پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سلسله مباحث نماز مسافر  آیت الله فاضل لنکرانی  ویژه ماه مبارک رمضان

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی مهمترین میراث امام راحل را اندیشه حکومت اسلامی در زمان غیبت دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در درس فقه خود در قم با اشاره به ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: امیدواریم که از برکات این ولادت بهره مند شده و مورد کرم امام مجتبی(ع) واقع شویم؛ باید از این ذوات مقدسه استمداد کنیم، تا اعتقادات و فقه و فهم و قرآنی خود را تقویت کنیم.  

وی افزود: در ماه رمضان، اگر کسی ارتباطش با قرآن، بیشتر نشود، قطعا پشیمان خواهد شد؛ اگر طلاب از قرآن و طعم و حقیقت قرآن چیزی را به دست نیاوریم، بیش از دیگران متحمل خسران خواهند شد، زیرا عمر طلاب باید در مسیر فهم کلام خدا و حضرات معصومین(ع) صرف شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالروز رحلت امام راحل بیان کرد: روز دوشنبه 14 خرداد مصادف با رحلت امام خمینی(ره) است؛ امام(ره)، یک شخصیت جامع بودند؛ در این مساله برای ایشان کمتر نظیری پیدا می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: علمای جامع معقول و منقول بسیاری در تاریخ تشیع ظهور کردند و فعالیت داشتند؛ ولی این علما در هر کدامیک از این علوم در قله آن علم نبودند؛ متاسفانه امروز که سی سال از رحلت ایشان می گذرد، هنوز شخصیت علمی امام راحل حتی برای خود حوزه های علمیه روشن نشده است، چه برسد به این که این مساله را در بیرون از حوزه در نظر بگیریم.  

وی گفت: باید از برکات علمی این عالم بزرگ بهره مند شویم؛ امیدواریم که روزی ابتکارات ایشان را در فقه و اصول و تفسیر و عرفان استخراج و بیان شود؛ در یکی از کتب امام، مطالب تفسیری از امام ذکر شده که در هیچ کتاب تفسیری یافت نمی شود؛ سپس ایشان بیان می شود که در خصوص این آیه به قدری مطلب در ذهن من است که اگر بخواهم همه آنها را بنویسم، به قاعده یک کتاب خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند نفسی به ایشان داده بود که به شدت جوشان و پرخروش بود و این خروش را در همه علوم به کار می بست و پویایی عجیب ایجاد می کرد؛ چنین شخصیتی در بدنه حوزه علمیه ما رشد کرده است که مایه افتخار است؛ کتاب چهل حدیث امام، بی نظیر است؛ به هر مقداری که این کتاب مطالعه شود بازهم کم است.

این استاد حوزه بیان کرد: مقام نبوت، پس از پیامبر به تمام شد ولی بین خود و خدا تاملی کردم و بدون این که علقه و تعصبی که داریم، این مساله را در نظر گرفتم که آیا می توان امام را از مصادیق صدیقین یاد کرد که قطعا این مقام بر ایشان نیز وجود دارد؛ صدیق به معنی کسی است که تصدیق وی در امور دین بسیار بود و به آنچه خداوند آورده است ایمان دارد؛ امام این روحیه و خصوصیت را داشت که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را به تمامه باور داشت و تصدیق می کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: معنی دوم صدیق، مبالغه در صدق است که مرحوم علامه نیز همین معنی را ترجیح می دهند ولی به نظر می رسد، مفهوم صدیقی که برای انبیا یاد شده است همین مفهوم اول باشد؛ باید یاد امام را همیشه زنده نگاه داشت؛ یاد ایشان در حوزه و کشور و مردم و جامعه اسلامی باید زنده نگاه داشته شود؛ ایشان از مصادیق مخلٌص بود که خداوند در این دوران برای دفاع از دین خود ایشان را انتخاب کرد.

بزرگترین خدمت امام به اسلام

وی افزود: میراث امام، اندیشه حکومت اسلامی در زمان غیبت است؛ یکی از توطئه های سالهای اخیر این است که با اندیشه ولایت فقیه و اندیشه حکومت اسلامی در زمان غیبت که بزرگترین میراث امام(ره) بود مقابله کنند؛ امام ثابت کرد که فقیه در دوران غیبت با همراهی مردم و وجود شرایط حکومت تشکیل شود؛ این مساله بزرگترین خدمتی بود که امام راحل به اسلام کردند؛ امام همین مساله را برای جامعه مردم مطرح کردند؛ صدها حرکت نظریه حرکت جوهری ملاصدرا ارزش چنین نظریه ای را ندارد زیرا این نظریه تحولات عظیمی در جهان اسلام ایجاد کردند.

این استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: به هیچ وجه نباید با سطحی نگری با ولایت فقیه برخورد کرد؛ حوزه های علمیه باید پایه های علمیه نظام اسلامی را تقویت کنند؛ پایه های علمی این مساله نباید به دست نااهلان بیافتد چون برخی افراد که اهلیت ندارنددر این عرصه ورود می کنند؛ باید این حکومت اسلامی را به عنوان یک امانت الهی بنگریم؛ امروز به برکت این انقلاب و همین حکومت، شیعه اقتدار عظیمی در دنیا پیدا کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در سفر اخیری که به عراق داشتم به برخی از علما گفتم، کسی که عراق و سوریه را از حلقوم داعش بیرون کشید، ولایت فقیه و ایران بود که در کنار آن مرجعیت عراق و حشدالشعبی نقش مهمی داشتند؛ همه دنیا می دانند که اگر ایران نبود داعش بر سوریه و عراق مسلط می شد.

وی گفت: داعش یک نهال نامشروعی اخبث از اسراییل بود؛ اگر داعش بر عراق و سوریه مسلط می شد، اسراییل دیگر موضوع دیگری نداشت و از این طرق می توانست کشورهای اسلامی را از بین ببرد؛ باید از یادگار امام راحل یعنی مساله ولایت فقیه به شکل کبروی و صغری امانت داری کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: امانت داری آن است که جایی که دیدیم یک مسئول بر خلاف اسلام و مردم حرکت می کند، فریاد بزنیم؛ امام در تمام سخنرانی های خود دو محور داشتند که شامل اسلام و مردم بود؛ چرا امروز برخی از مسئولین طوری عمل می کنند که جوانان ما امروز نسبت به امام و انقلاب نا امید شوند؛ در این زمینه کاری به دولت خاصی ندارم ولی متاسفانه افرادی هستند که دلسوز حکومت اسلامی نیستند.

این استاد حوزه بیان کرد: برخی برای قدرت طلبی و برای اینکه جناح آنها بر سرکار نیامده است با هر حربه ای سنگ اندازی می کنند؛ نباید خون شهدایی که پای این امانت ریخته شده است را سهل بگیریم؛نسبت به قطره قطره خون شهدا مسئول هستیم؛ اگر این حکومت ضربه ببیند، قطعا همه ما مسئول هستیم؛ حمایت بی چون و چرا از یک طلبه سخیف است، زیرا طلبه باید این حمایت را از روی مبانی دینی انجام شود؛ طلبه ای که برای یک جناح فریاد بزند بزرگترین ضربه را به اسلام و انقلاب زده است؛ دفاع طلاب از انقلاب بخاطر دین باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: نباید اجازه دهیم که مردم نسبت به انقلاب ناامید شوند؛ یکی از راه های ناامید کردن این است که حکومت نتوانست کاری برای مردم کند؛ این حکومت هیچ اشکالی ندارد مگر غیر از قرآن و روایات و حکومت خدا حرف دیگری دارد؟ اینجا باید بگوییم که مسئولین و مجریان نتوانستند کار کنند؛ حکومت باید به صورت قوی باقی بماند و با این همه دشمنی که در بیرون از کشور داریم این تاریخ چهل به ما می گوید که دست خدا بر سر این انقلاب و کشور بوده است و این امر، امری واقعی و انکار ناپذیر است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha