شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زکات

حوزه/رئیس اداره زکات خراسان شمالی گفت: برای امسال جمع‌آوری ۱۰۰ میلیارد ریال زکات در استان هدف‌گذاری شده است.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل هاشمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها و هدف‌گذاری انجام شده، برای امسال 100 میلیارد ریال زکات در استان جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال مردم خراسان شمالی 86 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند، پیش‌بینی کرد؛ این مبلغ امسال به 100 میلیارد ریال برسد .

رئیس اداره زکات خراسان شمالی با بیان اینکه 60 درصد از مبالغ جمع‌آوری شده برای تأمین احتیاجات نیازمندان و 40 درصد برای اجرای طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود، تصریح کرد: زکات پرداخت شده در هر بخش، در همان منطقه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه زکات امری حاکمیتی و ترویج فرهنگ زکات در نظام جمهوری اسلامی از ضروریات است، افزود: پیگیری زکات برای بهبود معیشت و رفع فقر و محرومیت از جامعه امری با اهمیت است.

حجت‌الاسلام هاشمی با تاکید بر اینکه پرداخت زکات موجب برکت و افزایش مال انسان می‌شود، گفت: زکات جمع‌آوری شده در هر منطقه صرف فقرا ، ساخت مساجد و دیگر امور خیریه در همان منطقه می‌شود.

وی اظهار داشت: زکات به‌عنوان بهترین راه مبارزه با فقر و فساد سبب برکت مال، بیمه جان، رشد جامعه و پاک شدن انسان از بخل، حرص و سنگدلی و پاک شدن مال از حق محرومان می‌شود و نپرداختن آن، تلف شدن اموال، محرومیت از برکات آسمان و زمین، مرگ چهارپایان، قهر الهی و بد عاقبت شدن را در پی دارد.

رئیس اداره زکات خراسان شمالی به آثار مادی و معنوی زکات در زندگی افراد اشاره کرد و افزود: پرداخت زکات نه تنها توشه‌ای برای آخرت انسان است بلکه برکات مادی زیادی را نیز برای انسان به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: زکات یک واجب مالی در اسلام است و کسانی که اموال خاصی مثل گندم، جو، خرما، کشمش، طلا و نقره به صورت سکه، شتر، گاو و گوسفند داشته باشند، واجب است که زکات این اموال را بپردازند.

حجت‌الاسلام هاشمی در رابطه با فلسفه وجوب زکات در اسلام، اظهار داشت: زکات واجب شد تا جامعه از بخل و حرص و دل‌بستگی به دنیا رهایی پیدا کند و عاملی برای تزکیه، تهذیب نفس و پاکی جامعه باشد.

وی، زکات را مایه تقویت نوع‌دوستی و ریشه‌کن کردن فقر در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: زکات، فریضه‌ای است که اگر به فلسفه آن دقت شود، می‌تواند راهکاری برای پیشرفت اقتصادی جامعه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha