پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
۷ هزار مسلمان در شهر سالونیک یونان، مسجد و گورستان اسلامی ندارند

حوزه/ درحالی که شهر سالونیک، دومین شهر بزرگ یونان بیش از ۷ هزار مسلمان دارد، مسلمانان در این شهر اجازه گشایش مسجد و گورستان اسلامی ندارند و مجبورند در آپارتمان های کوچک نماز بخوانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نزدیک به 7 هزار مسلمان ترک تبار در شهر سالونیک، دومین شهر بزرگ یونان و مرکز مقدونیه یونان به دلیل ممنوعیت ساخت مسجد و فقدان گورستان اسلامی، با مشکلات زیادی مواجه هستند. این مسلمانان مجبورند در آپارتمان های کوچک مراسم نمازهای جماعت را برگزار کرده و برای دفن عزیزان شان صدها کیلومتر در سفر باشند.

مساجد این شهر که همگی به دوره عثمانی برمی گردند، یا بسته شده یا اینکه به موزه تبدیل شده اند و مسلمانان این شهر به ناچار نمازهای جمعه و نمازهای اعیاد را در دفاتر کوچک انجمن های اسلامی یا آپارتمان های کوچک برگزار می کنند. دیگران نیز مجبورند در فضای باز و پارک ها به برپایی نماز جماعت اقدام کنند.

عثمان اسماعیل اغلو، رئیس انجمن فرهنگ و آموزش و پرورش مسلمانان مقدونیه و تراکیه در این باره به خبرنگاران گفت که درخواست های مکررشان برای گشایش مسجد هیچ نتیجه ای دربر نداشته است.

به گفته این سازمان که هم اکنون فضاهای کوچکی را برای نماز در اختیار مسلمانان قرار می دهد، مقامات یونانی برای جلوگیری از گشایش مساجد همیشه بهانه های مختلفی ارائه می دهند. اسماعیل اغلو گفت: هم اکنون 4 مسجد در شهر وجود دارند و ما می خواهیم که مقامات حداقل درهای 1 مسجد را برای ما باز کنند. آن ها حتی به ما اجازه نمی دهند برای نمازهای جمعه و نماز عید به آنجا برویم.

مشکل دیگر مسلمانان فقدان گورستان اسلامی اعلام شده است. به گفته جامعه اسلامی گورستان هایی که در دوران عثمانی ساخته شده اند اکنون به جایگاه آسمان خراش های بلند تبدیل شده اند. مسلمانان مجبورند پیکر عزیزان شان را برای تدفین به شهرهای مجاور که جمعیت زیادی مسلمان دارند چون کموتینی ببرند و گاهی مجبورند 250 کیلومتر در سفر باشند.

نکاد احمد سرپرست اتحادیه جوانان ترک درکموتینی می گوید: قبرستان های ما از همین حالا پر هستند و جایی برای دفن بیشتر ندارند. مردم شهر سالومیک دردسرهای زیادی برای رفتن به سر قبر عزیزانشان می کشند. و برخی از آن ها سالی یک بار هم اجازه ملاقات ندارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha