سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ جزء خوانی قرآن کریم در امام‌زاده ابراهیم(ع) اصفهان

حوزه/ مبارزه با تحجّر از برنامه ‏هاى قرآن است. گروهى فكر مى ‏كردند دین امرى یك بُعدى و حج یك عبادت خشك است، اسلام این تفكّر را ردّ مى‏كند. «لیس علیكم جناح».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 198 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَيكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآلِّينَ‏

* ترجمه                      

گناهى بر شما نیست كه (به ‏هنگام حج) به سراغ فضل پروردگارتان (و كسب و تجارت) بروید. پس چون از عرفات كوچ كردید، خدا را در مشعرالحرام یاد كنید، و او را یاد كنید از آن روى كه شما را با آنكه پیش از آن از گمراهان بودید، هدایت كرد.

* نکته ها                     

عرفات، نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى‏الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یك شتر جریمه دهند.

واژه ‏ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهماالسلام یكدیگر را شناختند و به گناه خود اعتراف كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. [كافى، ج‏4، ص‏207]

در حدیث مى‏خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله‏ ها و اشك ‏هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى‏ خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى‏ بخشد و براى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. [براى تفصیل بیشتر به كتاب حج نوشته مؤلف مراجعه شود]

از نشانه ‏هاى جامعیّت اسلام آن است كه در كنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و كسب معاش نیز توجّه دارد. همانگونه كه در سوره جمعه در كنار دستور به شركت در نماز جمعه، مى ‏فرماید: بعد از پایان نماز به سراغ كسب معاش بروید. [جمعه، 10] آرى، حج در عین عبادت، اقتصاد است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: یكى از آثار حج، تشكیل یك اجتماع بزرگ از مسلمانان نقاط مختلف جهان و نقل و انتقال انواع تجربیات مى ‏باشد و زمینه‏ ى انجام مبادلات تجارى و اقتصادى است. [وسائل، ج‏8، ص‏9]

* پيام ها                      

1- مبارزه با تحجّر از برنامه ‏هاى قرآن است. گروهى فكر مى ‏كردند دین امرى یك بُعدى و حج یك عبادت خشك است، اسلام این تفكّر را ردّ مى‏كند. «لیس علیكم جناح»

2- درآمد حلال، فضل الهى است. قرآن بجاى واژه «كسب»، كلمه‏ى «فضل» را بكار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم»

3- گرچه تلاش و طلب از شماست؛ «تبتغوا»؛ امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم»

4- رزق رسانى، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم»

5 - در رزق رسانى، دست خداوند باز است. كلمه «فضل» نكره آمده است. «فضلاً من ربّكم»

6- انجام عبادات باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم»

7- توجّه به توفیق الهى از یك سو و خطاها و گناهان گذشته‏ ى خود از طرف دیگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زیاد مى ‏كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین»

8 - سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را هدایت كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha