شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اعرافی- نماز جمعه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، بر لزوم ایجاد یک جریان جهانی علیه آمریکا در خصوص جنایات حقوق بشری آمریکا در جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به شرایط جدید کشور بیان کرد: طرحی که برای مهار ایران و اسلام و ملت ما در دست انجام است، طرح جدید ترامپ نیست، بلکه طرح مدون آمریکایی ها است؛ امروز چند خط بسیار جدی در این عرصه دنبال می شود که مهمترین آن، جنگ تمام عیار اقتصادی برای کاهش ارزش پول ملی، کاهش درآمد ها، گرانی اجناس و تعطیلی کسب و کارها است؛ آمریکایی ها به صراحت می گویند که وارد یک جنگ سخت اقتصادی با ایران شدیم و هدف ما این است که زندگی را برای مردم سخت کنیم که مردم در مقابل انقلاب خود بایستند.

وی افزود: همچنین آنها می خواهند که سایر مولفه های دیگر انقلاب اسلامی نیز تضعیف شود؛ تضعیف مولفه های قدرت ملی و انقلاب اسلامی نقشه در دست دشمنان است؛ تضعیف قدرت ملی، تضعیف اطمینان مردم به نظام، کاهش نفوذ منطقه ای انقلاب اسلامی، کاهش استقلال ملی و قدرت دفاعی و صنایع بازدارنده دفاعی از نقشه های مهم آمریکا است؛ برجام به دنبال تضعیف صنعت هسته ای ما به تنهایی نبود، بلکه می خواستند همه ارکان قدرت را از ما بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دشمن به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات و از میان بردن مولفه های قدرت ملی ما است؛ در این زمانه باید وحدت و هم افزایی خود را در سایه رهبری افزایش دهیم؛ آینده ملت ایران روشن است، تا زمانی که در محور حرکت و رهبری حرکت کنیم.

دشمنان به دنبال ضربه زدن اقتصادی هستند

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، امری است که باید در صدر مطالب باشد؛ امروزه دشمنان به دنبال ضربه زدن اقتصادی هستند، ولی در داخل خود ما هم باید سعی کنیم که این مشکلات را حل کنیم؛ با اهتمام بیشتر مسئولان می توانیم این مشکلات و گره ها را حل کنیم؛ ملت نیز در این زمینه مسئول است ولی مسئولیت مسئولان ما بسیار سنگین است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: از این به بعد باید با دقت بیشتری حرکت کنیم؛ نباید در مذاکرات، ضعف نشان دهیم؛ باید محکم بایستیم و بدانیم که به خاطر ایستادگی و شجاعت، ضرر نمی کنیم واین ملت واین رهبر گرانقدر و شجاع بر همه این مشکلات فایق می آید.

نوچه های آمریکا نیز عددی نیستند

وی گفت: در این فصل نو و جدید باید عناصر مختلفی را لحاظ کنیم؛ اول اینکه فریاد شجاعانه در مقابل ظالمان نباید خاموش کند؛ مرگ بر آمریکای ما فریاد بر سر حاکمان ستمگر آنها است نه اینکه بر ملتی مرگ بفرستیم؛ ملت ما همیشه ثابت می کند که استوار ایستاده است و فریاد مرگ بر آمریکا هرگز خاموش شدنی نیست؛ نوچه های آمریکا نیز عددی نیستند و اسراییل هم به لطف الهی در دهه های آینده نابود می شود و در روز قدس نیز ملت ما ثابت می کند که در پای انقلاب اسلامی و آرمان های او ایستاده و هم صدا با ملت مظلوم فلسطین فریاد مرگ بر اسراییل سر می دهد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: رهبری معظم انقلاب در سخنرانی خود در جمع مسئولان نظام در کنار تبیین شرایط ادامه مذاکرات یک نکته بسیار مهم را برجسته کردند و این مساله آن است که از موضع انفعال به موضع فعالانه برسیم و گریبان آمریکا و نوچه های آن را در نقض حقوق بشر و... فهرست کنیم و قاطعانه در دنیا دنبال کنیم؛ 100 جنگ نظامی توسط آمریکا پس از جنگ جهانی انجام شده است، وتوهای ظالمانه در شورای امنیت و... باید با رویکرد مطالبه گرانه در دنیا شکل گیرد که ما باید این جریان را در دنیا موثرتر به پیش ببریم.

خطیب جمعه قم با اشاره به هفته اکرام بیان کرد: یک روی ماه رمضان، عبادت و نیایش و قرآن و یک روی دیگر این سکه، فقیران و نیازمندان و دردمندان هستند؛ کمیته امداد در کنار موسسات خیریه و بهزیستی و مردم خیری که در کنار زندگی خود به زندگی محرومان توجه می کنند به خدمات ارزشمندی اقدام کرده است.

قم پیشتاز کمک به مردم و فقرا و ایتام است

وی گفت: از زیبایی های حضور خیرخواهانه مردم آن است که در سال 96، 90 میلیارد تومان از طریق کمیته امداد برای چند دهه هزار خانواده هزینه شده است که بیش از 40 میلیارد تومان از سوی مردم کمک شده است؛ این رقم، از سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است؛ قم پیشتاز کمک به مردم و فقرا و ایتام است؛ آن هم با این اوضاع اقتصادی که ارزش بیشتری دارد.

امام جمعه قم اظهارکرد: در زمینه تعمیرات و خرید نیز کمک های بسیاری برای فقرا انجام شده است؛ جمعی از خواهران و برادران طلبه با نگاه نرم افزارانه در این عرصه وارد شده اند و به کمک مردم می پردازند؛ جمع زیادی از مددجویانی که به خاطر اختلاف، طلاق گرفته بودند با این کمک تعداد بسیاری از آنها حدود 100 خانواده به زندگی برگشتند.

وی افزود: قم، مفتخر به این است که حوزه در این دامان شکل گرفت و در این بستر مراجع و علمای بزرگ از جمله امام راحل شکل گرفتند و درخشیدند؛ قم، مهد این انسان های بزرگ و مردان بزرگی است که این انقلاب بزرگ را شکل دادند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: استفاده از شب های قدر نیازمند کسب توانایی وتصمیم و اراده است؛ این تصمیم در روزهای ماه رمضان باید گرفته شود و به قله شب های قدرنزدیک شویم.

امام جمعه قم در خطبه اول گفت: نقش رفقا و دوستان و حلقه مشاوران در شکل گیری شخصیت بسیار با اهمیت است؛ در باب همسر، از این نگاه می بینیم که دوستی و رفاقت و معاشرت در منزل بسیار با اهمیت و پایدار است.

سعادت و شقاوت همسران در گروه معاشرت درست است

وی افزود: تاثیرات مثبت و منفی همسران در معاشرت با هم موثر است؛ سعادت و شقاوت همسران در گروه معاشرت درست است؛ حلقه خانواده، پرورش دهنده نسل آینده و فرزندان است و فضا و محیط اخلاقی و تربیتی همسر است که بر زندگی فرزندان شخص تاثیر می گذارند؛ این تاثیرگذاری دارای بعد ژنتیکی و وراثتی است(همانگونه که در روایات هم ذکر شده است) و محیطی است.

امام جمعه قم اظهارکرد: اخلاق و رفتار و فضای سالم، فرزندان خوب را شکل می دهد و فضای ناسالم باعث می شود که زندگی نامناسب و فرزندانی ناسالم را پرورش دهد؛ دقت در انتخاب همسر از نظر ملاک های ایمانی و اخلاقی، زمینه را برای اصلاح اخلاق و رفتار جامعه فراهم می کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: 200 روایت در مباحث روایی شیعه 20 ملاک را در انتخاب همسر مشخص کرده است که این مساله بیان نگر آن امر است که اسلام ملاک ها و معیارهای خاصی را در این زمینه ارایه می دهد؛ این روایات نگاه های مولوی و فرمان های ارشادی را بیان می کند.

وی گفت: از مجموعه این روایات استفاده کلی انجام می شود به عناصری دست یافت که از جمله آنها می توان به ازدواج ساده، تکیه نظام خانواده بر عناصر ایمانی و اخلاقی دوری از ملاک های مادی رسید؛ مبادا ازدواج ها و انتخاب های شریک زندگی بر مبانی ارزش های مادی استقرار یابد؛ این نکته ها مهمترین شالوده روایت هایی است که در این عرصه بیان شده است.

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: اگر ازدواج ها روی تجملات و تشریفات و نادیده گرفتن ارزش های معنوی و اخلاقی حرکت کند، قطعا سقوط خواهد کرد؛ اگر بنیان خانواده روی این بنیان ضعیف شکل گیرد نمی توان به ادامه آن امید داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha