جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسینی خراسانی

حوزه/نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز عرصه دین از جانب جبهه‌ها و جریان‌های مختلفی تهدید می‌شود، گفت: شناخت این جریان‌ها و مقابله با آنها نیازمند هوشمندی ویژه است که این خود وظیفه و هدف حوزه علمیه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی که با حضور اساتید و مدیران مدارس علمیه این استان در بجنورد برگزار شد، با اشاره به رسالت خطیر حوزه علمیه و روحانیت در نظام اسلامی، اظهار داشت: با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی تمام زن و مرد و حرفه‌های مختلف به خدمت دین آمده‌اند؛ اما باز هم بار اصلی و ثقل کار بر عهده طلبه‌ها است.

وی با اشاره به حدیث «ان لنا فی کل خلف عدولا ینفون تحریف الغالین و انتحال المبطلین»، افزود: بر اساس فرموده ائمه اطهار(ع) در هر نسلی طبقه معتدلی وجود دارد که از طرفی جلوی افراط‌کاری غلوکنندگان را گرفته و تحریف‌هایی که از ناحیه غلوکنندگان پیدا می‌شود را نفی می‌کند و از طرف دیگر، نسبت‌هایی را که مردم مبطل و مخالف ایجاد می‌کنند نفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: به عبارت دیگر این قشر هم جلوی ضرر دوستان و هم جلوی ضرر دشمنان را می‌گیرند؛ زیرا ضرر تنها از ناحیه دشمن نمی‌رسد بلکه گاهی از ناحیه دوست ضررهایی می‌رسد که خطرش از ضرری که از ناحیه دشمن می‌رسد بیشتر و بالاتر است.

وی با بیان اینکه این حدیث به جایگاه عالمان دین و رسالت حوزویان اشاره دارد، گفت: علما و روحانیان همواره در طول تاریخ دین در معرض خطر و تهدید بوده‌اند و اهم خطرات هم این بوده که افرادی در قالب دین‌داری و با ادعای دین‌داری تند و افراطی و خارج از حد تعادل شروع به تحریف دین کرده و دین راستین را یک‌جانبه و یک‌سویه می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تهدید دومی که در طول تاریخ متوجه دین و روحانیت است از ناحیه گروهای فاسد و بی‌ارتباط با حقیقت دین است که خود را به‌عنوان دین‌دار و متولی دین جا انداخته و اساساً خود را متولی دین مردم می‌دانند؛ اما در حقیقت گروهی فاسد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تصریح کرد: گروه سومی که تهدید شمرده می‌شوند افرادی هستند که تندرو نبوده و باطل و فرصت‌طلب هم نیستند؛ اما جاهل هستند، این‌ها دین را دوست دارند؛ اما شایستگی لازم برای اداره دین را ندارند.

وی افزود: این‌گونه افراد مواردی که جزء دین نیست را اصل دین دانسته و قرائت و فهم خود در حوزه معارف، احکام، اخلاق و معرفت دینی را به دیگران تحمیل می‌کنند.

استاد نمونه چهاردهمین اجلاسیه بزرگ حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز به نظر می‌رسد ما در این سه جبهه یادشده گرفتار هستیم؛ ازاین‌رو شناخت این جریان‌ها و مقابله با آنها نیازمند هوشمندی ویژه است که این خود وظیفه و هدف حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: به لطف خداوند و به برکت دعای علما و صاحبان دین، بدون هیچ اغراق و تعصبی باید بگوییم حوزه‌های علمیه تاکنون به‌خوبی و به‌درستی از پس این رسالت برآمده و در آینده هم اجازه نمی‌دهند از ناحیه سه گروه یادشده گزندی به کیان دین مبین اسلام برسد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha