شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاظم طباطبایی

حوزه/ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، با ذکر این مطلب که سالمندی فرایندی گریز ناپذیر است بر لزوم پاسخ مناسب به عواطف سالمندان در درون نهاد خانواده تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «حکمت نامه سالمندان» اثر آیت الله ری شهری که در آسایشگاه سالمندان قم برگزارشد با ذکر این مطلب که باید تلاش کنیم،‌این مرحله حساس در زندگی افراد به خوبی تسهیل شود گفت: این مراسم بهانه ای برای قدردانی از کسانی است که عمر خود را صرف ساختن این کشور و خانواده ها و مدیریت کشور در سالهای گذشته کرده اند.

وی افزود: روایاتی از پیامبر و حضرات معصومین(ع) وجود دارد که بیانگر این نکته است که سالمندان عطیه الهی به جامعه و خانواده ها هستند؛ در حقیقت یک سالمند به ما پیام می دهد که چگونه به شکلی سالم زندگی کرده که به این سن رسیده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با ذکر این مطلب که گریزی از سالمندی نیست تصریح کرد: همه ما باید بدانیم که چه فرایندی طی کنیم که به این سن وسال برسیم؛ این کتاب یعنی حکمت نامه در بخشی از آن به مباحث مرتبط به سالمندان پرداخته است و با عنایتی که آیت الله ری شهری و تیم علمی که در کنار ایشان بود به مسایل مرتبط به فرایند سالمندی داشت، نیمی از این کتاب به مسایلی می پردازد که چگونه رفتار کنیم که به سالمندی برسیم و سالمندی خوبی داشته باشیم یعنی جامعه هدف این کتاب فقط، سالمندان نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهارکرد: بیش از سالمندان، جوانان باید این کتاب را مطالعه کنند، تصریح کرد: باید بدانیم که سالمندان نیازهای عاطفی بسیاری دارند؛ بخصوص کسانی که مشکلات مالی دارند این نیاز را دو چندان حس می کنند؛ نیازهای عاطفی این سرمایه های بزرگ اجتماع در این گونه مراکز جبران نمی شود بلکه باید در خانه ها از آنها پذیرایی کرد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث بیان کرد: این تعداد مراکز و سالمندانی که در این مراکز هستند زیبنده این شهر مقدس نیست؛ نباید جوانان به این سادگی پدران و مادران خود را به این مراکز بسپارند، زیرا این افراد کسانی بودند که وجود فرزندان و جامعه امروز و کشور ما از برکت آنها و مدیریت گذشته آنها حاصل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی بیان کرد: برخی از مردم از ترس حرف دیگران از پدر و مادر خود نگهداری می کنند، ولی باید بدانیم که اگر تغییر زاویه دید داشته باشیم و بدانیم که این سالمندان چه نقشی در حیات آنها داشته اند و این نگهداری کریمانه چه برکتی به زندگی آنها می دهد هرگز برای منافع دنیایی یا حواشی آن، از پدران ومادران خود نگهداری نمی کنند.

وی گفت: باید این نکته را به مردم آموزش دهیم که عنایت و حفاظت و تکریم والدین، در واقع نیکی به خود است زیرا فرزندان ما از تک تک حرکات ما الگو می گیرند و اگر ارزش والدین ما در نظر آنها افزایش یابد قطعا ارزش ما نیز نزد آنها افزایش خواهد یافت.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث بیان کرد: این کتاب باید به شکلی توزیع شود که به همراه فعالیت های فرهنگی که در حاشیه آن انجام شود تغییر نگاه و دید را در ذهن مردم ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha