جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین علوی

حوزه/ عضو هیئت علمی مدرسه کریمه اهل بیت(ع)، نقش مباحثه در رشد و پیشرفت علمی طلاب را بی بدیل و بسیار مهم و کلیدی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین علوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه به حفظ و تقویت غنای علمی حوزه و اهمیت دادن بیش از پیش به مساله مباحثه و پژوهش در این خصوص اظهار داشت: فرایند آموزشی و مسیر ارتقای علمی طلاب و فضلای حوزه ، فرآیند و مسیر بسیار مهمی است که اگر جامعیت مطلوب را نداشته باشد قطعاً خروجی و نتیجه ایده آلی نیز در پی نخواهد داشت.

وی افزود: بعد از پذیرش و گزینش طلاب مستعد و قابل برای یک برنامه آموزشی نقش اساسی در تربیت طلاب را برنامه جامع آموزشی ایفا می کند و در این برنامه نیز محور های متعددی از جمله تعلیم و نقش آفرینی معلم و استاد و همچنین برنامه های آموزشی دارای اهمیت است به شرط این که خود طلبه هم در این زمینه تلاش کافی داشته باشد.

این استاد حوزه همچنین بیان داشت: در خصوص آموزش یک بحث دیگری که داریم این است که تعلیم فعل استاد است اما یک فعل هم طلبه دارد و آن تعلم است؛ به این معنا که اگر آموزش یک طرفه باشد و طلبه در یادگیری تلاش خود را انجام ندهد به او متعلم نمی گویند ، بلکه به او آموزش دیده می گویند، در حالی که نقش متعلم هم نقشی فاعلی است نه مفعولی.

وی اضافه کرد: البته نقش طلبه که از تعلم آغاز می شود ادامه دار است و نتیجه گیری و جمع بندی بحث با تقریر در امتداد وظایف طلاب قرار دارد.

وی با بیان این که یکی از مسائل مهم در این بین، بحث مباحثه است که اصلی ترین نقش را در تبلور ظرفیت های علمی طلاب و دارد، گفت: در مورد مباحثه علمی در حوزه برخی تصور می کنند که صرفاً کنار هم نشستن دو نفر و قرائت متن استاد و نهایتا تایید طلبه مقابل ، مباحثه است و حال آن که مباحثه یک حقیقت ظاهری دارد و یک حقیقت باطنی.

حجت الاسلام و المسلمین علوی ابراز داشت: بستر زنده و فعال تحقیق و جمع بندی مباحث علمی و به نتیجه رساندن در حد نفی و اثبات که بالاخره این مطلب صحیح است یا نه که این مسایل در متن مباحثه صورت می گیرد.

وی گفت: مباحثه در بردارنده پیش زمینه مطالعه قوی و خارج از متن استاد و دیدن سایر نظرات و قضاوت بین این نظرات و ارائه این جمع بندی در حضور اساتیدی بالاتر از خویش یا به تعبیر قدما طلبه های سابقه دار و درس خارج نشسته است و یا طلبه ای که مانند او تحقیق کرده باشد

وی اضافه کرد: اگر مساله تدوین و تقریر را کنار بگذاریم همه آنچه در پژوهش لحاظ می شود در مباحثه وجود دارد و از این رو کسانی که ارزش پژوهش و تحقیق را در مطالب علمی دنبال می کنند باید بدانند همه اینها در مباحثه جمع است.

عضو هیئت علمی مدرسه کریمه اهل بیت(ع) همچنین ابراز داشت: به عقیده بنده، هیچ عملیاتی در مسایل مربوط به طلبگی مانند مباحثه البته اگر مقدمات آن رعایت بشود نمی تواند تاثیر گذار باشد ، چرا که مباحثه در رشد و ترقی علمی طلاب نقشی بی بدیلی دارد.

وی یادآور شد: پژوهش ها و تقریرات اگرچه ماندگارتر است و باید در جایگاه خود باقی بماند اما باید به مباحثه توجه ویژه ای کرد و حتی اگر مباحثات خروجی مکتوب داشته باشد و مسئله تقریر هم در آن لحاظ بشود نتایج بسیارعالی تر خواهد بود.

وی گفت: در بحث تحقیق و پژوهش بیش از آن که طلبه ، محور تعالی و رشد باشد، موضوع برای نتیجه گیری علمی اهمیت دارد، درحالی که در مباحثه تمام رشد و بالندگی برای طلبه است.

حجت الاسلام و المسلمین علوی در خاتمه با اشاره به این که مباحثه در فرآیند رشد و پیشرفت علمی طلاب دارای نقش و اهمیتی است که هیچ جایگزینی برای آن متصور نیست، افزود: خود مباحثه نقش بسیار بالایی در شکوفایی قدرت بیان و تقریر مطلب و نیز تقویت لسان تفهیم طلاب دارد و شاید بشود گفت مهم ترین عامل قدرت بیان و تبلیغ طلاب در طول تاریخ در همین مباحثه طلبگی نهفته است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha