جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/ ائمه جمعه استان آذربایجان شرقی با تشریح ویژگی های شخصیتی امام راحل، بر ضرورت تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) برای مردم به ویژه نسل جوان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) دارای ابعاد مختلف شخصیتی هستند که پس از گذشت ۳۰ سال از رحلت ایشان، هنوز هم زوایای گوناگون آن ناپیداست.

با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هر گاه با بحران، فتنه و یا پیچ تاریخی مواجه شده ایم، با نگاهی به فرمایشات و کلام امام رحل، با حمایت مردمی و پشتیبانی ولایت فقیه از آن عبور کرده ایم؛ امروز هم با وجود توطئه های مختلف استکبار علیه نظام اسلامی، می توان همین روال را پیش گرفت.

امیدبخشی امام(ره) به جامعه حتی در سخت‌ ترین شرایط یکی از بارزترین ویژگی های ایشان بود، به عنوان مثال پس از حمله دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه‌ فیضیه و کشتار و سرکوب طلاب، ظرف چند دقیقه با صحبت‌ های امام که فرمودند:«این‌ها می ‌روند شما می‌ مانید، ایستادگی کنید، این‌ ها باطلند» دل‌ ها برافروخته شد.

رؤیت دست قدرت و هدایت الهی در امور و ایستادگی بر موضع حق حتی در شرایط محدودیت از دیگر ویژگی های رهبری امام راحل بود که آثار این نگرش را هنوز هم می توان در انقلاب اسلامی مشاهده کرد.

در این گزارش، با تنی چند از ائمه جمعه استان آذربایجان شرقی پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) به گفتگو پرداخته ایم.

امام خمینی(ره) ابهت استکبار را در هم شکست

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، ارج نهادن به زحمات و تلاش های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را امری واجب دانست.

امام جمعه مراغه با تاکید بر ضرورت تبیین اندیشه های امام ابراز داشت: امام راحل کاری کردند که ابهت استکبار و قدرت های شرقی و غربی از جمله آمریکا، روسیه و انگلیس در هم شکست و استقلال را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

وی با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد ۵۷ ادامه داد: در این حرکت بزرگ ملت ایران، امام راحل و شهدای این روز که به عنوان گمنام ترین شهدا بودند، نقش اساسی در ریشه کنی رژیم طاغوت داشتند.

به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری، شهدای مظلوم ۱۵ خرداد در این روز به داد اسلام رسیده، سینه سپر کردند و جان خود را در راه انقلاب و ارزش های آن فدا کردند.

امام جمعه مراغه با اشاره به جنایات رژیم طاغوت در قیام مردمی ۱۵ خرداد گفت: جنایت های این رژیم در این روز با جنایت های رژیم صدام در هشت سال دفاع مقدس از یک جنس بود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی همچنین به امکانات و زیرساخت های ایجاد شده در نقاط مختلف کشور پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: امکانات و زیرساخت های ایجاد شده در روستاها قابل مقایسه با دوران طاغوت نبوده و همه این پیشرفت ها به برکت امام راحل، انقلاب اسلامی و خون شهدا به وجود آمده است.

امام خمینی(ره) به شیعیان هویت جهانی بخشید

همچنین حجت ‌الاسلام علی نعمت ‌زاده امام جمعه مرند با اشاره به اقدامات تاثیرگذار و ماندگار امام راحل اظهار داشت: امام خمينی (ه) اسلام را احيا كرد و به مسلمانان و مستضعفين جهان عزت بخشيد و امروز تمام مسلمان و مستضعفين بر مسلمان بودن و پيروی از راه امام راحل افتخار می ‌كنند.

وی بيداری مسلمانان و ملت ‌های آزاده جهان را از بركات انديشه ‌های امام دانست و خاطرنشان کرد: انديشه‌ های رهبر كبير انقلاب تمام جهان را فرا گرفته و رهايی ملت‌ های جهان از ظلم و استبداد جهانی نزديک است، چراكه امام امت نه تنها اسلام را احيا كرد، بلكه همه مسلمانان و مستضعفين جهان با الهام از انقلاب اسلامی ايران به خودباوری و استقلال فكريی دست يافتند.

عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی تاكيد كرد: امام خمينی(ره) به عنوان بنيانگذار نوين دينی و اسلامی به ملت ايران و تمام شيعيان جهان هويتی جهانی و تاريخی بخشيد.

حجت الاسلام نعمت ‌زاده معرفی شخصيت امام خمينی (ره) به نسل ‌های آينده را ضروری دانست و اظهار داشت: حركتی كه آن حضرت در هدايت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ايران داشتند بايد به مردم تبیین شود.

عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی افزود: امام خمينی (ره) عزت و سربلندی و شكوه را به مسلمانان جهان بازگرداند و بنيانگذار وحدت و اتحاد در كشور بود، راه او راه انقلاب و اهداف بزرگ او اهداف بزرگ انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه ولايت فقيه در سايه امام راحل احيا شد، تصريح كرد: مردم قهرمان ايران ‌اسلامی در سال ‌های گذشته به ‌جهانيان نشان دادند كه در خلاء ناشی از فقدان امام، پير و مراد خويش به آرمان ‌های آن حضرت و نهضت مقدس ايشان وفادار بوده و هستند.

قیام ۱۵ خرداد سنگ بنای پیروزی انقلاب اسلامی بود

حجت الاسلام علی رحیمی امام جمعه هشترود نیز با بیان اینکه 15خرداد بی اعتبار شدن شرق و غرب را به دنبال داشت، افزود: سنگ بنای مستحکم پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ همین قیام ۱۵ خرداد بود و باید از شهدای قیام ۱۵ خرداد به عنوان پایه‌ گذارهای اصلی تثبیت حاکمیت اسلامی یاد کرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) به اسلام و ایران عزت و عظمت بخشید و نام خود را در جهان جاودانه کرد.

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه امام (ره) عدالت خواهی و استقلال طلبی را برای ملت ایران و جهان مطرح کرد، گفت: امام (ره) مظهر لطف خداوند برای کشور و امداد غیبی الهی برای جهان اسلام در دنیای معاصر به ویژه ایران بود.

امام جمعه هشترود با گرامیداشت روز جهانی قدس افزود: این روز یادگار الهی و سیاسی امام راحل است که باید در حمایت از ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین باشکوه تر ازسال های قبل برگزار شود.

ضرورت آگاهی مسئولین به اهداف امام راحل

همچنین امام جمعه میانه گفت: امام خمینی (ره) از اعجوبه های تاریخ در جهان بوده و جزو انسان های انگشت شمار است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی تاکید کرد: همه ساله مراسمی برای گرامیداشت یاد و نام امام (ره) برگزار می شود اما باید مرام، فکر، حرکت و هدف امام (ره) را مرور کنیم اینکه امام برای چه آمد؟ چرا و برای چه قیام کرد؟

وی، هدف امام خمینی(ره) را تقویت اسلام و حمایت از مستضعفین عنوان کرد و گفت: اگر مسئولین به اهداف امام آگاه باشند نباید به دنبال زرو زور و سوء استفاده از بیت المال بوده و از شئونات اسلامی عدول کنند زیرا این کارها خارج از مسیر انقلاب و اهداف و آرمان امام (ره) است.

امام جمعه میانه افزود: امام آمد و مردم را به صحنه آورد تا به سمت وحدت در جامعه اسلامی ایران رفته و از هرگونه اختلاف بپرهیزند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به رهنمودها و قاطعیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف گفت: امام (ره) در سرکوب فتنه منافقین که قصد ضربه به انقلاب نوپای ما را داشتند، در هشت سال دفاع مقدس، همچنین در تثبیت انقلاب و ایستادگی در مقابل ابرقدرت ها و استکبار جهانی نقش بسزایی داشت.

وی اظهار داشت: امام راحل معتقد به قدرت الهی و قدرت تحول آفرین ملت بود و این عامل ایستادگی ایشان در مقابل ابرقدرت ها و ظلم و زور و مهمترین عامل برای به ثمر نشستن درخت پر بار انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha