جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خمینی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: امام خمینی (ره) پیام آور عزت و آزاداگی برای جهان اسلام و مسلمین بود.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان؛ اظهار داشت: حضرت امام خمینى(ره) را مى‌توان پیام آور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست.

مدر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: جهان اسلام و به‌طور خاص ملت ایران، قریب به دو قرن تلخ‌ترین ناكامى‌ها را به‌واسطه حكمرانان فاسد و نالایق در مواجهه با كفار و دشمنان تجربه كرده بودند! از شكست در جنگ با روس و عثمانى تا از دست دادن هرات و افغانستان و بخشى از پاكستان و در نهایت جدایى بحرین و از اعطاى امتیازات مختلف به روس و انگلیس تا اشغال ایران زمین به دست متجاوزان در جنگ جهانى اول و دوم! حاصل این‌بى‌لیاقتى‌هاى دربار قاجار و پهلوى؛ پاشیدن گرد ضعف و ناتوانى و باور «ما نمى‌توانیم» بر سر افكار عمومى جامعه و هویت یك ملت بود!

این استاد حوزوی ادامه داد: حضرت امام(ره) با شعار بازگشت به اسلام ناب محمدى(ص) و بازخوانى هویت اسلامى - ایرانى تلاش نمود تا به‌تدریج «عزت» از دست رفته‌ ملت ایران را احیاء نماید و در این‌ راه در اولین گام در دهه ۱۳۴۰ در برابر «انقلاب سفید» آمریكایى و قانون تبعیض‌آمیز و توهین‌آمیز «كاپیتولاسیون» ایستاد! و حبس و تبعید را به جان خرید تا ملت ایران در مسیر احیاء اقتدار و عزت به پا خیزد!

استكبار ستیزى؛ تبلور عزت مندى‌

مدر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: روح و گوهر عزت‌ طلبى حضرت امام(ره) را مى‌توان در روحیه استكبارستیزى ایشان مشاهده نمود.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) در طول دوران مبارزه تلاش نمود كه این حقیقت را براى ملت آشكار كند كه راه سرافرازى و عزت و دستیابى به استقلال و آزادى و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگى در برابر استكبار جهانى و در راس آن آمریكاى جنایتكار است.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: رهبر كبیر انقلاب اسلامى با فریاد برآوردن آن‌ كه «همه بدبختى ما از آمریكاست» از خوى تجاوزطلبى و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استكبار سخن گفته و در مورد رابطه ما با آمریكا مى‌فرمایند: «این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاح‌مندى براى بره نیست، این‌ها مى‌خواهند از ما بدوشند، این‌ها نمى‌خواهند به ما چیزى بدهند.» (صحیفه امام، ج‌۱۰، ص ۳۶۰، ۴/۸/۱۳۵۸)

مدر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: ایشان با صراحت تمام آمریكا را «شیطان بزرگ» نامیدند و اعلام مى‌دارد: «آمریكا دشمن شماره یك مردم محروم و مستضعف جهان است» (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۲۱۲، ۲۱/۶/۱۳۵۹) و از ملت ایران و ملل مسلمان و محروم جهان چنین خواستند: «هرچه فریاد دارید سر آمریكا بكشید.» (صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۲۱، ۴/۹/۱۳۵۸) و همه مبارزان جبهه توحید در سرتاسر جهان را این‌گونه بشارت دادند: «اگر دقیقاً به وظیفه مان كه مبارزه با آمریكاى جنایتكار است ادامه دهیم فرزندانمان شهد پیروزى را خواهند چشید.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۷۱، ۱۵/۶/۱۳۶۰)

ویژگى‌هایى استكبارستیزى در نگاه حضرت امام(ره)

حجت الاسلام حکیمی فر به برخی از ویژگی های خاص امام راحل اشاره کرد و بیان داشت: استكبار ستیزى در اندیشه حضرت امام(ره) داراى شاخص‌ها و ویژگى‌هایى است:

۱) خاستگاه الهى

وی افزود: یكى از مولفه‌هاى مهم استكبارستیزى ماهیت الهى مبارزه و قیام براى خداست. تاریخى‌ترین سند مبارزاتى حضرت امام(ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى وَ فُرادى» آغاز مى‌شود. ایشان در ابتداى پیام كه خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته‌اند، آورده اند: «خودخواهى و ترك قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره كرده و كشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده.» (صحیفه امام، ج‌۱، ص ۲۱، ۱۵/۲/۱۳۲۳)

۲) سازش ناپذیر بودن در برابر استكبار

مدر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: حضرت امام(ره) امكان هرگونه تلاش براى نزدیكى و سازش و مصالحه با استكبار را نفى مى‌كند و آن‌ را نافى عزت مسلمین مى‌داند. ضمن آن‌كه این حركت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است كه استكبار از موضع خود كوتاه نخواهد آمد.

این استاد حوزوی تصریح کرد: این نگاه برآمده از آموزه‌هاى قرآنى است كه خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره كرده است.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: خداوند متعال مومنین را از هرگونه مراوده و دوستى و اعتماد به دشمنان نفى مى‌كند و مى‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصارى اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منكم فانه منهم ان الله لایهدى القوم الظالمین» (مائده: ۵۱) و در جایى دیگر یادآورى مى‌كنند: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوى و عدوكم اولیاء تلقون الیهم بالموده و قدكفروا بماجائكم من الحق» (ممتحنه: ۱)

این استاد حوزوی گفت: حضرت امام(ره) مبتنى بر این آیات و روایات متعددى كه در نفى پذیرش ولایت كفار و مستكبر آمده، آن‌هایى كه به‌ دنبال مذاكره و كنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به ‌عنوان خائن معرفى مى‌كند.

وی تصریح کرد: ایشان با صراحت در نفى هرگونه سازش با استكبار جهانى فریاد بر مى‌آورد: «كسى تصور نكند كه ما راه سازش با جهانخواران را نمى‌دانیم. ولى هیهات كه خادمان اسلام به ملت خود خیانت كنند!... اگر بندبند استخوان ‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاى دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌ هاى آتشمان بسوزانند، اگر زن و  فرزندان و هستى مان را در جلوى دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه كفر و شرك را امضا نمى‌كنیم.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۹، ۱۳/۴/۱۳۶۷)

۳) دائمى بودن استكبارستیزى (فرا زمان و فرامكان)

مدیر مدرسه علمیه بیجار اظهار داشت: اصل اساسى دیگر براى مبارزه با استكبار جهانى در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام(ره) «تداوم و همیشگى بودن» مبارزه است. این پیشواى بزرگ الهى مبارزه با كفر و شرك و نفاق را كه جبهه متحد نظام استكبارى دنیا را به‌وجود مى‌آورند فصلى و مقطعى و محدود و محصور به عصر و زمان خاصى نمى‌دانست.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: مبتنى بر باور امام، جنگ ما با استكبار جهانى «جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمى‌شناسد.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۸، ۲۹/۴/۱۳۶۷)، «جنگ حق و باطلى كه تمام شدنى نیست»(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۴، ۳/۱۲/۱۳۶۷) و «این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد»

وی اضافه کرد: حضرت امام در تعیین این خط مشى اساسى و زیربنایى با قاطعیت و صراحت و صلابت با نفى نگاه‌هاى انحرافى اعلام مى‌نماید: «ملى‌گراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده كردن اهداف بین‌الملل اسلامى در جهان فقر و گرسنگى است. ما مى‌گوییم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملكت با كسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع كرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم.» (صحیفه امام، ج‌۱، ص ۲۱، ۱۵/۲/۱۳۲۳)

این استاد حوزی ادامه داد: این خط مشى اساسى در اندیشه سیاسى امام خمینى نیز همچون دو اصل و خط مشى قبلى از تعالیم سیاسى قرآن كریم مایه مى‌گیرد.

مدر مدرسه علمیه بیجار اظهار داشت: خداوند متعال مى‌فرماید: «قاتلوهم حتى لاتكون فتنه» (با كفر و شرك و نفاق مقاتله و مبارزه كنید تا فتنه از روى كره زمین برطرف و مرتفع گردد) (بقره: ۱۹۳) حضرت امام با استناد به این آیه شریفه و در شرح آن مى‌فرمایند:«این‌هایى كه گمان مى‌كنند كه اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزى»، اگر مقصودشان این است كه در قرآن این عبارت نیست، درست مى‌گویند، و اگر مقصودشان این است كه بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه مى‌كنند. قرآن مى‌فرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّى لاتَكُونَ فِتْنَة، همه بشر را دعوت مى‌كند به مقاتله براى رفع فتنه؛ یعنى «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»(صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۱۱۲، ۲۰/۹/۱۳۶۳)

۴) اتخاذ راهبرد تهاجمى در مقابله با استكبار جهانى‌

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: یكى دیگر از شاخصه‌هاى قابل توجه در گفتمان استكبارستیزى، تهاجمى بودن آن است. بدان معنا كه براى مقابله با استكبار جهانى باید طرح ‌ریزى كرد و همه راه ‌ها و ایده ‌ها را مورد بررسى قرار دارد. شیوه مبارزه انفعالى و آرایش دفاعى در برابر استكبار نه تنها مناسب نیست، بلكه اندیشه ‌اى كه نابودى استكبار را در سر مى‌پروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژى تهاجمى است. با همین نگاه حضرت امام(ره) از شكل‌گیرى هسته مقاومت در جهان چنین سخن مى‌گوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هسته‌هاى مقاومت را در تمامى جهان به‌ وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۹۵، ۲/۹/۱۳۶۷)

وی افزود: ایشان در جایى دیگر از راه اندازى «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن مى‌گوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدى است و مسلمانان در یك تشكیلات بزرگ اسلامى رونق و زرق و برق كاخ‌هاى سفید و سرخ را از بین خواهند برد.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۸، ۲۹/۴/۱۳۶۷)

۵) مبارزه با استكبار بر اساس تكلیف الهى‌

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: شاخصه دیگر در دكترین استكبارستیزى حضرت امام امید به پیروزى همیشگى جبهه حق و عدم شكست در میدان مبارزه با استكبار است.

وی تصریح کرد: مبتنى بر باور امام، ما مكلف به انجام وظیفه‌ایم و نتیجه فرع آن است (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۴، ۳/۱۲/۱۳۶۷) لذا با صلابت و مبتنى بر نگاه تكلیف گرایى اعلام مى‌دارد:«تكلیف ما این است كه در مقابل ظلم‌ها بایستیم، تكلیف ما این است كه با ظلم‌ها مبارزه كنیم، معارضه كنیم، اگر توانستیم آن‌ها را به عقب برانیم كه بهتر، و اگر نتوانستیم به تكلیف خودمان عمل كردیم. اینطور نیست كه ما خوف این‌را داشته باشیم كه شكست بخوریم. اولاً كه شكست نمى‌خوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض این‌كه شكست صورى بخوریم شكست معنوى نمى‌خوریم، و پیروزى معنوى با اسلام است، با مسلمین است، با ماست.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۰۶، ۲۸/۲/۱۳۵۹)

۶) مستضعفین محور مبارزه با استكبار

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردوگاه جبهه مبارزه با استكبار جهانى را توده‌هاى محروم و مستضعف كه از رفاه و آزادى برخوردار نبوده‌اند، تشكیل خواهند داد. چرا كه رفاه ‌طلبى و مبارزه در این نگاه قابل جمع نبوده و مرفهان بى‌درد در اردوگاه جبهه حق جاى ندارند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: حضرت امام(ره) این حقیقت را چنین شرح مى‌دهند:«ملت عزیز ما كه مبارزان حقیقى و راستین ارزش‌هاى اسلامى هستند، به‌ خوبى دریافته‌اند كه مبارزه با رفاه ‌طلبى سازگار نیست؛ و آن‌ها كه تصور مى‌كنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه ‌دارى و رفاه ‌طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه‌اند و آن‌هایى هم كه تصور مى‌كنند سرمایه‌داران و مرفهان بى‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى‌شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان كمك مى‌كنند آب در هاون مى‌كوبند.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‌طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله‌اى است كه هرگز با هم جمع نمى‌شوند و تنها آن‌هایى تا آخر خط با ما هستند كه درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلاب‌ها هستند.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۷، ۲۸/۲/۱۳۵۹)

۷) مبارزه با تمام قوا علیه استكبار

مدیر مدرسه علمیه بیجار ادامه داد: حضرت امام خمینى به‌ منظور تعیین یكى از اصول و خط مشى‌هاى اساسى براى مبارزه با استكبار جهانى اعلام مى‌نماید: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستكبرین را از بین خواهیم برد» (صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۹۹، ۱۷/۱/۱۳۵۸) این اصل براى مبارزه با قدرت‌هاى استكبارى جهان از اصول و مبانى قرآنى و تعالیم مربوط به تقابل با جبهه كفر و شرك و نفاق در هر عصر و زمان سرچشمه مى‌گیرد. چنان‌كه خداوند متعال در قرآن كریم جبهه توحید را مخاطب قرار مى‌دهد و این‌گونه به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستكبران زمین فرا مى‌خواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوكم» (هرچه در توان دارید بسیج كنید، تا با این [تداركات‌] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید) (انفال: ۶۰)

۸) مبارزه تا نابودى كامل استكبار جهانى‌

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: حضرت امام در تعیین استراتژى و خط مشى مبارزه با استكبار اولین اصلى كه مورد توجه قرار مى‌دهند این است كه تا قدرت‌هاى سیطره جو و مستكبر جهان به اضمحلال و انقراض درنیایند محال است كه صلح و آرامش و سلامت و سعادت در كره ارض حاكم گردد و محرومان و به بند كشیده شدگان به حقوق الهى خود نائل آیند و به وراثت زمین برسند.

وی تاکید کرد: ایشان در بیاناتى اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستكبرین است و تا این سلطه‌ طلبان بى‌ فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود كه خداى تعالى به آن‌ها عنایت فرموده است نمى‌رسند.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۴۴، ۱۹/۱۱/۱۳۵۸)

مدیر مدرسه علمیه بیجار گفت: ایشان در ماجراى حمله به هواپیماى مسافربرى ایران توسط ناو آمریكایى مى‌فرمایند: «مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریكاى جنایتكار صدمه دیده‌اند و تا عزم خود را براى رویارویى با كفر و شرك جهانى و آمریكاى سلطه‌گر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتى تازه خواهند بود.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۹، ۱۳/۴/۱۳۶۷)

وی بیان داشت: مبتنى بر نگاه حضرت امام(ره) حد یقفى براى فزونى‌ خواهى و زیاده‌ خواهى مستكبران عالم وجود ندارد و این زیاده‌خواهى جز هویت اصلى آن‌ها شده و تا دیگران را به بند و زنجیر و استثمار نكشانند، دست از تجاوزطلبى نخواهند كشید.

این استاد حوزوی تصریح کرد: به همین خاطر است كه با صراحت به مسلمانان گوشزد مى‌كند: «نكته مهمى كه همه ما باید به آن توجه كنیم و آن‌را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است كه دشمنان ما و جهانخواران تا كى و كجا ما را تحمل مى‌كنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند به یقین آنان مرزى جز عدول از همه خوبى ‌ها و ارزش‌هاى معنوى و الهى مان نمى‌ شناسند و به گفته قرآن كریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمى دارند مگر این‌كه شما را از دین ‌تان برگردانند» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۱، ۲۹/۴/۱۳۶۷)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha