی و فلسفی دارند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان این مطلب که طبق بیان مقام معظم رهبری جای نوشته های تطبیقی شبیه آنچه «ویلدورانت در لذات فلسفه» نوشته و به نوعی داستان گونه میان فلاسفه جدید و قدیم مباحثه می شود، همین امر ارزنده در عرصه علوم عقلی باید صورت گیرد و مسائل فراوانی به این گونه، مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری جایگاه مشهد را در علوم عقلی در گذشته خویش والا می دانند و افرادی همچون آقا بزرگ حکیم، میرزای مهدي حکیم و میرزا ابوالحسن جلوه پیشگامان علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان بودند.

وی در پایان به راه اندازی کانون نخبگانی علوم عقلی در مدارس عباسقلی خان شاملو و نواب اشاره و ابراز امیدواری کرد که استعدادهای برتری که اولویت فعالیت خود را در این رشته ها تعیین کرده اند، بتوانند عامل پرباری و شکوفایی بیشتر علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha