پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ خداوند می‌فرماید دعا کنید من خودم ضامن مستجاب شدن دعایتان هستم؛ اما انسان باید بسیار مراقب باشد که عجله و شتاب نداشته باشد، از این‌که مشکل بعد از دعاکردن حل نشده دلگیر نشود، از کوره در نرود و از پروردگار عالم ناراحت نشود. خداوند مهربان خودش برای هر چیزی و هر کاری زمان خاص قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران،‌ استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع) تهران، اظهار کرد: رحمت از مقوله کیفیت است؛ یعنی خود قابل دیدن و قابل لمس نیست، ولی از آثارش می‌توان شناخت که این پیشامد و حادثه‌ای که در عالم خلقت اتفاق افتاده، رحمت است لذا اگر یک روزگاری و یک زمانی به مشکلی، به سختی یا بن‌بستی برخوردی ناامید نباش چون هر بن‌بستی را خدا به یک اشاره برطرف می‌کند، گره‌ای را به یک اشاره باز می‌کند، دردی را به یک اشاره درمان می‌کند البته اگر مصلحت عبد و حکمت خودش اقتضا کند چون گاهی برای اهلش مشکل، بن‌بست و سختی، واقعاً جنبه سازندگی دارد. گاهی یک سختی و مشکلی پیش می‌آید که پروردگار عالم حل آن را به زمان گره زده است، نباید درجا حل شود، نباید پروردگار درخواست عبد را گوش دهد، عبد هم باطن جریانات را نمی‌داند و نباید مضطرب شود، نباید شتاب در حل آن داشته باشد.

در استجابت دعا عجله و شتاب نداشته باشید

وی ادامه داد: خداوند در قرآن مجید فرمودند: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم» (غافر، 60) دعا کنید من خودم ضامن مستجاب شدن دعایتان هستم؛ اما انسان باید بسیار مراقب باشد که عجله و شتاب نداشته باشد، از این‌که مشکل بعد از دعاکردن حل نشده دلگیر نشود، از کوره در نرود و از پروردگار عالم ناراحت نشود. خداوند مهربان خودش برای هر چیزی و برای هر کاری زمان خاص قرار داده است.

خداوند کاری ضد حکمت و خلاف مصلحت انجام نمی‌دهد

مؤلف کتاب «همراهی علی و حق» گفت: خدا از ازل با مقدماتی که تحقق عشق دارد، از عشق ما خبر داشته که ما یک عاشق به وجود می‌آئیم. خدا از ازل که ما را خلق می‌کرد خبر داشت یک آرزوی مثبت داریم و آن این است که ای کاش در زمان امام حسین(ع) به این دنیا آمده بودیم و در کنار حضرت بودیم؛ اگر با این عشق و آرزوی مثبت خود بپرسیم که چرا خداوند من را سال چهل هجری خلق نکرد که شصت و یک بیایم کربلا؟ خداوند پاسخ می‌دهد که انجام کار به وسیله من نسبت به تمام مخلوقات به زلف زمان گره خورده است. زمان آفرینش تو این زمان بوده و اگر تو را در آن زمان می‌آفریدم، تو را هزار سال دیگر خلق می‌کردم این با حکمت من تناسب نداشت، با مصلحت خودت هم تناسب نداشت؛ من هم نه کار ضد حکمت می‌کنم، نه خلاف مصلحت کار می‌کنم.

استاد اخلاق حوزه علمیه به عجول بودن و شتابزدگی انسان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌گوید: انسان عجول است، روحیه شتابزدگی دارد، یک خواسته‌هایی دارد که این خواسته‌هایش اصلاً به زلف هیچ زمانی گره ندارد و به خواسته‌هایش نمی‌رسد. گاهی یک مشکلی پیش می‌آید آدم متدین، با دین و با قرآن می‌فهمد که حل این مشکل با دعا میسر است، می‌فهمد که این مشکل حل نشدنی نیست، می‌فهمد این بن‌بستی نیست که برداشته نشود و برچیده نشود، با این فهم خود باید صبر کند تا زمان مخصوص به حل این مشکل برسد و با همان دعایی که کرده مشکل حل شود.

خداوند از مؤمن توقع ایراد گرفتن ندارد

استاد انصاریان با بیان اینکه پروردگار جای چون و چرا و ایراد ندارد از مؤمن هم توقع ندارد ایراد بگیرد، گفت: در حل مشکلات عجله نداشته باشید. مؤمنی که درد می‌کشد، رنج می‌برد و اهل حوصله است، می‌گوید: بدن من زمین پروردگار است و مالک هر تصرفی که در این زمین می‌کند، در حق من شرّی نکرده؛ استخوان‌ سائیده می‌شود، کمر درد می‌گیرد، مهره جابجا می‌شود، پیر هستم. خدا در قرآن فرموده: «وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْق» (یس، 68) پیر که می‌شوی آفرینشت از قدرت برعکس می‌شود و به طرف ناتوانی می‌رود. اگر پیر شدی، چاره‌ای از این مشکل هست؟ خیر، نیست. می‌گوید: من تمام خرید و فروش‌هایتان را، بانک‌ها را، جنس‌ها را تحریم می‌کنم. زور فیزیکی ما که به او نمی‌رسد یک گرگ است، دندان تیزش به اندازه کره زمین است، دم تکان دادنش شدیدتر از هارترین سگ‌هاست، شاخش هم از شاخ قوی‌ترین گاو‌ها قوی‌تر است، تنها کاری که ما می‌توانیم کنیم این است که هفتاد میلیون دست به دست هم بدهیم تولید داخلی را بالا ببریم، به یکدیگر کمک کنیم، یار یکدیگر باشیم تا این مشکل رد شود، این بافت دنیاست و برای همه پیش می‌آید.

گذشتگان ما نسبت به خدا ترسو و با احتیاط بودند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایمان عمیق انسان‌ها در دهه‌های پیشین اشاره و خاطرنشان کرد: گذشتگان ما نسبت به خدا ترسو و با احتیاط بودند؛ در معاملات و خمس و زکات خود بسیار مراقب و دقیق بودند، اضافه نمی‌خوردند و می‌گفتند: خدا اجازه نداده و فرموده: «وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» (اعراف، 31) اضافه نمی‌خوردند، اضافه خرج نمی‌کردند، زندگی را اضافه پهن نمی‌کردند.

مفسر قرآن و نهج البلاغه به ایمان قوی و بدون چون و چرای آیت الله العظمی بروجردی(ره) اشاره و تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی یقیناً از اولیای خدا بوده است. ایشان یک دختر باتربیت، باوقار و باایمانی داشت، این دختر هم تربیت شده دامن او بود. در سن سی و هفت هشت سالگی آقای بروجردی، در شهر بروجرد این دختر را شوهر داد به یک عالم بزرگواری از اقوامش، یک سال و نیم دو سال بود عروسی کرده بودند این دختر حامله شد، بچه که به دنیا آمد مادر مرد یعنی دختر جوان و با کمال و بزرگوار مرد، چند ساعت بعد هم بچه مرد. خانه دختر با خانه آقای بروجردی فاصله داشت، وقتی آمدند به ایشان درجا خبر دادند فشار درجا خبر دادن روی ایشان کاری کرد که دست راستشان به رعشه افتاد، تا هشتاد و هشت سال که زنده بودند این مشکل با ایشان بود، یک بار هم نگفت چرا؟ چون و چرا با پروردگار خوب نیست.

وی، یاری گرفتن از دیگران در حل مشکلات را دور از اشکال دانست و گفت: پارتی مؤمن پیدا کردن خیلی خوب است که آدم به یک ولی الله بگوید آقا من مشکل دارم دعا کن، اگر حل نشد آدم برود به آن ولی الله بگوید با دعا حل نشد خودت می‌توانی با پول یا با پول گرفتن مشکل من را حل کنی؟ برود بگوید هیچ عیبی ندارد. حضرت یوسف(ع) وقتی زندانی کنار دستش آزاد می‌شد، به او گفت: به این اربابت بگو ما نه سال است در اینجا بی‌گناه زندان هستیم. خداوند متعال هم در قرآن به او ایراد نگرفته است. ما همه به هم محتاج هستیم، حرف‌هایمان را باید به هم بزنیم دردهایمان را باید به هم بگوییم، عیبی ندارد. خدا می‌گوید من شماها را برای شما به کار گرفتم، همه باید به درد همدیگر بخوریم، این ابداً خلاف توحید نیست. اگر آدم هیچ نگوید، دردش را به کسی نگوید، درد بکشد زن و بچه‌اش هم درد بکشند این کار درستی نیست.

استاد انصاریان در پایان اظهار کرد: رحمت را نمی‌توان دید چیست چرا که کیفیت است، اما آثار آن را می‌توان دید؛ آزادی از زندان، آزادی از مشکلات، آزادی از بدهکاری، آزادی از آدم شرّ، همه رحمت خداست و قرآن می‌فرماید: این رحمت فراگیر است و اختصاص به این و آن ندارد. رحمت الله با یک شرایطی در خانه‌هایتان است که یکی از این شروط عبور زمان است که شامل حال شما خواهد شد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha