چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تصویب شد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در این کمیسیون تصویب شد.نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با تعیین هشت شرط از سوی ایران در کمیسیون تصویب شد. همچنین اعلامیه تفسیری از سوی دولت در مورد این لایحه به کمیسیون ارائه داده شد که این اعلامیه تفسیری نیز در جلسه امروز تصویب شد.دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: اکثریت اعضای کمیسیون به این لایحه رای مثبت دادند که پس از تصویب، به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد.این لایحه در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی بررسی شد اما به دلیل آبستراکسیون (نصاب شکنی) تعدادی از نمایندگان، جلسه از حد نصاب افتاد و نهایتا این لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.

 

بانک ملی هم به ویروس اختلاس مبتلا شد

معاون شعبه 112 کیفری 2 کرج از صدور احکام پرونده پنج متهم به اختلاس در شعبه مرکزی بانک‌ملی خبر داد.صادق حسنوند از صدور احکام پرونده شعبه مرکزی جهانشهر بانک‌ملی شعبه مرکزی کرج خبر داد و گفت: سال 95 و براساس بررسی که اداره کل بازرسی امور شعب بانک‌ملی انجام داد چند مورد تخلف در شعبه جهانشهر کرج مشاهده و گزارش داد.وی افزود: طبق گزارش اعلام شده، معاون شعبه جهانشهر و کارمند بازنشسته همان بانک با همدستی تعدادی شرکت کاغذی، اقدام به اخذ وام‌های کلان می‌کردند.حسنوند درباره این پرونده توضیح داد: پس از تشکیل پرونده برای 5 متهم در دادسرای عمومی و انقلاب کرج، مستندات جمع‌آوری و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد که با توجه به محرز بودن موارد اتهامی، احکام متهمان به جرم اختلاس و تحصیل مال نامشروع صادر شد.وی ادامه داد: در این راستا برای متهم اول که معاون شعبه جهانشهر بوده به جرم اختلاس به مبلغ بیش از 200 میلیون تومان به مجازات حبس طویل‌المدت، انفصال دائم از خدمات دولتی، جزای نقدی به میزان 320 میلیون تومان و رد مال به مبلغ 160 میلیون تومان محکوم شد.رئیس شعبه 112 کیفری 2 کرج درباره دیگر متهمان این پرونده گفت: متهم ردیف دوم که با شناسایی دیگر متهمان و تهیه و ارائه مدارک به بانک، معاونت در وقوع جرم داشته به دو سال حبس تعزیری و رد مال به مبلغ 234 میلیون تومان محکوم شد.وی افزود: متهمان ردیف سوم تا پنجم نیز که با ایجاد شرکت‌های کاغذی در مرکز ثبت شرکت‌های استان‌های مرکزی، خراسان‌رضوی و شمالی، بدون داشتن حتی یک فعالیت اقتصادی در استان البرز بالغ بر 5 میلیارد تومان وام اخذ کرده بودند به حبس و رد مال محکوم شدند.

 

رهبری برای ناظم شیطان صفت،دستور قطعی را دادند

والدین ۳۶ دانش آموز در پی آزار جنسی دانش آموزان یک مدرسه پسرانه در تهران توسط یکی از مسئولان این مدرسه از وی و مدرسه شکایت کردند و خواستار برخورد جدی قضایی با متهم شدند. روز گذشته در فضای مجازی خبری دست به دست شد که چند روزی بود پچ پچه هایش شنیده می شد. خبر تکان دهنده آزار و اذیت گروهی از دانش آموزان توسط یکی از مسئولان مدرسه ای در غرب تهران که به گفته رئیس آموزش و پرورش منطقه ۲، معاون انضباطی این دبیرستان پسرانه بوده است. امروز این خبر به طور رسمی از سوی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش تایید شد. در پی جنایت اندوهبار در یکی از مدارس غرب تهران، رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود.

 

ترافیک 97،شهرداری را میلیاردر کرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتایج اجرای طرح ترافیک جدید را با استناد به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت تشریح کرد.پورسیدآقایی با بیان اینکه متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال ۹۶ حدود ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است، گفت: در این روزها که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد متوسط پرداختی روزانه ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان‌تر شده است.وی با بیان اینکه یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک این بود که بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کردیم، گفت: تا کنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند.وی با بیان اینکه تا دیروز حدود ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه تهران من ثبت نام کردند، گفت: بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است و کل مبلغ واریزی تا دیروز حدود ۴۲ میلیارد تومان بود که به مراتب کمتر از مدت مشابه سال قبل است که این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست.

 

 

طوفان،سیستان را وارد بحران کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 157نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان براثر توفان گرد و خاک در شبانه روز گذشته به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند.رضا اربابی عمده مشکلات این افراد را بیماریهای تنفسی، چشمی و قلبی ذکر کرد و اظهار داشت: 33 نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.وی توزیع 20 هزار عدد ماسک در 17 روستای شهرستان هیرمند را از جمله اقدامات انجام شده در منطقه برشمرد.وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان گرد و خاک همواره مردم منطقه به دلیل مشکلات مختلف که عمده ترین آنها بیماری های تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها مراجعه می کنند.استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان و گرد و غبار روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

 

«نفت»،حق آلایندگی اهواز را پرداخت

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌هایی انجام گرفته گفت: قرار است"نفت" پرداخت حق آلایندگی اهواز را پیگیری کند.مبلغی که نفت باید در خصوص حق آلایندگی پرداخت کند، مبلغ خوبی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر اهواز و روستاهایی که در کنار تاسیسات نفتی قرار دارند را حل کند.جواد کاظم‌نسب الباجی اظهار کرد: روز گذشته نمایندگان شهر اهواز به همراه شهردار جلسه‌ای را با حضور معاون پارلمانی وزیر نفت در خصوص پرداخت حق آلایندگی نفت به شهرستان اهواز برگزار کردند. در این جلسه مدارک و مستندات لازم به معاون پارلمانی وزیر نفت ارائه و توضیحات لازم در خصوص لزوم پرداخت حق آلایندگی نفت به شهرستان اهواز داده شد. پرداخت حق آلایندگی نفت حق مردم اهواز است و باید به آن‌ها پرداخت شود و  بیش از چهار سال است که این حق به شهرستان اهواز پرداخت نشده و نمایندگان شهرستان در تلاش هستند تا این پرداخت از سوی وزارت نفت انجام شود. نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مبلغی که نفت باید در خصوص حق آلایندگی پرداخت کند، مبلغ خوبی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر اهواز و روستاهایی که در کنار تاسیسات نفتی قرار دارند را حل کند. اگر این مبالغ در طول این سال‌ها پرداخت می‌شد، شاهد حل بسیاری از مشکلات در اهواز و روستاهای آن بودیم.

 

فرودگاه امام(ره)،شاهد یک سقوط فوق سبک شد

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در ساعت 19:25 دقیقه یک فروند هواپیمای فوق سبک در منطقه وهن‌آباد در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تهران است سقوط کرد.وی افزود:‌ در همان دقایق اولیه سه دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی به منطقه اعزام شدند که متأسفانه پیش از رسیدن نیروهای امدادی و در همان لحظه سقوط دو نفر از سرنشینان جان باختند و یک نفر مصدوم حادثه نیز در همان محل به صورت سرپایی مداوا شد.

 

فرزند منتقد از پدر پیر انقلاب هدیه گرفت

خانم مهرابی هم مانند بقیه دانشجویان بعد از صحبتش پیش آقا می‌رود. آقا می‌گویند متنی را که خواندید به من بدهید. متنش را می‌دهد. آقا می‌گویند «دانشجو‌ها همه بچه‌های من هستند». به آقا می‌گوید شیرازی است و درخواست یک هدیه می‌کند. آقا می‌گویند قرآن بهتان هدیه می‌دهمحالا آقا خودشان را در جبهه دانشجویان تعریف می‌کنند و می‌گویند بسیاری از اعتراض و انتقاد‌های شما اعتراض‌ها و انتقاد‌های خود من به دستگاه هاست، اما حل کردن و دسترسی به آرمان‌ها هم بسادگی میسر نیست. «برخی می‌گویند چرا رهبری همه مشکلات را گردن آمریکا و انگلیس خبیث می‌اندازد» آقا همین جا مکث می‌کنند و می‌گویند «خب خدا لعنت کند آمریکا و انگلیس خبیث را، اما بنده بیشتر مشکلات و موانع را داخلی و درونی می‌دانم که البته دشمنان از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.»معظم له ادامه دادند:«نمی خواهم کلمه غربی بکار ببرم، اما اینجا ناچارم که بگویم بعضی‌ها هی ناامیدی را "پمپاژ" می‌کنند» آقا این کار را کار دشمنانه می‌خوانند و بعد هم از یک کار موذیانه در چند سال اخیر برای تطهیر رژیم پهلوی می‌گویند «حالا این‌ها قابل تطهیر هم نیستند»

 

رای گیری روحانیت مبارز  به خط پایان رسید

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت:براساس اساسنامه جدید، ایشان نائب رئیس را به شورای مرکزی معرفی کردند و انتخاب صورت گرفت و حضرت آیت الله مجتهد شبستری را به عنوان نائب رئیس شورا معرفی فرمودند و با اتفاق آراء ایشان انتخاب شدند.وی ادامه داد:  علاوه بر این دبیر شورای مرکزی را، رئیس محترم شورا معرفی کردند که حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی به عنوان دبیر شورای مرکزی انتخاب شدند و به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.این دبیر کل مسئولیت راه اندازی تشکیلات را برعهده خواهد داشت که جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای پورمحمدی  به عنوان دبیرکل پیشنهاد شد و مورد تصویب حاضران قرار گرفت.وی بیان داشت: إن شاء الله ایشان ابتدا می باید تشکیلات خودشان را که معاونت های سیاسی ، تشکیلات ، فرهنگی و اجرائی می باشد را راه اندازی کنند و احیاناً اگر نیازمند به سایر مدیران برای همکاری باشد آن ها را نیز خود به کار گیرند.

 

نیمه ماه مبارک با جلسه شعر رهبری به پایان رسید

علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از برگزاری جلسه شعر نیمه رمضان شاعران با رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: امسال نیز مطابق سال‌های گذشته این جلسه همزمان با شب میلاد مبارک امام حسن(ع) برگزار می‌شود. در جلسه امسال 175 شاعر از سراسر کشور و از تمامی استان‌ها حضور دارند که از این تعداد، 120 چهره یعنی حدود 70 درصد از چهره‌های جدید هستند. از سوی دیگر، قرار است در جلسه امسال شاعرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز حاضر باشند.وی با ارائه جزئیات بیشتر ادامه داد: در برنامه امسال قرار شعرخوانی 30 تن از شاعران گذاشته شده است که در این میان تعدادی از پیشکسوتان و جمعی از شاعران جوان سروده‌های خود را قرائت می‌کنند.مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به نحوه انتخاب اشعار گفت: سروده‌ها در جلسات شورای هشت نفره مورد بررسی قرار گرفته است. شعرهایی که در این جلسه خوانده می‌شود، توانسته‌اند از 100 امتیاز، 80 امتیاز کسب کنند. همچنین شاعرانی که سروده‌های آنها از نمره 100، توانسته‌ 75 امتیاز کسب کنند در این جلسه حضور دارند.قزوه با بیان اینکه امسال حدود شش هزار اثر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کاغذ های داخلی فریاد زدند:مچاله‌مان نکنید

سه برابر شدن قیمت کاغذ روزنامه از نگاه روغنی به سیاست‌های چندین و چند ساله، دولت‌هایمان برمی‌گردد که ارز ارزان در اختیار روزنامه‌ها می‌گذاشتند و روزنامه‌داران را به سمت خرید کاغذ خارجی سوق می‌دادند.سه برابر شدن قیمت کاغذ روزنامه از نگاه روغنی به سیاست‌های چندین و چند ساله، دولت‌هایمان برمی‌گردد که ارز ارزان در اختیار روزنامه‌ها می‌گذاشتند و روزنامه‌داران را به سمت خرید کاغذ خارجی سوق می‌دادند و در عوض عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ می‌کردند.طی این سال‌ها، روزنامه‌داران کاغذ خارجی خریده‌اند، تولیدکنندگان در تنگا قرار گرفته‌اند و فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم شده قوز بالای قوز تا همه دست به دست هم تولید کاغذ روزنامه را به ناکجاآباد راهی کند.به کیفیت کاغذ روزنامه که می‌رسیم، او از کیفیت روزنامه در کشورهای اروپایی مثال می‌زند و توضیح می‌دهد: در بسیاری از این کشورها روزنامه را نمی‌فروشند، مجانی در اختیار مردم قرار می‌دهند و البته از پست‌ترین نوع کاغذ استفاده می‌کنند که رنگش کاملا به قهوه‌ای نزدیک است.سال گذشته سندیکا با دولت بحث و جدل اساسی داشت. روغنی و هم صنفانش معتقد بودند که تعرفه کاغذ تحریر و روزنامه بالا برود که تولید ملی جان بگیرد، کاغذ وارداتی گران تمام بشود و ناشران و روزنامه‌داران به کاغذ داخلی روی بیاورند اما دولت نپذیرفت.

 

انقلاب در قرآن هم انقلاب به پا کرد

مسعود انصاری،مترجم قرآن با اشاره به شکل‌گیری عنصر دقت در ترجمه‌های فارسی پس از انقلاب اسلامی، گفت: این عنصر پس از انقلاب به ترجمه‌های قرآن افزوده شد و مترجمین دریافتند تنها دانش کفایت نمی‌کند و باید روش هم داشت. با اضافه شدن این عنصر، انسان با نخستین رجوع به این متن‌ها به دقت در این ترجمه‌ها پی می‌برد، پس از این بود که گام‌های بزرگ‌تری برداشته شد و امروز اگر بخواهیم یک داوری مناسب داشته باشیم، می‌توان به این نتیجه رسید که ترجمه‌های قرآن در جایگاه مناسبی قرار دارند.وی با اشاره به مقاله خود با عنوان «نظریه ترجمه قرآن کریم» و اشاره‌ای که به این مسئله در مقاله داشته، گفت: در این مقاله به این مسئله اشاره کرده‌ام که اگرچه باید از ترجمه‌های فردی پا بیرون بگذاریم و نیز ترجمه‌های جمعی بدون روش راه به جایی نمی‌برد، اما اصیل بودن ترجمه فارسی هم مهم است، باید از متون اصیل فارسی استفاده کنیم و این لغات و عبارات فارسی به صورت بانکی در بیاید و برای استفاده ذخیره شود تا شاهد پیشرفتی گسترده‌تر و فارسی‌تر در ترجمه‌های قرآن باشیم.

 

نفت،تجهیزات حیاتی را داخلی کرد

صنعت پیچیده نفت برای استمرار تولیدش نیازمند تجهیزات خاص یا به عبارت دقیق‌تر، تولید کنندگان خاص است.متخصصان کشورمان با تکیه بر توان داخلی موفق به ساخت بسیاری از تجهیزات نفتی شده اند. آنها با تلاش و پشتکار توانستند بخش های حیاتی این تجهیزات را طراحی کرده و به مرحله ساخت برسانند.

 

اتحادیه،آینده طلا را متلاطم گزارش کرد

محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و سکه با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: بازار طلا چند روزی است که درحال افزایش قیمت است به‌طوری که امروز حدود ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.وی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت جهانی و همچنین تقاضایی است که این روز‌ها در بازار ایجاد شده است، تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که بطور متوسط در یک هفته اخیر با افزایش قیمت حدود ۱۳۰ هزار تومانی سکه در بازار مواجه شدیم.کشتی‌آرای تأکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور نمی‌توان پیش‌بینی در این بازار داشت.براساس این گزارش، امروز در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم دو میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه طرح جدید دو میلیون و ۴۰ هزار تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه با قیمت یک میلیون و ۴۴ هزار تومان، ربع سکه ۶۱۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۶۲ هزار تومان داد و ستد شد. ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، ۱۹۶ هزار تومان و هر انس طلا ۱.۳۰۲ دلار و ۳۸ سنت است.

 

پدیده دیاژنز،یک زمین‌شناس را حافظ کرد

«لیلا معروفی، حافظ کل قرآن، متولد ۶۷، شاغل در مرکز دارالترجمه و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران»، مهمان ۲۹ ساله حافظ کل قرآن با حضور در خبرگزاری ایکنا در قزوین از روند حفظ کل قرآن خود و انس با کلام‌الله مجید پرده برداشت و سخنان خود را از تلاشش برای قبولی در کنکور ارشد آغاز و با چگونگی نزدیکی و لزوم عامل بودن به قرآن پایان داد.وی بیان داشت: تنها چیزی که در ذهنم تعارض ایجاد کرد پدیده دیاژنز و یک حافظ قرآن زمین‌شناس بود و آنجا بود كه فهمیدم در زمین‌شناسان پديده دیاژنز رخ نمی‌دهد.لیلا معروفی که می‌توان وی را از افراد موفق در عرصه‌های مختلف زندگی خود برشمرد، می‌گوید: از دوران کارشناسی به ترجمه متون مختلف از فارسی به انگلیسی علاقه و در این راستا فعالیت داشتم و امروز هم بعد از اتمام تحصیلات در مقطع ارشد در مرکز دارالترجمه مشغول به فعالیت هستم.برای قبولی در کنکور مقطع ارشد تلاش بسیاری کردم به‌گونه‌ای که کتاب درسی ۳۸۰ صفحه‌ای را چنان با دقت خوانده و برای آن‌وقت گذاشته بودم که صفحات آن را از حفظ در ذهن مرور می‌کردم.الحمدالله به‌واسطه تلاش‌هایم موفق شدم در رشته زمین‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران قبول شوم. در طول دوران تحصیل نیز مشغول ترجمه کتابی تحت عنوان «ژمستون» به معنای سنگ‌های قیمتی که مرتبط با رشته زمین‌شناسی بود شدم که در حال حاضر در فرایند چاپ قرار دارد.پایان‌نامه ارشد را نیز با نمره عالی ۱۹:۶۰ دفاع کردم نمره‌ای که تا آن زمان کسی موفق به دریافت آن نشده بود و من تمام این موفقیت‌ها را از زاویه انس با قرآن و برکات آن می‌بینم.

 

تب گوارشی،کلاردشت را روی تخت بستری کرد

محسن اعرابی اظهار داشت: این بیماری که شیوع پیدا کرده تاکنون ۳۳۵ نفر را راهی بیمارستان کرده است. این بیماران با علائم گوارشی خفیف مانند دل درد، تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی موارد تب همراه است.معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: به احتمال قوی این بیماری، یک بیماری ویروسی بوده که بوسیله سیستم گوارشی انتقال پیدا می‌کند.اعرابی به مردم توصیه کرد: بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دست‌ها قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و ضدعفونی و شستشوی کامل سبزیجات و میوه‌های تازه را رعایت کنند.

 

آموزش،دست به خانه تکانی بهاری زد

علیرضا کاظمی اظهار کرد: تشخیص ضرورت تمرکززدایی، پرهیز از دانش ورزی صرف، حذف آزمون‌ها و تأکید بر مهارت‌آموزی برای جامعه پرورشی بارقه‌های امید ایجاد کرده است.وی افزود: توسعه فعالیت‌های فضیلت محور، اجرای برنامه‌های نشاط‌آور و توسعه برنامه‌های قرآنی، سه اولویت اصلی در حوزه پرورشی است.وی از تنزل جایگاه فعالیت‌های پرورشی در سال‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز ریشه در همین مسئله دارد، تضعیف جایگاه پرورشی در درس ملی، کمبود شدید نیروی انسانی در حوزه پرورشی و مشاوره، بلاتکلیفی کانون‌های فرهنگی، اجرای نظام ۳-۳-۶ و اشتغال نمازخانه‌ها به‌عنوان کلاس به خروج ۶ هزار نیروی پرورشی و به‌کارگیری در پست‌های آموزشی، موازی کاری‌ها در حوزه پرورشی از جمله؛ چالش‌هایی است که در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

 

زیستی ها برای قوچ،پروانه صادر کرد

سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به فروش پروانه شکار ویژه قوچ اوریال در داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان کرده در حالی که اکنون حتی در فصل شکار نیز به سر نمی‌بریم. پروانه‌هایی که گفته شده در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار گرفته‌اند.این در حالی است که سازمان محیط زیست طی سال‌های اخیر با صدور مجوز برای راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی بخش خصوصی را به این حوزه وارد کرده بود تا اولا با سرمایه‌گذاری نسبتا سنگین بخش خصوصی، حیات وحش مناطق حفاظت شده دست نخورده باقی بماند و هرگونه شکاری داخل این قرق‌های اختصاصی انجام شود و ثانیا بخش خصوصی و جوامع محلی از منافع اقتصادی حیات وحش بهره‌مند شوند.با این وجود اکنون سازمان محیط زیست خود در رقابت با قرق‌های اختصاصی به فروش پروانه شکار در مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان و آن هم در فصل غیر شکار و با قیمت پایین و آن هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی برای شکارچیان خارجی روی آورده است.از سوی دیگر باید بر این نکته هم تاکید کرد که مجوز شکار داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست باید تحت ضوابط «پروانه شکار ویژه» باشد که مشخص نیست چگونه خارج از فصل پروانه شکار ویژه برای خارجی‌ها صادر شده است، به ویژه این که اکنون که این شکار صورت می‌گیرد تنها حدود یک ماه از فصل زایمان گذشته است.

 

سیستان،شاهد هدیه رهبری به نوعرشان شد

سردار امان الله اظهار داشت: این جهیزیه ها با حضور مسئولان سیستان و بلوچستان به جوانان نیازمند و نوعروسان کمیته امداد این استان اهدا می شود.وی بیان کرد: بیش از 30 میلیارد ریال ارزش مادی هزار جهیزیه اهدایی مقام معظم رهبری به جوانان و نوعروسان سیستان و بلوچستان است.وی ادامه داد: 50 درصد این جهیزیه ها به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بقیه نیز به جوانان نیازمند در حاشیه مرزهای سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.وی تصریح کرد: قرارگاه قدس جنوب شرق در مجموع تا کنون سه هزار و 476 سری جهیزیه به نیازمندان سیستان و بلوچستان توزیع کرده است.جانشین فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق گفت: این زوج‌های نیازمند با اقدامات میدانی قرارگاه، دسته‌های رزمی، نواحی مقاومت بسیح و کمیته امداد امام خمینی(ره) در سیستان و بلوچستان شناسایی شده‌ اند.سردار گشتاسپ اظهار داشت: قرارگاه قدس جنوب شرق از تمام توان و ظرفیت های موجود خود برای رفع محرومیت در سیستان و بلوچستان استفاده خواهد کرد.

 

هواشناسی به شایعات اخیر سرقت جوی پایان داد

با وجود پاییز و زمستان کم آب سال گذشته، از اواخر اسفند تا همین خرداد ماه، بارش‌های ادامه‌دار طراوت خاصی به تهران و بسیاری شهرهای کشور بخشیده، اما پرسشی را به وجود آورده که این میزان بارش خوشحال کننده طبیعی است یا برای تحقق آن دست هایی در کار بوده است؟! بارش های بهاری ایران مدعی پیدا کرده است. فردی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی او را مهندس شهرام پروین می‌نامند، مدعی شده است که آنچه در بهار امسال بر سرزمین خشک ایران گذشته و سال کم بارش و خشکیده 96-97 را کمی قابل تحمل ترکرده، کار اوست.او در گفت و گویی گفته که «تکنولوژی جذب سامانه‌های بارشی، راهکاری مؤثر است که قادر است میلیونها متر مکعب آب را از روی اقیانوس هند، دریای مدیترانه و یا دریای احمر به سمت منطقه جذب کرده و بدون هزینه آب پاشی روی زمین به صورت باران پخش کند. » در واکنش به این ادعا که از قضا به دلیل شبه علم بودنش خاطرخواهانی درمیان توده های مردم هم پیدا کرده، حسن لشکری، دانشیار آب و هواشناسی گروه جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی به یکی از رسانه‌ها گفته «علت افزایش بارش های بهاری در سال جاری این است که امسال جابه جایی شمال سوی بادهای غربی دیرتر از شرایط نرمال انجام شده، اتفاقی متداول در اقلیم کشور که آمار بارش در سال های گذشته موید آن است.» یک اقلیم شناس معتقد است تن دادن به دروغ های این روزها درباره وضعیت بارش های مصنوعی، نشان دهنده بروز نوعی پوپولیسم علمی در ایران است. ایران سرزمینی خشک و کم بارش و فلاتی بیابانی است که هزاران سال سابقه تمدن و زیست انسانی را تجربه می‌کند. سال‌های اخیر البته کم آبی و کم بارشی مخاطرات بیشتری را متوجه ایران کرده است، چرا که نیاز آبی افزایش جمعیت و توسعه در ایران قابل مقایسه با گذشته نیست. خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، فرونشست خاک، برداشت‌های بی مهابا از سفره‌های زیرزمینی نوعی از نگرانی و ترس را میان مدیریت کلان سرزمینی و البته مردم ایران بوجود آورده است. مساله‌ای که می‌تواند بر تنش‌های اجتماعی دامن بزند و احتمال رخدادهای خشن میان‌شهری و میان قومی را در آینده موجب شود. با این حال برای حل مشکل راه دشواری در پیش است و باران مصنوعی را نباید باور کرد!

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha