پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نهادهای مردمی

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه خداوند سرنوشت هیچ قوم و گروهی را تغییر نمی دهد مگر اینکه آن قوم و گروه سرنوشت خود را تغییر دهند، گفت: حل شدن مشکلات جامعه اسلامی مستلزم حرکت‌های مردمی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم زین‌العابدینی ظهر امروز در محفل ترتیل خوانی بانوان در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر به بیان نکات تفسیری سوره یوسف پرداخت و با اشاره به آیه 106 این سوره : در این آیه بیان‌شده که اکثر ایمان‌ها آلوده به شرک است و منظور از شرک در این آیه شرک آشکار نبوده بلکه شرک پنهان است.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام در روایتی درباره این آیه می‌فرمایند که مقصود از شرک، شرک پنهان است و مراد از شرک پنهان شرکی است که انسان غیر خدا را در مسیر سرنوشت و زندگی خود مؤثر بداند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بااینکه تغییر و حرکت در مسیر پیشرفت امت‌ها جز با حرکت خود امت‌ها صورت نمی‌پذیرد، تصریح کرد: خداوند درآیات سوره رعد می‌فرماید «ما سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی‌دهیم، مگر اینکه آن قوم و ملت سرنوشت خود را تغییر دهند».

زین‌العابدینی بابیان اینکه انقلاب‌های اسلامی جز با خیزش‌های مردمی محقق نمی‌شود، گفت: مشکلات جامعه اسلامی جز باایمان و تلاش مردم و حرکت‌های مردمی برطرف نمی‌شود؛ یکی از شاخصه‌های جامعه ایمانی داشتن تعاون و همکاری در راستای رسیدن به اهداف مشترک است و قرآن کریم در این زمینه مؤمنان را به مشارکت در خوبی‌ها دعوت کرده است.

وی تصریح کرد:  انفاق، در بیشتر آیات قرآن مورد تأکید قرارگرفته است و خداوند درآیات سوره رعد، اقامه نماز و پرداخت خمس و زکات و همچنین انفاق را عامل آمرزش گناهان آدمی عنوان می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: انفاق در جامعه اسلامی به حدی اهمیت دارد که در بیشتر آیات قرآن بر انفاق به‌صورت آشکار و پنهان تأکید می‌شود.

زین‌العابدینی یادآور شد: درآیات آخر جزء سیزدهم قرآن کریم بر مسئله نماز و یاد کردن از خداوند اشاره‌شده است. در این آیات بیان‌شده که آرامش واقعی در پناه ارتباط با خداوند حاصل می‌شود و تنها جایی که می‌توان به آرامش واقعی دست پیدا کرد مسیر بندگی خداوند است. انسان با بندگی خدا آرامش واقعی را کسب می‌کند درحالی‌که با حرکت در مسیر خواسته‌های نفس و اطاعت از شیطان انسان هرگز به آرامش نمی‌رسد.(p1)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha